Goed nieuws voor Red Bull Racing en Max Verstappen: de FIA heeft bevestigd dat het per direct gaat ingrijpen na het bekijken van de data van de achtervleugels in Australië. Het bestuursorgaan scherpte de richtlijnen afgelopen winter al aan, maar is nog niet tevreden met de resultaten. Het heeft er alle schijn van dat de FIA definitief wil afrekenen met de flexibele vleugels van McLaren.
De verwachting in 2024 was dat alle teams in 2025 nog meer aan elkaar gewaagd zouden zijn. Dat bleek in Australië ook grotendeels te kloppen, maar McLaren was in zowel Q3 als in bepaalde delen van de Grand Prix enorm dominant. Zo plaatsen Helmut Marko en Christian Horner al hun vraagtekens bij het feit dat McLaren de banden sneller dan wie dan ook weet op te warmen, maar die banden ook langer dan ieder ander team kan laten meegaan.
McLaren viel daarnaast op vanwege de mini-DRS. De FIA probeerde dit in 2024 en in de winterstop aan banden te leggen, maar de FIA bevestigt dat het ontevreden is met wat het heeft aangetroffen bij de verschillende teams. Bij de MCL39 was aan de uiteinden van de achtervleugel nog steeds een opening te zien, wat een voordeel op de rechte stukken oplevert. Indirect zorgt dit ervoor dat McLaren met meer downforce kan rijden, en zo het voordeel in de bochten en het bandenmanagement kan pakken. Het lijkt er dan ook sterk op dat de FIA daarmee op McLaren doelt.
Statement van de FIA
De FIA heeft nu met een nieuw statement op de situatie gereageerd. 'Zoals eerder is gecommuniceerd, heeft de FIA tussen het einde van het 2024-seizoen en het begin van het 2025-seizoen van de bevoegdheid gebruikgemaakt die haar is verleend onder artikel 3.15.1 van het technisch reglement om nieuwe of meer load deflection tests in te voeren voor de voorvleugel (vanaf race 9, Grand Prix van Spanje), het bovenste deel van de achtervleugel en de beam wing. Daarnaast heeft de FIA de teams verzocht om camera's te gebruiken tijdens de vrije trainingssessies om de buigingen op de baan te monitoren, zoals de auto's die hadden tijdens de Grand Prix van Australië.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Na analyse van beelden van de buigingen van de achtervleugel, gecombineerd met de statische afbuigingen gemeten in de FIA-garage in Melbourne, heeft de FIA geconcludeerd dat er voldoende gronden zijn voor een zwaardere test die kan worden ingevoerd vanaf de komende Grand Prix van China op de bovenste achtervleugel', luidt de conclusie. Daaruit wordt duidelijk dat minimaal één team er nog altijd in slaagt om de test wel te halen, maar de vleugels op het circuit toch door te laten buigen.
Per direct ingegrepen
De FIA benadrukt dat alle teams in Australië wel aan de regels voldeden, maar dat de test toch strenger wordt gemaakt. 'Artikel 3.15.17, dat in 2025 werd ingevoerd, dat als er 75 kilogram aan verticale belasting wordt toegepast op beide uiteinden van het hoofdpaneel van de achtervleugel, dat de afstand tussen het hoofdpaneel en het paneel daaronder niet meer dan twee millimeter mag variëren. Vanaf de komende Grand Prix in Shanghai zal deze limiet worden verlaagd naar een halve millimeter. Vanwege de korte termijn voor Shanghai zal er een extra afwijking van 0,25 millimeter aan deze nieuwe limiet worden getolereerd worden.'
De teams hebben nu dus vier dagen om hun vleugels aan te passen voor de sprintkwalificatie in China. 'De teams werden op maandag 17 maart vroeg in de ochtend op de hoogte gebracht van deze herziene test. De FIA wil verder bevestigen dat alle auto's tijdens het evenement in Melbourne zijn getest op basis van de vereisten van artikel 3.15.17 en dat ze hieraan voldeden. Daarom werden alle auto's die in Melbourne raceten, als legaal beschouwd.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Optimisme bij Red Bull?
De ingreep lijkt zeer goed nieuws voor Red Bull Racing te zijn. Hoewel het niet bevestigd is welke teams het meeste voordeel halen uit de flexibele vleugels, wijst alles op McLaren. Red Bull kaartte dit probleem tijdens de wintertests zelf aan, en lijkt dus baat te hebben bij de ingreep. Ook Ferrari was in Bahrein het doelwit van Red Bull. Mogelijk verklaart deze ingreep het optimisme bij Helmut Marko. De teamadviseur sprak in Australië zijn vertrouwen uit dat Red Bull het gat naar McLaren binnen vijf races kan dichten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties