Kritiek op makkelijk gegeven strafpunten: 'De coureurs vinden het niet per se nodig' Formule 1
Formule 1

Kritiek op makkelijk gegeven strafpunten: 'De coureurs vinden het niet per se nodig'

Kritiek op makkelijk gegeven strafpunten: 'De coureurs vinden het niet per se nodig'

Nico Hülkenberg moet het in Bakoe met een andere teamgenoot doen, nu Kevin Magnussen geschorst is. De Duitser snapt maar weinig van de straf die zijn teamgenoot kreeg, zeker gezien het zogenaamde slachtoffer, Pierre Gasly, ook aangaf dat het niets was. De Haas-coureur meent dat veel coureurs het met hem eens zijn en dus zal het zeker ter sprake komen tijdens de coureursmeeting en in een gesprek met Niels Wittich.

Hülkenberg heeft een zeer uitgesproken mening over het incident tussen Magnussen en Gasly en kan maar moeilijk begrijpen waarom het zo’n straf waard was. ‘Ik zie er geen twee strafpunten in’, vertelt de coureur aan verschillende media, waaronder F1Maximaal. Hij vindt dan ook dat zijn teamgenoot te hard gestraft is. ‘De meeste coureurs denken er net zo over’, benadrukt de Duitser.

De Haas-coureur kan zich nog goed herinneren dat hij een soortgelijk incident meemaakte met Fernando Alonso. ‘Ik had een moment met Fernando in de sprintrace in Oostenrijk. Ik probeerde een manoeuvre bij het ingaan van bocht drie, kreeg te maken met een lock-up, ging wijd en hij moest van het asfalt af’, vat Hülkenberg het incident kort samen. ‘Maar dat is racen’, stelt hij. ‘Om in te halen moeten we uit onze comfortzone en moeten we risico’s nemen. Dan gebeuren dit soort dingen soms’, aldus de Duitser. De Spanjaard vond destijds dat er weinig aan de hand was en dat was in het geval van Magnussen ook zo. Alonso benadrukte dat strafpunten te makkelijk uitgedeeld worden en dat ze alleen gegeven moeten worden in echt gevaarlijke situaties.

Coureurs niet eens met stewards 

In beide gevallen dachten alle coureurs er hetzelfde over, benadrukt de man die volgend jaar vertrekt naar Sauber. ‘In mijn geval met Fernando, en ook nu met Pierre, zeiden beide coureurs: het is niets’, vertelt Hülkenberg. Het irriteert de Duitser behoorlijk dat de stewards zo makkelijk straffen uitdelen. ‘Het lijkt erop dat de stewards bij elk beetje contact zich ermee willen bemoeien’, ziet de coureur. ‘Ze willen er een consequentie aan verbinden’, voegt hij eraan toe. ‘De coureurs vinden het niet per se nodig voor elk contact, dus misschien moet er opnieuw naar de strafreglementen gekeken worden’, stelt Hülkenberg voor. ‘Ze moeten veranderd worden want we moeten kunnen racen en anders wordt dat nogal moeilijk.’

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

magnussen monza zondag 2
Magnussen doet niet mee in Azerbeidzjan. (Foto: Haas F1 Media)

De Haas-coureur vindt er maar weinig aan als voor elk klein incident een straf wordt uitgedeeld. ‘Het wordt saai en suf als we niet meer mogen racen en de hele tijd bestraft worden’, meent hij. ‘Maar ik weet zeker dat het nog wel ter sprake gebracht wordt tijdens de coureursvergadering en er zullen ook gesprekken zijn met Niels Wittich’, weet Hülkenberg te verklappen. ‘Dit is voor extreme gevallen of wanneer coureurs iets geks of gevaarlijks doen. Het is goed dat we in toom worden gehouden en dat er een consequentie is als we iets doms doen, dus ik denk dat dat zo moet blijven’, aldus de Duitser.

Zeer dunne lijn 

Magnussen heeft in 2024 al een aantal keer gevaarlijke dingen gedaan, zoals het moment in Monaco met Sergio Pérez, wat voor beide het einde van de race betekende. Toch ziet Hülkenberg dat er naast serieuze incidenten ook voor kleine momentjes strafpunten worden uitgedeeld. ‘Monza is het meest recente geval en ligt vers in het geheugen, maar hij begon dit jaar niet met nul punten’, weet de teamgenoot van de Deen. Het is volgens hem een opeenstapeling van verschillende dingen, extreme gevallen, maar ook kleine race-incidenten. ‘Het is lastig en er is maar een zeer dunne lijn’, sluit Hülkenberg af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws