Rudy van Buren is blij met de overwinning van Max Verstappen in Japan. Red Bull Racing heeft een lastige periode achter de rug, maar de eerste overwinning van het seizoen is na drie weekenden al een feit. Van Buren hoorde wel dat zijn teamgenoot bij Red Bull in de openingsronden met een probleem kampte, en legt uit wat Verstappen precies meemaakte in de cockpit.
De simulatorcoureur van Red Bull schoof bij Viaplay aan als analist, en bekeek eerst de beelden van de start. 'Zowel Max als Lando Norris wezen met de neus naar het midden van de baan. Je wilt in de eerste meters zo weinig mogelijk sturen, dus ze mikken allebei op het midden van de baan', zo verklaart hij die aanpak. 'Max gooit meteen het gat dicht.'
Verstappen had na dat moment de controle over de rest van de openingsronde. 'Hij kijkt daarna in zijn spiegel, en zodra Norris naar buiten gaat, snijdt Verstappen de bocht ook wat wijder aan', laat Van Buren zien. De gehele top tien bleef in die openingsronde ongewijzigd. In het middenveld won Yuki Tsunoda wel nog een plekje ten koste van zijn voorganger bij Red Bull. 'Liam had een klein momentje in Spoon, waardoor Tsunoda erlangs kwam', weet Van Buren.
Schakelprobleem
Na die openingsronde probeerden de coureurs hun ritme te vinden, maar Max Verstappen beklaagde zich via de boordradio al snel over problemen bij het opschakelen, vooral in de eerste bocht. Van Buren legt uit wat het probleem van de wereldkampioen precies was. 'Gear sync is toch wel een thema af en toe, want we hoorden het bij Alexander Albon ook al. De versnellingen worden elektronisch geregeld, en dat wordt zo vloeiend mogelijk gemaakt', zo omschrijft de analist het systeem, dat niet altijd naar wens functioneert.
'Soms verlies je die synchronisatie. Dan duurt het opschakelen langer, waardoor je een vertraging voelt bij het schakelen. Je voelt het als rijder dat het niet zo snel schakelt als normaal.' Verstappen kreeg daardoor in de openingsronden bij het opschakelen steeds een terugslag. Van Buren en collega Allard Kalff leggen uit dat het een zelflerend programma is, waardoor het probleem na zeven ronden zo goed als verholpen was.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het synchroniseren van de versnellingen leverde Verstappen in Hongarije ooit al een crash op voor de race. De Nederlander probeerde zijn achtste versnelling in te snellen op een natte baan. Daardoor vergaloppeerde hij zich, wat tot een crash leidde. Red Bull verrichte echter een heldendaad door de auto nog voor de start van de race op te lappen. De Limburger kende vervolgens een topstart, en finishte de race als tweede, nadat hij als zevende van start ging.
Boost voor het team
Van Buren weet als onderdeel van Red Bull Racing goed hoe lastig de afgelopen periode voor het team was. Vooral als simulatorcoureur is het zwaar bij de Oostenrijkers, omdat Red Bull al langere tijd kampt met een correlatieprobleem. Dit maakt het werk van de mannen in de simulator alleen maar lastiger. De opsteker uit Japan was dan ook zeer welkom. 'Dit geeft iedereen in de fabriek energie. Iedereen werkt hier keihard voor. Zeker als je een weekend hebt waar het qua pure snelheid niet makkelijk is, maar dat het op zaterdag en zondag wel klikt. Dat is de beste motivatie om door te knallen', zegt een gelukkige Van Buren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties