FIA reageert op kritiek op gebrekkige controles, budget lijkt een rol te spelen Formule 1
Formule 1

FIA reageert op kritiek op gebrekkige controles, budget lijkt een rol te spelen

FIA reageert op kritiek op gebrekkige controles, budget lijkt een rol te spelen

Voor het tweede raceweekend op rij heeft de FIA met een statement moeten reageren op de ontstane commotie. Na de Grand Prix van Qatar kondigde het bestuursorgaan nog aan dat het verder onderzoek zou verrichten naar het rijden onder zware omstandigheden, maar de FIA legt de kritiek na de Grand Prix van de Verenigde Staten naast zich neer.

Na afloop van de race in Austin werden Lewis Hamilton en Charles Leclerc gediskwalificeerd, vanwege overmatige slijtage aan de vloer en de plank onder de auto. Daar werd ook door Mercedes en Ferrari niet al te moeilijk over gedaan, maar na afloop vroegen wel veel experts, waaronder commentator Martin Brundle, zich af waarom de vloeren van de andere deelnemers niet gecontroleerd werden, nadat twee van de vier gecheckte auto's de test niet doorstonden.

Alleen Max Verstappen en Lando Norris kregen een vinkje na de plankentest. Deze plank heeft bij aanvang van de race een dikte van tien millimeter, en mag tijdens de race maximaal één millimeter slijten. Als de dikte op minimaal één van de vier gecontroleerde punten minder dan negen millimeter is, volgt doorgaans dus diskwalificatie. De kans is echter groot dat anderen ook niet aan de eis voldeden, maar nooit gecontroleerd zijn.

FIA verdedigt eigen protocol

Na de storm aan kritiek voelde de FIA zich wederom genoodzaakt om een reactie te geven. 'Elk weekend worden random checks uitgevoerd aan verschillende onderdelen van de auto's', zo opent het statement. 'Dit proces werkt al decennia lang zo, en bestaat om te ervoor te zorgen dat de regels worden nageleefd, aangezien de teams voor de race niet weten welke onderdelen van welke auto's verder geïnspecteerd zullen worden, buiten de standaardchecks die bij alle auto's plaatsvinden. Vanuit het perspectief van de teams kan elk onderdeel van de auto dus op elk moment gecontroleerd worden, en de gevolgen voor het niet naleven van het technische reglement kunnen erg zwaar zijn.'

'Het technische team van de Formule 1 heeft enorm veel ervaring, en heeft toegang tot data van een veelvoud aan bronnen en sensoren, op basis waarvan we de legaliteit kunnen vaststellen. Het overgrote deel van de checks levert een goedkeuring op, maar af en toe, zoals in Austin, wordt een regelovertreding opgemerkt, en dan wordt het doorgegeven aan de racestewards, die bepalen welke actie ondernomen moet worden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

hamilton verenigde staten mercedes
Deze beker mocht Hamilton uiteindelijk aan landgenoot Norris gaan overhandigen.

Volgens de FIA werkt het systeem dus goed. 'Dit is waarom het proces waarbij we random auto's selecteren na de race om de legaliteit van verschillende onderdelen te checken zo waardevol is. Elk team is zich ervan bewust dat het geselecteerd kan worden, en begrijpt dat de gevolgen van het niet naleven van de regels groot zijn.'

Windsor spreekt willekeur tegen

Bij slechts vier auto's werd de slijtage van de plank onder de auto gecontroleerd: Max Verstappen, Lando Norris, en Hamilton en Leclerc. Dat is niet geheel toevallig volgens analist Peter Windsor, die aangeeft dat het al sinds jaar en dag zo is dat de FIA dit controleert bij één van de twee auto's van elk van de vier best geklasseerde teams. Aangezien Red Bull, Ferrari, Mercedes, en McLaren met kop en schouders boven de rest uitstaken, konden ze er al haast van uitgaan dat ze met een coureur de pineut zouden zijn.

'Veel mensen zeggen dat er vermoedelijk veel andere auto's ook illegaal waren', vervolgt Windsor. 'De auto van Ricciardo was waarschijnlijk illegaal, en die van Lance Stroll misschien ook', vermoedt Windsor op basis van de stintlengtes. Aangezien enkel de vier best geklasseerde teams op een controle kunnen rekenen, veroorzaakt dit dus ook de vreemde situatie dat achterhoedeteams als Williams, AlphaTauri, Alfa Romeo, en Haas zich niet al te druk hoeven te maken om de slijtage van de plank. Als zij maar niet bij de vier best geklasseerde teams horen, worden ze ook niet gecontroleerd, en zo kunnen ze in theorie een belangrijke regels, die vanwege de veiligheid is opgesteld, omzeilen.

Saward wijst op budgetprobleem

Na de Grand Prix van Qatar wees autosportjournalist Joe Saward een ander pijnpunt bij de FIA aan, nadat Oscar Piastri acht minuten na het vallen van de vlag zijn snelste rondetijd nog kwijtraakte. Het probleem zit volgens Saward in de hoeveelheid geld die de FIA uitgeeft. 'De Formule 1-teams hebben tot wel dertig mensen aan het werk in hun control room. Sommige teams zouden zelfs iedere auto door iemand in de gaten laten houden, om te zorgen dat er niks gemist wordt', meent Saward te weten. 'Ik heb gehoord dat de FIA maar drie of vier mensen heeft die hetzelfde doen', deelt de autosportjournalist.

'Geen wonder dat het acht minuten duurde. Dit probleem kan worden opgelost door meer mensen aan te nemen, maar het is duidelijk dat de FIA probeert om minder uit te geven. Toch is het zo dat, als je veel wil verdienen aan de sport, je ook de best mogelijke service moet bieden om je waarde te maximaliseren', zegt Saward.

De FIA gebruikt een gebrek aan tijd gezien haar statement als excuus om niet alle auto's te controleren, maar dit valt natuurlijk eenvoudig op te lossen door meer personeel aan te nemen. Met voldoende personeel zou de FIA sneller een correcte uitslag kunnen vaststellen als het aankomt op track limits en de legaliteit van de auto's. Aangezien deze regels geïntroduceerd zijn met het oog op de veiligheid, die voor de FIA van groot belang is, zou het goed zijn als de legaliteit van de alle auto's sneller gecontroleerd kan worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws