Red Bull Racing-teambaas Christian Horner denkt dat Frédéric Vasseur te vroeg is geweest met zijn uitspraken over de impact van de budgetcapstraf. De Brit denkt namelijk, zoals hij vaker heeft aangegeven, dat het later in het seizoen wel te merken is. Het succes van de eerste drie races is volgens Horner een momentopname, en moet Red Bull zich nog lang niet rijk rekenen.
Nadat Red Bull het budgetplafond in 2021 overschreed, en daar in 2022 een straf voor kreeg, hadden veel teams wellicht gehoopt dat de Oostenrijkse renstal het in 2023 niet zo goed zou doen. Echter vertrokken Max Verstappen en Sergio Pérez formidabel uit de startblokken. Na de Grand Prix van Australië concludeerde de Ferrari-teambaas dan ook dat de straf van minder windtunneltijd en een geldboete te licht zou zijn geweest. 'Iedereen mag een mening hebben', begint Horner bij Sky Sports. 'Het team heeft in de winter fantastisch werk geleverd met de gelimiteerde tijd in de windtunnel. De impact op het huidige seizoen en het seizoen van 2024 komt nog wel.'
De impact is voorlopig niet echt te zien, aangezien Red Bull twee dubbele overwinningen boekte in Bahrein en in Saoedi-Arabië, en Verstappen alweer won in Australië. 'De eerste drie races zie ik als een momentopname', vertelt de 49-jarige. 'De uitspraken zijn nog voorbarig, want er komen nog een hoop races aan.' Er zijn inderdaad nog twintig races te verrijden en het kan halverwege wel eens heel anders zijn dan aan het begin van het seizoen. Hoe dan ook veroorzaken de prestaties van Red Bull enige kopzorgen bij Ferrari en Mercedes. Beide renstallen zijn met man en macht bezig met de auto om snel dichterbij te komen.
Red Bull neemt niets voor lief: 'We weten dat de straf zwaar is'
'Er kan dus nog veel veranderen', stelt Horner. 'We weten dat Ferrari en Mercedes bezig zijn met grote updates zodra we na Bakoe in Europa het seizoen voortzetten. We nemen niets voor lief, want we weten dat de straf zwaar is. We focussen op onszelf en het beste uit de auto halen binnen de beperkingen die we hebben. We werken zo hard als we kunnen', bevestigt de teambaas van Red Bull. Naast de Oostenrijkse renstal zorgde ook Aston Martin voor hoofdpijn bij de andere teams. In de eerste twee races was de Britse renstal Mercedes te snel af.
Voormalig-Red Bull-medewerker Dan Fallows heeft dan ook puik werk geleverd met de auto, denkt Horner. 'In Groot-Brittannië zijn zeven F1-teams in een straal van tachtig kilometer gevestigd, dus de concurrentie is onvermijdelijk', vervolgt Horner. 'Ik ben blij dat Dan (Fallows, red.) goed werk levert, maar zijn vertrek heeft andere talentvolle engineers weer een kans gegeven. In de geschiedenis van het team is het personeelsverloop van Red Bull altijd al zeer laag geweest. Alles draait om evolueren. Het team dat we nu hebben is nog sterker dan twee jaar geleden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties