Wedstrijdleiding geeft verklaring voor straf Norris en uitblijven Safety Car Formule 1
Formule 1

Wedstrijdleiding geeft verklaring voor straf Norris en uitblijven Safety Car

Wedstrijdleiding geeft verklaring voor straf Norris en uitblijven Safety Car

De wedstrijdleiding, onder leiding van de nieuwe wedstrijdleider Rui Marques, heeft gereageerd op de controverse die is ontstaan na de Grand Prix van Qatar. De sportcommissarissen hebben een hoop kritiek gekregen na aanleiding van enkele beslissingen. De wedstrijdleiding heeft deze beslissingen in een statement uitgelegd.

De Grand Prix van Qatar wordt overschaduwd door een hoop controverse. De wedstrijdleiding heeft na afloop van de race op het Lusail International Circuit een hoop kritiek te verwerken gehad wat betreft de inzet van de Safety Car en de straffen die zijn uitgedeeld. Na de kwalificatie kreeg de FIA al een lading kritiek na de straf die werd uitgedeeld aan Max Verstappen. Velen vonden de straf voor de viervoudig wereldkampioen onterecht en de coureur van Red Bull Racing was zelf ook verbolgen over zijn gridstraf van één plek.

Op zondag begon de kritiek nadat er een spiegel, die van de auto van Alexander Albon af was gevlogen, op de baan lag. De wedstrijdleiding besloot om de Safety Car niet direct in te zetten. 'Normaal gesproken wordt de Safety Car niet ingezet bij een kleine hoeveelheid puin buiten de racelijn. Maar de uitgebreide brokstukken na de botsing met de spiegel en de lekke banden die kort daarna volgden, dwongen tot de beslissing om de Safety Car in te zetten', wordt de wedstrijdleiding geciteerd door Motorsport.com.

De wedstrijdleiding had in de ogen van de kijkers ook een Virtual Safety Car in kunnen zetten om de veiligheid van de coureurs en de marshals te waarborgen. Marques zag dit echter niet als een mogelijkheid. 'Een Virtual Safety Car zou geen oplossing zijn geweest, omdat de auto's verspreid blijven en er onvoldoende tijd is voor een marshal om het puin op te ruimen.'

De straf voor Norris

Er werden wel met gele vlaggen gezwaaid door de marshals, waardoor de coureurs op het rechte stuk van hun gas moesten gaan. Verstappen merkte in zijn spiegel op dat Norris dichterbij was gekomen, ondanks dat hij geen DRS kon gebruiken en van zijn gas moest gaan. Verstappen meldde aan Gianpiero Lambiase dat zijn team moest gaan kijken naar het voorval. Nadat Red Bull Racing het incident aan de wedstrijdleiding doorgaf, was het moment ook under investigation.

Het leverde Norris uiteindelijk een stop and go penalty van tien seconden op, wat één van de zwaarste straffen is die een coureur kan krijgen. Daar is volgens de wedstrijdleiding ook een simpele reden voor. 'De straf was in overeenstemming met de strafrichtlijnen die op 19 februari 2024 naar de teams zijn gestuurd. Het negeren van een dubbele gele vlag wordt beschouwd als een ernstige inbreuk op de veiligheid, vandaar dat dergelijke overtredingen zulke zware straffen met zich meebrengen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws