Hoe de Aston Martin-update van 2022 de basis legde voor het huidige succes Formule 1
Formule 1

Hoe de Aston Martin-update van 2022 de basis legde voor het huidige succes

Hoe de Aston Martin-update van 2022 de basis legde voor het huidige succes

Tom McCullough, performance director bij Aston Martin, zag dat het team in 2022 de basis legde voor de huidige goede prestaties. Daarvoor moest de Britse renstal wel eerst de verkeerde keuze maken als het aankomt op het concept van de bolide. Aston Martin was in 2022 namelijk niet competitief en eindigde op zevende plek in het constructeurskampioenschap. In Spanje gooide het team vorig jaar echter al het roer om.

Aston Martin had aan het begin van het vorige seizoen twee concepten klaarstaan. De keuze die de Britse renstal maakte voor de eerste race in Bahrein, bleek de verkeerde te zijn. 'We konden nooit beide doen', zegt McCullough bij Formel1.de. 'Toen gingen we terug naar de andere filosofie, die op papier slechter was, maar plotseling hadden we geen porpoising meer. We accepteerden dat we porpoising niet onder controle konden krijgen en moesten overschakelen.'

Het was absoluut geen moeilijke keuze om het eerste concept te verwerpen. 'Het was makkelijk voor ons, omdat je zag dat Red Bull en Ferrari een andere filosofie hadden en competitief waren, maar niet zo'n groot probleem hadden met porpoising. Dus laten we ons op dit specifieke idee concentreren.' In Spanje kwam dan ook de nieuwe auto uit de garage rijden. Het was duidelijk dat Aston Martin geïnspireerd werd door de RB18, maar de auto werkte in eerste instantie nog niet naar behoren.

Aston Martin: 'We wilden onszelf de vrijheid geven'

Toen de teams eenmaal weer in Bahrein waren aangekomen voor de start van het 2023-seizoen, waren de verhoudingen in de Formule 1 ineens anders. Aston Martin was competitief met de basis die het team legde in 2022. 'Het ging allemaal om leren en afstemmen vanaf daar. We wilden onszelf de vrijheid geven om de auto verder te ontwikkelen. Bij het ontwerpen van het chassis, de onderkant van de auto, de radiator, was het idee om onszelf de mogelijkheid te geven om de auto verder te ontwikkelen. Het heeft behoorlijk goed gewerkt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws