Lewis Hamilton pakte op vrijdag zeer verrassend de poleposition voor de sprintrace. Op de zaterdag zette de Ferrari-coureur die startplek om in een dominante overwinning, waarbij Ferrari het bandenmanagement duidelijk beter voor elkaar had dan de andere teams. Enkele uren later viel Hamilton net als teamgenoot Charles Leclerc terug in de pikorde. Hamilton legt uit waar dat aan lag.
Sinds 2024 mogen de coureurs hun afstelling na de sprintrace veranderen voor de rest van het weekend. Hoewel Ferrari het in die sprintrace heel goed voor elkaar had, besloot het Italiaanse team blijkbaar toch om het een en andere aan te passen aan de afstelling van de SF-25. 'We begonnen natuurlijk heel optimistisch aan de kwalificatie, maar we voerden een aantal wijzigingen door aan de afstelling', vertelt Hamilton aan Sky Sports F1.
'Daardoor kwam de auto echt op het scherpst van de snede te staan', geeft Hamilton aan, die er dus van baalt dat hij een verkeerde afslag nam met de afstelling. Ferrari pakte in Melbourne een teleurstellend resultaat, waardoor Hamilton en Leclerc ondanks de goede resultaten in de Chinese sprintrace pas op respectievelijk negen en acht punten staan. Hamilton vertrouwt er niet op dat hij op de zondag in China wederom een goed resultaat kan pakken.
Verkeerde keuze met afstelling
Hamilton merkt daarnaast op dat de omstandigheden veranderden gedurende de kwalificatie. 'Het begon ook wat harder te waaien, en daardoor werd de auto wat lastiger te besturen. Het werd lastiger om een goede ronde aan elkaar te knopen', vertelt de 40-jarige, die vervolgens gevraagd wordt wat hij als coureur van zijn auto verlangt. 'Je wilt als coureur graag een auto hebben met een goede balans. Op dit moment is het nog zo dat de balans van de auto bocht per bocht varieert.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dit probleem kenmerkt de huidige generatie auto's, aangezien Lando Norris en Max Verstappen bij teams met soortgelijke klachten te horen zijn. Een kleine aanpassing kan dus grote gevolgen hebben, en dat lijkt bij Hamilton verkeerd uitgepakt te hebben. 'We hebben de afstelling aangepast, en dat verslechterde de balans in de snelle bochten. Je wilt graag een auto hebben, waar je op kunt vertrouwen, en dat als je de bochten aanvalt, dat je weet dat de auto doet wat je ervan verwacht, en dat je geen blokkerend wiel krijgt of een moment van overstuur. Als de auto onvoorspelbaar wordt, verlies je alle hoop.'
Verstappen start één plekje voor Hamilton, en heeft de Ferrari's dus vlak achter zich staan. De Red Bull Racing-coureur zou erbij gebaat zijn als het goede bandenmanagement van Ferrari uit de sprintrace niet meegenomen kan worden naar de Grand Prix. Helmut Marko gaf al aan dat Red Bull Racing ook veranderingen aan de afstelling heeft doorgevoerd, met het doel om het bandenmanagement juist te verbeteren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties