Christian Horner moest zich in Monaco neerleggen bij een teleurstellend kwalificatieresultaat voor Red Bull Racing. Max Verstappen beperkte de schade nog met een zesde tijd, maar Sergio Pérez had op dat moment de media al te woord gestaan na een tweede Q1-uitschakeling in twee jaar tijd in de straten van Monte Carlo. Horner denkt dat de titels dan ook nog lang niet binnen zijn, en ziet verbeterpunten voor de RB21.
'We hebben het al het hele weekend lastig', opent Horner bij Sky Sports F1. 'Om eerlijk te zien past de auto niet bij de karakteristieken van het circuit. Ik denk niet dat we Charles Leclerc hadden kunnen verslaan, maar tot die laatste run (in Q3, red.) was alles tussen de tweede en de zesde plek mogelijk. Helaas konden we die laatste ronde niet meer rijden', zegt Horner over de ronde waarin Verstappen de muur raakte bij het uitkomen van de eerste bocht.
Sterke punt levert Red Bull weinig op
Monaco legt de zwakke punten van de RB20 duidelijk bloot, weet Horner. 'Dit is iets dat we beter zullen moeten begrijpen. De eerste sector was voor ons behoorlijk sterk. Het probleem zat vooral in de krappe hairpin. Bochten vijf (de hairpin, red.) en tien (het ingaan van de chicane bij het uitkomen van de tunnel, red.) waren onze zwakste punten', zo wijst de 50-jarige Brit de langzaamste bochten op het circuit aan. 'We moeten lessen trekken uit wat er vandaag gebeurde.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Horner verwacht ook niet dat Red Bull op zondag nog terug weet te slaan. 'De uitslag van de race staat zo goed als vast, tenzij er Safety Cars komen, maar we gaan de strijd op zondag weer aan. Onze racepace in de racesimulatie was vrij goed, maar ik betwijfel of we de kans krijgen om dat te laten zien. Dat ligt er ook aan hoe het met het verkeer gaat', vertelt de teambaas van Red Bull. 'Mijn felicitaties voor Charles. Hij doet het in alle sessies heel goed, maar wij zullen proberen om zoveel mogelijk progressie te boeken in de race.'
Leren voor 2025
Verstappen evenaarde in Imola nog het 35 jaar oude record van Ayrton Senna, maar wist dit polerecord in Monaco dus niet aan te scherpen. 'We hebben net acht polepositions op rij gepakt, en we wisten dat deze reeks ergens ten einde moest komen. We wisten dat dit een lastig circuit voor ons zou worden. Je kan geen auto voor één circuit ontwerpen. Je probeert een auto te bouwen die het goed doet op veel verschillende circuits, zoals stratencircuits en snellere circuits. Je leert altijd bij, dus we trekken hier lessen uit, en proberen dit toe te passen bij de RB21', zegt Horner over de auto van 2025.
'Als je de poletijd bekijkt, is die veel sneller dan in 2023', zo rechtvaardigt de Engelsman de keuze om met de RB20 af te wijken van de RB19. 'De auto's zijn ook veel meer op elkaar gaan lijken. Iedereen volgt nu hetzelfde concept. We zitten ook in het derde jaar van deze reglementen, dus dan wordt het steeds lastiger om de auto te verbeteren, en de andere teams blijven zonder uitzondering dichterbij komen. Afgelopen jaar was echt een uitzonderlijk jaar, waarin we zoveel races konden winnen. We hebben wat we geleerd hebben toegepast in de RB20, en er zijn nog bepaalde ontwikkelingen waarmee we de auto tijdens de zomer verder kunnen verbeteren.'
Titelstrijd?
Vervolgens gaat het gesprek over op beide kampioenschappen. 'Je kan in dit wereldje nooit wat voor lief nemen', zo rekent Horner zich nog niet rijk. 'De dingen kunnen heel snel veranderen. We zitten in beide kampioenschappen in een comfortabele positie, maar dat kan veranderen. We hebben pas een derde van het jaar achter de rug, en er zijn nog veel races en punten te gaan. We mogen dus niet op onze lauweren rusten. Als we de race hier niet kunnen winnen, moeten we zoveel mogelijk punten pakken, en dan in Canada weer proberen terug te slaan.'
In de race wordt het vooral een kwestie van veel geduld hebben. 'Ik denk dat we in een file op hoge snelheid terecht zullen komen, minimaal in het eerste kwart van de race. Het is een frustrerende race voor de coureurs. De auto's zijn zo groot, dat inhalen gewoon niet kan, tenzij de coureur voor je een grote fout maakt.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties