Ross Brawn, motorsportdirecteur van de Formule 1, ziet geen gevaar voor Red Bull in het protest van de concurrentie. De flexibele achtervleugel van het team zou te veel buigen op de rechte stukken. Hiermee wordt er een soort DRS-effect gecreëerd. Volgens de concurrentie is de achtervleugel te flexibel, maar het team zelf beweert binnen de lijntjes te kleuren.
Brawn geeft aan verbaasd te zijn als het protest daadwerkelijk wordt aangenomen door de FIA. De vleugel is namelijk alle testen gewoon goed doorgekomen. Volgens de reglementen moeten alle aerodynamische onderdelen 'stevig vastzitten aan de wagen' en mogen zij niet bewegen ten opzichte van de rest van de bolide. De concurrenten beweren dat het onderdeel in strijd is met bovengenoemde regels, gezien de buigzaamheid van de achtervleugel, te zien op de onboards tijdens de GP van Spanje.
Voordeel voor Verstappen in Baku
Naar aanleiding van het protest besloot de FIA een nieuwe test in te plannen, die op 15 juni geïntroduceerd zal worden. Dit betekent dat Red Bull in Azerbeidzjan 'gewoon' met de achtervleugel zou mogen rijden. Hier is de concurrentie niet van gediend, vanwege het grote tijdsvoordeel dat Red Bull zou kunnen behalen op de lange rechte stukken in Baku. Waarschijnlijk zullen er daarom protesten worden aangetekend voor die GP.
'FIA is constant geweest'
Brawn denkt niet dat die protesten effect zullen hebben. 'Het zou mij verbazen als de stewards tegen de mening van de FIA ingaan', aldus de technisch directeur tegenover ESPN. 'Normaalgesproken zouden er geen problemen moeten zijn en we hebben tests om alles in de gaten te houden.' Het is niet de eerste keer dat er met een flexibele achtervleugel wordt gereden. 'Dit zal vast wel de 27e versie zijn in de historie van de Formule 1.' Niks spannends, zo denkt Brawn dus. 'Ik denk dat de FIA heel constant is geweest met haar benadering, dus ik zie niet zo gauw iets gebeuren.'
Brawn is al lange tijd betrokken bij de Formule 1, en heeft al de nodige protesten meegemaakt. 'Ik kan me herinneren dat Patrick Head op onze voorvleugel zat te springen omdat hij dacht dat die niet stijf genoeg was. Hij wilde dit aan de raceleiding laten zien dat de vleugel te flexibel was.' Zo ver is het nu nog niet gekomen, maar met de nieuwe testen wordt alles nog eens onder de loep gelegd. 'De FIA heeft tests en bepaalt daarmee de limieten. Als je door de test komt, maar concurrenten het er niet mee eens zijn, kan de FIA er nog eens naar kijken. Dat proces loopt steeds door en ik denk dat dit een goede oplossing is.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties