Voor het eerst sinds 2020 won Max Verstappen al vier Grands Prix op rij niet meer. De afgelopen edities van de Grand Prix van Nederland werden wel door de wereldkampioen gewonnen, die de vrijdag met hangende schouders afsloot. Waar Verstappen baalde van het gebrek aan snelheid, denkt teamadviseur Helmut Marko dat het er helemaal niet verkeerd uitzag.
Over één ronde was Verstappen 0,284 seconden langzamer dan George Russell. Het verschil met Lando Norris was in de tweede vrije training slechts 0,025 seconden, en ondanks de vijfde tijd toont Marko zich optimistisch. 'Ik heb het idee dat we er goed uitzien voor de kwalificatie. We hebben ook nog niet met het volledige vermogen gereden', zo denkt Marko in gesprek met Motorsport-Magazin dat zijn team nog wat meer achter de hand heeft gehouden dan de twee grootste concurrenten, McLaren en Mercedes.
Alle ballen op zaterdag
'Ik denk dat we een goede kans maken op poleposition', voorspelt de Oostenrijker. In de kwalificatie wordt regen verwacht, en Verstappen had op vrijdag zo'n zeven kilometer per uur minder topsnelheid dan Lando Norris. Het lijkt onwaarschijnlijk dat dit volledig te verklaren valt met motorvermogen en brandstofhoeveelheden, en aangezien Verstappen in de langzame middensector steevast het snelste was, lijkt het duidelijk dat Verstappen met duidelijk meer neerwaartse druk rijdt dan de andere kanshebbers vooraan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Daarmee lijkt Red Bull erover na te denken om het plan uit België opnieuw uit te voeren. Daar reed Verstappen ook met meer neerwaartse druk dan de rest, waarbij hij in een natte kwalificatie met grote voorsprong poleposition pakte. Destijds zorgde een gridstraf ervoor dat Verstappen alsnog als elfde aan de race moest beginnen. Die gridstraf heeft Verstappen nu niet, dus als hij met zijn afwijkende afstelling wederom het snelste is in een natte kwalificatie, zal hij wellicht stand kunnen houden in de vermoedelijk droge race op zondag.
Verstappen-trein?
Marko gaf al vaker aan dat de Formule 1 steeds meer een kwalificatiekampioenschap aan het worden is, en gaf dat ook nu weer toe in Zandvoort. 'Ik denk dat als je in de race vooraan rijdt, dat het dan niet uitmaakt of je een paar tienden extra verliest', zo lijkt hij niet voor de snelste afstelling in de race te willen gaan. De Oostenrijker bleef wel met vraagtekens achter over de bandendegradatie, en vond dat Norris dit onderdeel goed voor elkaar had. 'Het is ook anders tussen Oscar Piastri en Lando Norris. De bandenslijtage is eigenlijk best vreemd.'
Hoe gaat Verstappen het doen op Zandvoort? Ontvang 50x je inzet als Max wint! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties