Voorafgaand aan het weekend in Las Vegas waren er verschillende ontwikkelingen in de Formule 1. Zo is het een publiek geheim dat Andretti alsnog een Formule 1-team zal krijgen - waarvan officiële bevestiging komende week wordt verwacht - en greep de FIA in middels een technical directive. Christian Horner reageert op beide ontwikkelingen en lijkt niet bepaald enthousiast over een elfde team in de Formule 1.
Eerder werd de deur van de Formule 1 nog dichtgegooid voor de Andretti's, maar in een hard statement maakte de Formule 1 wel duidelijk dat Andretti betere kansen zou hebben als de intrede gepaard zou gaan met een nieuwe fabrikant. Andretti sloeg de handen ineen met Cadillac, en inmiddels lijkt het een kwestie van tijd voor het elfde team in de koningsklasse van de autosport een feit is. Horner reageert afwachtend bij Sky Sports F1. 'Er gaan momenteel heel veel geruchten rond. Niemand heeft ons er iets over verteld, dus wie weet wat er gaat gebeuren?'
Horner uit zijn zorgen
Veel Formule 1-fans zullen positief reageren op een extra team in de sport, maar de huidige teams bekijken ook het financiële gedeelte. Toch reageert Horner in eerste instantie nog positief. 'Het zou heel positief zijn als we een nieuw Amerikaans team krijgen. We hebben Haas al, maar het zou goed zijn als we een grote autofabrikant krijgen', zo wijst hij op General Motors, dat met Cadillac aan Andretti Racing verbonden is. 'We hebben dan Ford tegen GM, en dat zou vrij sexy kunnen worden, maar voorlopig is er nog niks zeker', zegt Horner. Red Bull werkt vanaf 2026 samen met Ford, de grote concurrent van General Motors.
Later in het interview wordt echter duidelijk dat Horner voorlopig nog niet staat te trappelen om een nieuw team te verwelkomen. 'De teams worden hier niet bij betrokken verder. Het ligt allemaal bij de partij die de commerciële kant van de sport in handen heeft (Liberty Media, red.), en het ligt er ook aan hoe de boel gefinancierd wordt, en hoe hiervoor betaald zal worden', zo uit hij zijn zorgen. 'Als het logistiek gezien mogelijk is, hebben wij er absoluut geen probleem mee als GM de sport betreedt, maar wij gaan er niet voor betalen', benadrukt de Brit nog maar eens.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Prijzengeld
Horner haalt dan ook andere zorgpunten aan. 'Operationeel gezien heb je te maken met circuits als Zandvoort, hoe gaat dat werken?' vraagt de Red Bull Racing-teambaas zich af. Zandvoort heeft een kleine paddock, en het lijkt uitdagend te worden om daar een extra team te huisvesten. 'Nogmaals, wij hebben er geen probleem mee als er een nieuw team komt. Wij zouden hen met open armen verwelkomen, maar je wil niet dat het ten koste gaat van het prijzengeld, dus de vraag is wel wie hiervoor gaat betalen. Waarschijnlijk moet die last gedeeld worden.'
De presentatoren van Sky Sports F1 wijzen ook op het entreegeld dat Andretti-Cadillac zou moeten betalen om de sport te betreden. Onder het huidige Concorde Agreement is dat 200 miljoen dollar. De sport is in de afgelopen jaren echter enorm gegroeid, net als de waarde van de Formule 1-teams, waardoor dit prijskaartje bij het nieuwe Concorde Agreement vanaf 2026 flink verhoogd zal worden. Bedragen die variëren van 600 miljoen dollar tot een miljard zijn al genoemd. Het is onduidelijk of Andretti-Cadillac de sport nog zou mogen betreden volgens het oude prijskaartje, of dat het Amerikaanse team in 2026 de volle prijs moet betalen. Andretti probeerde eerder nog een team voor 2025 te krijgen, om de sport zo goedkoper te kunnen betreden.
Lees ook
Formule 1-team lijkt verkocht te gaan worden: 'Bereiden langzaam een exit voor'
Plooij wijt chaos bij F1 aan Donald Trump: 'Ook Domenicali gaat weg'
Red Bull moet RB20 aanpassen
Horner ging verder in het interview ook nog in op de laatste technical directive van de FIA. Teams gebruikten beschermende materialen rondom de plank onder de auto, om de slijtage van die plank binnen de perken te houden en de auto lager te kunnen afstellen. Dat is uiteraard niet de bedoeling, en daarom greep de FIA voor de race in Las Vegas in, na een tip van Red Bull. Ferrari, Mercedes, Alpine, en Haas behoren tot de teams die hun auto moesten aanpassen, maar ook Red Bull zelf moet de RB20 aanpassen, bevestigt Horner.
'De technical directive is bedoeld om de regels verder op te schonen, en om ervoor te zorgen dat de skid blocks ook doen waar ze voor bedoeld worden en dat er geen beschermende laag omheen gebouwd wordt. Wij moesten aan onze auto ook wat dingen aanpassen, maar het is minimaal', benadrukt de Brit. Sommige teams hadden zelfs hun auto inmiddels ontworpen rondom een lage afstelling, met name Ferrari. Red Bull zal vermoedelijk dus minder lijden onder de aanpassingen dan de concurrenten, en Horner hoopt daar voordeel uit te halen. 'Het zal wel invloed hebben op de long runs, en kan beïnvloeden hoe laag sommige teams hun auto kunnen afstellen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties