Het is nog altijd een veelbesproken onderwerp, de legaliteit van de achtervleugel van Red Bull Racing. Toto Wolff verklaarde eerder al protest willen in te dienen vóór de Grand Prix van Azerbeidzjan, zodat de 'flexi-wing' niet gebruikt kan worden bij het extreem lange rechte stuk. Kan de Mercedes-teambaas nog protesteren? En gaat dit plannetje door? F1Maximaal zocht het uit.
Tijdens de Grand Prix van Frankrijk, verreden op zondag 20 juni, moeten er door de FIA nieuwe regels zijn doorgevoerd met betrekking tot de achtervleugels. Het veiligheidsorgaan van de autosport wil in dit weekend nieuwe test-eisen door hebben gevoerd, waardoor de flexi-wings zeer waarschijnlijk illegaal worden bevonden. In Azerbeidzjan kunnen de teams echter nog vrij gebruik maken van de buigende vleugels, tot ergernis van Wolff en Mercedes.
Al meermaals heeft de teambaas van de Duitse renstal naar buiten gebracht al voor de GP in Baku te protesteren tegen de bewegende vleugel van Red Bull. De Oostenrijkse renstal reageerde meteen en verklaarde dat ze meer tijd nodig hebben om een dergelijk onderdeel aan te passen naar de nieuwe technische reglementen van de FIA, gepland voor de GP van Frankrijk. Mercedes heeft ondertussen nog maar enkele dagen om te protesteren voor de race in Baku.
Mag Wolff volgens de reglementen nog protesteren?
In principe mag Wolff op zaterdag ná de kwalificatie nog een protest aantekenen tegen de Red Bull-achtervleugel. De Internationale Sportcode, Artikel 13.3, sub. 5 stelt dat er geprotesteerd mag worden tegen 'Elke vermeende fout, onregelmatigheid of overtreding van de reglementen tijdens een competitie' tot 30 minuten nadat het document met de voorlopige kwalificatie-uitslag is gepubliceerd.
Zo laat mogelijk protesteren zal echter een heel groot nadeel hebben voor Mercedes, simpelweg omdat de reglementen op dit moment nog ten gunste zijn van Red Bull: de huidige vleugel van de RB16B doorstaat de tests, dus volgens de technische reglementen van de FIA is deze legaal. Mocht Wolff dus zonder extra stappen protesteren na afloop van de kwalificatie, zal dit geen nut hebben.
Ook kan Wolff eerder een protest aantekenen op grond van 'vermeende niet-naleving van de reglementen', Internationale Sportcode, Artikel 13.3, sub 6, wederom tot 30 minuten nadat de voorlopige kwalificatie-uitslag is gepubliceerd. Mercedes zal dit eerder in het weekend moeten doen, zodat de FIA genoeg tijd heeft om een oordeel te vellen voordat de race begint. Het zal echter zeer kort dag zijn voor Red Bull om gedurende het weekend nieuwe technische eisen te stellen aan de bolides. Daarnaast kan Red Bull nog in hoger beroep gaan.
Dit artikel gaat door onder de video
Wat kunnen de stewards doen en gaat Wolff het nog proberen?
De stewards zullen vanzelfsprekend de technische reglementen volgen, en dus de bepaalde testmethoden gebruiken bij de achtervleugel. Pas als de manier van testen is aangepast, zullen de stewards volgen. Motorsportdirecteur van de F1, Ross Brawn, denkt niet dat er wat gaat gebeuren in Baku. 'Het zal mij verbazen als de stewards tegen de mening van de FIA ingaan', zei hij eerder.
Protesteren is echter geen probleem, dit gebeurt vaak genoeg in de koningsklasse van de autosport. Hoe onwaarschijnlijk de slagingskans ook is, Wolff kan het altijd proberen. Het aantekenen van een protest is namelijk zeer laagdrempelig. Een protest kan elke concurrent gemakkelijk indienen door naar de FIA te stappen en een vergoeding van 2000 euro te betalen. Voor een team als Mercedes is dit natuurlijk kleingeld.
Hoe zit het met de geplande tests voor Frankrijk?
Tot nu toe lijkt het niet heel waarschijnlijk dat Red Bull vanaf de GP van Frankrijk nog met een flexibele achtervleugel rijdt. De FIA is al een tijdje bezig met het veranderen van de testmethode, hoogstwaarschijnlijk gemikt op de buigende vleugel van Max Verstappen en Sergio Perez, evenals enkele andere teams bij welke het buigbare onderdeel aanwezig is. De geplande versteviging heeft als doel deze flexi-wings weg te halen uit de autosport, al is het nog onduidelijk of Red Bull daadwerkelijk een (groot) voordeel heeft behaald door het gebruiken van deze achtervleugel.
Al met al is de kans dat Wolff gaat protesteren altijd aanwezig, gezien er praktisch geen drempel is om géén protest aan te kaarten. De enige reden waarom de Mercedes-teambaas het misschien niet zal doen, is omdat Red Bull-teambaas Christian Horner waarschijnlijk terugvuurt met een protest tegen de voorvleugel van de Duitse renstal. Het is dus nog even afwachten of Wolff en Mercedes dit risico gaan nemen. De kans van slagen voordat de GP van Azerbeidzjan van start gaat, is in ieder geval niet heel erg groot.
Door: Marnik Kok
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties