Nico Hülkenberg wisselt in 2025 voor de zevende(!) keer van team. De Duitser trekt de deur bij Haas achter zich dicht, en zal dit seizoen terugkeren bij Kick Sauber, waar hij ook al in 2013 reed. Hülkenberg wordt gekoppeld aan rookie Gabriel Bortoleto, terwijl hij in 2024 al tweemaal racete naast debutant Oliver Bearman. Hij betrekt ook Max Verstappen en Lewis Hamilton in zijn analyse.
Bearman mocht in 2024 als Formule 2-coureur drie keer invallen in de Formule 1. In Saoedi-Arabië debuteerde de Brit op pas 18-jarige leeftijd bij Ferrari als vervanger van Carlos Sainz, waar hij tot een zevende plek kwam. Na de zomerstop werd Bearman weer opgetrommeld om de geschorste Kevin Magnussen te vervangen in Bakoe. Bearman versloeg zijn teamgenoot in de kwalificatie, en leek in de race net achter Hülkenberg te eindigen, tot de FIA lang wachtte met een Safety Car na de late crash tussen Sainz en Sergio Pérez. Tussen de brokstukken door haalden Lewis Hamilton en Bearman Hülkenberg nog in, die zo buiten de punten viel.
Debutanten overschat?
In Brazilië was Magnussen ziek, waardoor Bearman voor de derde maal aan de start verscheen. In de regenrace had de jongeling het lastiger, maar Bearman versloeg Hülkenberg in 2024 wel met 2-0 in de kwalificaties. In een uitgebreid interview met het Duitse Auto, Motor, und Sport krijgt Hülkenberg dan ook de vraag of jonge talenten nu beter voorbereid zijn dan Hülkenberg zelf was in 2010. 'Dat is lastig te zeggen', reageert de Sauber-coureur in eerste instantie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het is al lang geleden sinds ik debuteerde, en ik herinner me dat ook niet meer zo goed. Destijds hadden we ook al simulatoren, maar ik heb wel het idee dat jonge coureurs nu eerder beginnen te racen in formule-auto's. Als ze dus vooruitgang blijven boeken, kloppen ze al op jongere leeftijd op de deur van de Formule 1, en dan zijn ze vaak ook goed voorbereid', beseft Hülkenberg. Met Andrea Kimi Antonelli en Oliver Bearman staat er in 2025 twee tieners op de grid, terwijl Hülkenbergs teamgenoot Gabriel Bortoleto net twintig is geworden. De eerste meters van Bortoleto in de Sauber zijn hieronder terug te vinden:
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Hülkenberg benadrukt echter dat de echte uitdaging nog moet komen voor veel jongelingen, die enkele races mochten invallen. 'Sommige debutanten leverden meteen goede resultaten, maar de echte moeilijkheid is om dat over een heel seizoen te laten zien op alle verschillende circuits en onder alle omstandigheden, en hierbij constant te blijven presteren zonder al te veel fouten te maken. Dát is de echte test', weet de 37-jarige, die ernaar lijkt te wijzen dat Bearman en Colapinto sterk debuteerden, maar in latere races juist veel fouten maakten.
Simulatorwerk
Journalist Michael Schmidt kaart vervolgens aan dat veel jonge coureurs vaak in de simulator zitten. Verstappen staat hierom bekend, en ook Bortoleto is een fanatieke simracer. 'Ik heb zelf geen simulator, en ik rijd ook geen races online. Ik kan je dus niet vertellen of het iets oplevert of niet', geeft Hülkenberg toe. 'Bij Max is dit niet iets waartoe hij zichzelf dwingt. Hij geniet hiervan, hij is erin geïnteresseerd, en hij denkt dat het hem een voordeel oplevert. Dát is waarom hij het doet.'
Verstappen zat deze week nog lang in zijn simulator als deelnemer aan de virtuele 24 uur van Daytona. Hülkenberg is tien jaar ouder, en nu nog de enige 2025-coureur met kinderen, waardoor zijn prioriteiten vaak ook elders liggen, al is de verwachting wel dat Verstappen blijft simracen als hij vader is geworden. 'Hij is een ander type coureur van een andere generatie. Ik heb zelf niet de drang om thuis in zo'n ding te zitten om te gaan racen. Ik heb het één keer geprobeerd, maar ik vond het niet echt iets.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Generatiewissel
Hülkenberg is de enige van zijn generatie, die 2024 heeft overleefd. Daniel Ricciardo haalde het einde van het seizoen niet, teamgenoot Kevin Magnussen hoeft niet meer terug te komen, en ook Valtteri Bottas en Sergio Pérez zijn vervangen. Van het vijftal is Hülkenberg de enige die het podium nooit betrad, maar wel de enige die in 2025 nog een stoeltje heeft. De zeven jaar jongere Carlos Sainz is de enige andere dertiger op de grid.
Veel teams wilden nu investeren in de jeugd, zodat ze in 2026 vast kunnen houden aan hun coureursduo. Hülkenberg zoekt dan ook niet te veel achter het vertrek van zijn leeftijdsgenoten. 'Zo gaat het nu eenmaal. Soms gebeurt er niks op de rijdersmarkt, en soms juist heel veel. Op een gegeven moment komen de jonkies de oudjes vervangen. Degenen die nu vertrokken hadden sportief gezien allemaal een lastig seizoen', zo wijst hij op het contrast met zijn collega's. 'In de Formule 1 houd je dat maar een bepaalde tijd vol, en daarna word je vervangen.'
Grondeffect
Schmidt suggereert dat veel oudere coureurs meer moeite hebben met de logge auto's, die sinds 2022 gebruikt worden na de introductie van het grondeffect. De Duitse journalist kaart aan dat Lewis Hamilton dat toegegeven heeft, en dat Magnussen daar ook op hintte. 'Voor mij was dat geen probleem', aldus Hülkenberg. 'Ik heb verschillende auto's onder verschillende reglementen meegemaakt in mijn carrière, maar ik heb nooit een probleem gehad met het aanpassen aan auto's of banden. Dat hoort er als coureur juist bij.'
Hülkenberg denkt juist dat de reglementswijzigingen ook een voordeel voor hem kunnen zijn. 'Je moet je constant kunnen aanpassen aan iets nieuws, en voor mij is dat denk ik juist een van mijn sterke punten geweest. Ik begreep altijd al snel hoe verschillende concepten auto's bestuurd moeten worden, en hoe je er snel mee kunt zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties