Haas heeft de reglementswijzigingen van 2022 niet kunnen gebruiken om zich te ontdoen van de status van achterhoedeteam. Met het budgetplafond had menig Formule 1-fan, al helemaal van Amerikaanse komaf, wellicht op meer gehoopt. Desalniettemin waren ze vorig jaar in ieder geval niet de hekkensluiters en wisten ze twee teams achter zich te houden. Kan Nico Hülkenbergs rentree het verschil maken, of zakken ze komend seizoen nog verder terug? We bespreken het met hoofdredacteur Mike van Weert in de achtste voorbeschouwing van 2023.
Haas heeft inmiddels een veel zwartere livery vrijgegeven dan in de afgelopen jaren (op een korte stint met Rich Energy na dan). Tijdens de lancering ging het vooral om de kleurenstelling omdat de teams weinig technische details loslaten. Toch kon technisch directeur Simone Resta, voorheen werkzaam bij motorleverancier Ferrari, het niet laten om in te zoomen op het ontwikkelingstraject van 2023.
In het verleden was de Amerikaanse renstal steevast de minst ontwikkelende partij van de Formule 1-grid. Upgrades kwamen er zelden en dat had vooral te maken met structureel geldgebrek. Inmiddels is dit in mindere mate het geval, wat betekent dat ze door het jaar heen vaker verbeteringen mee kunnen nemen. Waar en wanneer deze komen, wil de Italiaan niet loslaten. Er gaat in 2023 hoe dan ook meer gesleuteld worden aan de auto dan in 2022.
The Hulk is back!
Nog een interessante verhaallijn voor Haas is het feit dat ze een nieuwe coureur aangetrokken hebben. De ontwikkeling van Mick Schumacher ging het management van de renstal niet snel genoeg, en eind 2022 werd de Duitser de deur gewezen. Haas gaat weer terug naar een opstelling van twee ervaren rijders, met Kevin Magnussen in de ene bolide en Hülkenberg in de andere.
Hoe zal het deze twee heren vergaan? Fans die al langer meedraaien herinneren zich vast het suck-my-balls-akkefietje nog. De twee heren zijn absoluut geen vrienden, en dat zal de sfeer binnen de renstal er niet beter op maken. Ook zei Hülkenberg eerder al te moeten wennen aan het materiaal. Plots rijdt hij met een Ferrari-motor, en die voelt anders aan dan een Mercedes-krachtbron. 'Ik voelde mij echter al snel thuis in het materiaal.'
Haas met een nieuwe titelsponsor
Naast een nieuwe rijder heeft Haas ook nog eens een nieuwe titelsponsor. Deze titelsponsor, MoneyGram, neemt het nodige kapitaal met zich mee. Teambaas Günther Steiner bevestigde tijdens de bekendmaking dat het team met het extra geld richting het budgetplafond kruipt, en dus bijna net zo veel geld uit kan geven als de rest van de grid.
Toch blijven ze veel materiaal afnemen van Ferrari en maximaliseren zede hoeveelheid technologie die ze van de Italiaanse renstal kunnen binnenhalen zonder dat ze problemen krijgen met de FIA. De aanpak blijft hetzelfde, want zo kan het extra geld gebruikt worden voor de ontwikkeling van de auto, en niet om zelf te ontwerpen en te produceren wat Ferrari ook te bieden heeft. De samenwerking met Ferrari blijft dus bestaan.
Haas kon maar één weg inslaan
Haas eindigde het 2021-seizoen als tiende, en voor de F1Maximaal.nl-redactie was de keuze destijds makkelijker dan voor de rest van de teams. Óf Haas zou wederom op P10 eindigen, of ze zouden progressie boeken. Dat laatste gebeurde, naar verwachting van vier van de elf redacteuren die naar Haas' 2022-seizoen gevraagd werden. Zeven keer werd verwacht dat Haas wederom P10 zou bezetten na de grote reglementswijzigingen.
Weinig vertrouwen in een sterk 2023
Ook voor 2023 heeft het panel redelijk weinig vertrouwen in het Amerikaanse team. Ja, ze hebben weer twee ervaren rijders en ja, ze kunnen investeren. Toch moet je wel de infrastructuur en kennis hebben om sneller te ontwikkelen dan de teams achter je. Bovendien hebben die teams achter je meer windtunneltijd. Van Weert schaart zich achter één andere collega en verwacht dat het wederom P8 wordt. De rest van de redacteuren ziet Haas terugzakken.
'Het kon ook niet echt anders dan dat ze van de tiende plek zouden komen. Destijds reden ze op een seconde van de rest van het veld. Dan kan het alleen maar beter. Haas heeft geprofiteerd van de nieuwe reglementen en het budgetplafond, want daardoor konden ze mensen overnemen van Ferrari.'
'Dat was aan de auto wel te merken. Het heeft ze aan het begin van het jaar punten opgeleverd, het ontwikkelingspatroon van Haas was alleen wel dramatisch. Ik ga voor gelijk. Ik denk niet dat Haas echt een stap kan maken. Oké, het geld is er nu wel, maar de afstand naar de rest van de grid boven hen, een grid die wel grote stappen zet, is te fors.'
'AlphaTauri en Williams lijken mij niet de teams die er in 2023 overheen klappen en Haas terug te zetten naar P9 of P10, dat zie ik gewoon niet voor mij. Haas moet naar mijn idee aankomend jaar dus nog tevreden zijn met een achtste eindklassering en leren hoe ze een auto moeten doorontwikkelen. Dan pas kunnen ze hun pijlen richten op het middenveld.'
Pakt Hülkenberg Magnussen?
Over de strijd tussen de Haas-coureurs zijn de meningen verdeeld. Zes man verwachten dat Magnussen aan het langste eind trekt, twee man gaat voor Hülkenberg en twee redacteuren, waaronder van Weert, denken dat de heren niet te onderscheiden zullen zijn in puntenaantal. 'Haas begon vooral met een betere basis dan teams als Aston Martin of Williams. Uiteindelijk hebben ze daar niet heel erg veel mee gedaan, maar het was voldoende voor de achtste plek. Magnussen mag tevreden zijn met wat hijzelf en Haas hebben laten zien. Hij heeft geen gekke dingen gedaan, maar naast die eerste twee races en de poleposition op Interlagos was het ook niet geweldig.'
'Tijdens de races werd hij vaker verslagen door Schumacher dan dat hij Schumacher versloeg. Magnussen had het geluk dat hij in de eerste races Schumacher pakte, en dat betekende dat hij punten scoorde. Schumacher versloeg Magnussen juist wanneer ze totaal geen kans maakten op punten. Er zit wel meer in het vat, en een teamgenoot als Hülkenberg gaat dat misschien ook wel van hem eisen.'
'Ik heb echt geen idee. Ik ga na lang piekeren toch voor Magnussen, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat hij nu weer een jaar heeft gereden en geïntegreerd is in het team. Hülkenberg heeft in het verleden weliswaar constant gepresteerd, maar moet bij Haas wel zijn draai nog vinden. Hij heeft een aantal seizoenen niet gereden, dat gaan we in die eerste races wel zien. Bij Schumacher hebben we al ervaren dat als je start met een achterstand, dat je heel het jaar tegen de feiten aanloopt. Tegen Magnussen maak je dat niet zomaar goed.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties