Frédéric Vasseur is van mening dat de straf die Red Bull Racing voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021 te licht is. Dat stelt de teambaas van Ferrari in gesprek met onder meer The Race. Red Bull zou zijn goede start aan het 2023-seizoen mede te danken hebben aan de niet al te zware impact van de sanctie.
Red Bull overschreed in 2021 het budgetplafond en werd daarvoor bestraft met onder meer een vermindering van aerodynamische testtijd. Als constructeurskampioen krijgt een team slechts zeventig procent van de totale testtijd en daar is bij Red Bull nog eens tien procent vanaf gegaan, wat neerkomt op een overgebleven 63 procent aan testtijd. Letterlijk vertaald betekent dit dat het Oostenrijkse team 180 windtunnelruns heeft en 1120 computersimulaties per acht weken.
Ondanks dit alles lijkt Red Bull nog beter dan vorig jaar, waardoor Vasseur slechts één conclusie kan trekken. 'Ze hebben goed werk geleverd, maar de straf was erg licht. Als je kijkt naar het ontwikkelingstempo dat we gedurende het seizoen hebben, het feit dat als je aan het eind een vermindering van tien procent hebt - het is niet iets lineairs. En dan kun je wat je bespaart ergens anders aan besteden, bijvoorbeeld aan gewichtsbesparing.'
Lees ook
Red Bull kent ondanks budgetstraf beste seizoensstart: 'Hadden dit nooit kunnen dromen'
Red Bull-imago volgens Horner besmeurd door budgetsoap: 'Dat was gewoon achterbaks'
Vasseur zoekt niet naar excuusjes
Vasseur gelooft dan ook niet dat het effect van de straf 'mega' is. 'En als je je dan ook bedenkt dat ze een voordeel aan het begin van het seizoen hebben, omdat ze vorig jaar meer konden uitgeven...', gaat de Fransman verder. 'Ik wil niet zeggen dat ze het niet goed hebben gedaan, integendeel. Ik zoek ook geen excuusjes, maar als je me vraagt of de straf te licht was, dan zeg ik ja.'
Aan Ferrari is het nu de taak om het gat met Red Bull te dichten. Vasseur zag vorig weekend in Australië al dat het voordeel van de Oostenrijkers was gekrompen. 'In de eerste drie evenementen hadden we altijd het gevoel dat we niet ver weg waren en met hen konden vechten voor de eerste startrij in de kwalificatie en het was moeilijker in de race. Volgens de cijfers die we hebben geanalyseerd, was het voordeel in de race in Melbourne veel kleiner.'
Waardoor dat komt? 'Ik denk dat dit komt door het vermogen van de coureur om de auto op de limiet te rijden met verschillende brandstofniveaus, verschillende banden, enzovoort', legt Vasseur uit. 'Als je de auto een beetje te piekerig hebt, kun je in de kwalificatie waarschijnlijk een ronde doen met nieuwe banden, maar over de hele race is het waarschijnlijk een beetje moeilijker. Daarom hebben we de afgelopen weken een iets andere richting gekozen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties