Aston Martin-teambaas Mike Krack kreeg het na zijn aanstelling in 2022 meteen flink voor de kiezen. Sebastian Vettel ontbrak bij de eerste twee Grands Prix vanwege een coronabesmetting, en de terugkeer van de Duitser in Australië leverde het team bakken met schade op. Na drie weekenden was Aston Martin als enige puntloos, en in de zomerstop stond het team nog altijd maar negende. Een jaar later heeft Aston Martin de derde plek in handen, vooral dankzij de sterke prestaties van Fernando Alonso.
Alonso pakte zes podiumplekken in de eerste acht races en staat al het hele jaar derde in het kampioenschap. De afgelopen vier weekenden kwam de Spanjaard echter niet meer in de buurt van het podium, en dreigt Aston Martin de derde plek in beide kampioenschappen te verliezen: Lewis Hamilton is Alonso tot op één punt genaderd, terwijl Ferrari nog maar vijf punten achter Aston Martin staat. 'Het klopt dat de recente races lastiger zijn geweest. Een aantal van onze tegenstanders hebben grotere stappen vooruit gezet dan wij hebben gedaan, en dat laat maar weer zien dat het belangrijk is om van de successen te genieten', zegt Krack in een interview op de Aston Martin-website.
Aston Martin is pas aan haar derde seizoen in de Formule 1 bezig, en is dus nog een jong team. 'We groeien nog steeds als team. We bevinden ons in een opbouwfase. Kijk maar naar onze nieuwe Technology Campus. We hebben veel vooruitgang geboekt, maar ook nog een lange weg te gaan', weet de Luxemburger, die hoopt op steun van de fans. 'Bij de volgende race in Nederland zullen de tribunes oranje kleuren, en daarna zal er veel rood te zien zijn in Italië, maar hopelijk kunnen we ook wat groene shirts daartussen zien.'
De competitie achter het ongenaakbare Red Bull Racing is loodzwaar, en de laatste weekenden lijkt Aston Martin aan het kortste eind te trekken in deze strijd. 'Als je puur naar de posities kijkt, lijkt het alsof we teruggevallen zijn, maar dat is in realiteit niet het geval. Onze tegenstanders hebben zich gewoon meer verbeterd en zijn in het gat tussen Red Bull en ons gesprongen. De upgrades aan de auto werken zoals gewenst, maar de resultaten in de afgelopen races geven een realistisch beeld van hoe we ervoor staan. Monaco en Canada waren positieve outliers, omdat die circuits onze zwaktes maskeerden. Boedapest was daarna een reality check. We dachten dat we daar sterk zouden zijn, maar dat waren we niet.'
Alonso acteert als leider binnen Aston Martin
'De podiums waren niet zozeer de hoogtepunten, wat mij betreft', vindt de 51-jarige teambaas. 'Dat zijn de comeback van Lance (Stroll, red.) na zijn blessure en de speciale aanpak van Fernando (Alonso, red.) in Monaco. Lance liet zien wat voor vechter hij is, door in de auto te springen met gebroken polsen en een gebroken teen. Hij heeft veel pech gehad. De stand in het kampioenschap geeft een bepaald beeld, maar in het team weten we hoe het echt zit.' Stroll heeft slechts 47 punten verzameld, terwijl Alonso er ruim honderd meer heeft.
'Bij Fernando in Monaco, was het niet de prestatie op het circuit, maar de toewijding, het verlangen en de totale focus', aldus Krack. 'Hij wist dat hij een kans had en de aanpak en toewijding was heel bijzonder. Ik heb zoiets nooit eerder gezien. We doen er alles aan om hem zijn 33e overwinning te laten pakken.' Krack is duidelijk blij met de tweevoudig wereldkampioen. 'Hij heeft mijn verwachtingen overtroffen, en die verwachtingen lagen al heel hoog. Dat komt niet door hoe hij op het circuit presteert - dat had ik wel verwacht - maar door hoe hij in het team geïntegreerd is. Hij is precies wat nodig is: constructief waar nodig, en uitdagend als dat gewenst is. Zelfs zijn kritiek helpt ons vooruit. Die balans is heel moeilijk te vinden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties