De wedstrijdleiding heeft in Qatar een slechte beurt gemaakt. FIA-president Mohammed Ben Sulayem is flink aan het opruimen de laatste tijd bij het bestuursorgaan, en ook Niels Wittich moest er al aan geloven, maar vervanger Rui Marques had het in Qatar ook niet makkelijk in een incidentrijke race. Jolyon Palmer en David Coulthard bespreken de situatie, en gaan in op de rol van Max Verstappen in het geheel.
Verstappen greep in Qatar bij de start al meteen de leiding, waarbij hij duidelijk liet zien dat hij George Russell weinig meer gunde. Dat maakte de wereldkampioen na afloop van de race ook duidelijk, na een controversiële gridstraf waarbij de Mercedes-coureur een hoofdrol vertolkte. Verstappen stapte boos in de auto, en stond ook later in de race nog op scherp, toen Lando Norris een dubbele gele vlag miste en vol gas over het rechte stuk reed.
Norris werd meteen aangegeven door Verstappen, die aan zijn team vroeg op Norris wel van het gas was gegaan. Het team bekeek de situatie en liet aan de Limburger weten dat Norris niet had ingehouden. Later in de race vroeg Verstappen tijdens een Safety Car om een update. 'Is er al nieuws over dat incident met die gele vlag? Of kunnen we tegenwoordig gewoon vol gas doorrijden bij gele vlaggen?' vroeg de 27-jarige zich af, die al snel een reactie kreeg van Gianpiero Lambiase.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen op oorlogspad
Jolyon Palmer haakte bij F1TV in op de woorden van Verstappen. 'Ik houd niet van het geklaag en de pogingen om mensen straffen te bezorgen. Max leidt de race en heeft zijn lot in eigen handen. Hij heeft de wereldtitel al op zak, dus ik houd niet echt van deze berichten', benadrukt de 33-jarige commentator en analist, die ook bij andere coureurs regelmatig aangeeft dat hij moe wordt van het geklaag. Palmer begrijpt Verstappen in deze situatie echter wel. 'Wat het volgens mij vooral laat zien, is dat we hier een coureur horen, die een weerzinwekkende gridstraf kreeg van één plek. Hij is nu op oorlogspad met de wedstrijdleiding. Nu wil hij ook dat iedereen bestraft wordt voor elk klein dingetje', denkt Palmer.
Hoofdcommentator Alex Jacques vraagt Palmer naar zijn mening over enkele straffen, die in Qatar werden uitgedeeld. Zo haalt Jacques de drive-through penalty van Lewis Hamilton aan, de gridstraf van Verstappen, en de ten second stop-and-go penalty van Norris. 'Ik ben het met geen van deze straffen eens', reageert Palmer, die dan vooral op de zwaarte van bepaalde straffen doelt. 'Het zijn volgens mij allemaal onbegrijpelijke straffen dit weekend. Jij vond het al controversieel toen ik het niet eens wat met de straf voor Lance Stroll in de openingsronde', lacht Palmer.
Gebrek aan consistentie
Palmer haalt er een voorbeeld uit het verleden bij om zijn punt te maken. 'Een paar jaar geleden probeerde Charles Leclerc aan het einde van de race in België de snelste rondetijd neer te zetten. Ferrari was toen competitief, en hij pakte die snelste rondetijd ook in de laatste ronde, maar hij werd bestraft vanwege te snel rijden in de pitstraat. De straf was destijds vijf seconden, en dat had ik ook verwacht bij Lewis Hamilton.' Hamilton kreeg dus voor hetzelfde vergrijp een straf die in de praktijk zo'n twintig seconden kost.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
David Coulthard is het eens met zijn collega en ergert zich ook aan de chaos bij de wedstrijdleiding. 'Het is cruciaal dat je consistent bent. Het zal nooit makkelijk worden om de scheidsrechter te zijn en straffen uit te delen, maar je mag nooit inconsistent zijn', roept de Schot op. 'We zien nu dat coureurs op de ene dag harder bestraft worden, omdat de wind een andere kant opblaast.'
Palmer durft nog wel en stapje verder te gaan. 'Het is echt een compleet zooitje', zegt hij over de FIA en dan specifiek over de wedstrijdleider. 'Er zullen veel vragen zijn voor de FIA om te beantwoorden. We hadden sowieso ook al eerder een Safety Car moeten hebben.' FIA-president Ben Sulayem ontsloeg voor het weekend weer twee wedstrijdleiders, waardoor Rui Marques alle raceklassen in Qatar moest leiden. De Portugees had zijn handen dan ook vol in Doha.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties