Ted Kravitz spreekt van een succesvol weekend in Hongarije voor Max Verstappen, maar kaart één minpunt aan. Na een motorprobleem tijdens de kwalificatie moest Red Bull Racing bij Verstappen eerder dan verwacht de derde motor steken. Kravitz, die na afloop door de paddock loopt voor Sky Sports F1, denkt dat dat op Circuit Spa-Francorchamps en Monza een nadeel op kan leveren, terwijl gridstraffen tegen het einde van het jaar nu ook waarschijnlijker zijn.
Allereerst gaat de Engelsman echter in op de prestatie van Verstappen, die in het middenveld aan de wedstrijd te Boedapest begon, en uiteindelijk iedereen te slim af was. 'Zelfs met een spin wist Verstappen van P10 naar P1 te komen. Geweldig werk van hem. Het was een uitstekende race, een race van een kampioen', is de analist van mening.
'Hij werkte zich vrij snel naar voren vanaf P10, undercutte de Ferrari's en kwam aan de leiding. Daarna spinde hij in de laatste bocht, maar kwam hij weer terug met een tweestopper', zo vat Kravitz beknopt samen hoe de dag van de Limburger eruit zag. Middels de eerste plek is hij verder uitgelopen bij titelrivaal Charles Leclerc, die zesde werd.
Minpuntje voor Red Bull in Hongarije
Toch is het niet allemaal koek en ei voordat men de zomerstop ingaat. Op zaterdag eindigde Verstappen tijdens de kwalificatie op P10 vanwege een motorprobleem. Zijn tweede run in Q3 kon hij wegens vermoedelijk een fout bij de MGU-K niet voltooien. Dat Red Bull de derde motor hierom op de Hungaroring al gestoken heeft, heeft gevolgen voor de rest van Verstappens seizoen.
'Hij pakte de overwinning met hulp van een nieuwe krachtbron, de derde van het jaar', aldus Kravitz. De coureurs mogen van de hoofdonderdelen maximaal drie stuks gebruiken per jaar, dus elk extra onderdeel levert Verstappen vanaf nu een gridstraf op. 'Niet alleen is die derde motor nu niet gloednieuw voor de krachtsintensieve circuits, Spa en Monza, maar ook gaat hij waarschijnlijk onderdelen tekort komen aan het einde van het jaar.'
'Dat gaat hem gridstraffen opleveren, al verwacht ik dat iedereen op zijn minst één extra motor moet steken', concludeert de praatgrage Formule 1-prominent. Zo zitten de Ferrari-rijders inmiddels al op hun vierde krachtbron, en lijkt de motor niet het betrouwbaarheidsniveau te hebben om met vier motoren het jaar af te maken. Zodoende zit er waarschijnlijk ook voor Leclerc en Carlos Sainz nog een flinke gridstraf aan te komen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties