Christian Horner is in zijn nopjes met de negende overwinning van 2024 van wereldkampioen Max Verstappen. De teambaas van Red Bull Racing legt uit met welk raceplan Verstappen aan de start verscheen, en gaat ook in op de rijderssituatie bij de beide teams van Red Bull. De Brit hint op een mogelijke extra debutant in 2025.
Horner wordt bij Sky Sports F1 na de race onder meer gevraagd naar de situatie bij de start, waarbij Verstappen de eerste plek heroverde, die hij op zaterdagavond nog kwijtraakte na een gridstraf. Verstappen gaf al aan het niet met die straf eens te zijn, en dat was ook aan hem te zien in de eerste meters van de Grand Prix. 'Je weet met Max dat hij het gevoel had dat het na de kwalificatie echt te ver ging. Hij was zó gemotiveerd voor de race, nog meer dan normaal', lacht Horner, die vooraf dus al wist dat het goed zat.
Wachten op de lekke banden
Verstappen greep de leiding bij de start, en gaf die nooit meer uit handen. Daarmee won hij voor het eerst sinds de Grand Prix van Spanje een droge zondagsrace. 'Hij leverde ook wel een ongelofelijke prestatie. Hij was net een metronoom', zegt een complimenteuze teambaas. 'Hij bleef maar ronde na ronde doorgaan, terwijl hij ook nog op de banden lette in de snelle bochten.' Horner stipt daarmee een sleutelfactor in de race aan, want Lewis Hamilton en Carlos Sainz kregen later in de race te maken met lekke banden.
Horner deelde eerder al dat Verstappen na de sprintrace haast geen rubber meer op de band had zitten. De Limburger paste zijn tactiek op zondag daarop aan, om zo ervoor te zorgen dat hij een lange openingsstint kon afwerken. 'Hij belastte de banden daar niet te erg', zegt Horner over de snelle bochten. 'Daardoor gingen de banden langer mee in die gekke situatie waarbij de banden steeds sneller werden voor de pitstops, toen ze bijna tot het canvas versleten waren. Daarna begon hij ook klappen uit te delen.' Verstappen had enigszins ingehouden, en kon voor de verwachte pitstops dus een gaatje trekken naar Norris.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dat was uiteindelijk niet nodig, omdat de coureurs bij de Safety Car nieuwe banden konden halen. 'Het was een hele gekke situatie, want de banden werden steeds sneller. Iedereen wachtte dus eigenlijk tot er iemand was met een lekke band, waardoor we een Safety Car zouden krijgen, omdat je geen langere pitstop wil maken vóór de Safety Car. Ze hadden de race beter eerder kunnen neutraliseren met de onderdelen op de band', zo uit Horner kritiek op de wedstrijdleiding. 'Het was wel een bizarre situatie met hoe de banden zich hier gedroegen.'
Verstappen onder druk gezet
Vooraan behield Verstappen de controle over de race, op één Safety Car-herstart na. 'Er was een probleem met de lampen van de Safety Car, want ze gingen niet uit. Je moet volgens de reglementen dan vlak achter de Safety Car blijven rijden. Hij kon zich dus niet voorbereiden op de herstart, en vroeg aan ons: wat is er aan de hand? De wedstrijdleiding liet ons weten dat de lampen niet op de juiste manier werkten. Max volgde gewoon de regels. Toen kwam de Safety Car naar binnen, en moest hij opeens gaan. Daardoor kreeg Lando Norris een kans, maar Max wist het onder controle te houden.'
Rijderssituatie
Horner ging bij Motorsport.com ook nog in op de situatie omtrent de rijders. Sergio Pérez lijkt ondanks een contract aan zijn zwanenzang bezig te zijn, en dus zoekt Red Bull naar een vervanger. Franco Colapinto werd eerder nog genoemd, maar wordt nu afgestreept. 'Hij is zeker een talent, maar we beschikken over onze eigen talenten. Ik twijfel er echter niet aan dat Franco in de toekomst een plek op de grid weet te verwerven', zo doelt Horner erop dat dit niet bij de Red Bull-teams in 2025 zal zijn.
'We hebben genoeg sterke rijders in ons talentenprogramma zitten', weet de Brit. 'Het was dan ook goed om Isack Hadjar een sterke race te zien rijden in de Formule 2. Yuki en Liam deden tijdens de race ook weinig voor elkaar onder qua snelheid, dus we hebben heel wat talenten tot onze beschikking.' Horner wordt gevraagd wie van deze rijders het aankan om de teamgenoot van Verstappen te zijn. 'Dat is de hamvraag. Als je teamgenoot bent van Max Verstappen, heb je waarschijnlijk de lastigste baan in de Formule 1. Ik denk dat alle coureurs op de grid het daar moeilijk mee zouden hebben.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties