De komst van de Grand Prix van Madrid liet even op zich wachten, maar enkele dagen geleden was het zover: de Formule 1-kalender krijgt er vanaf 2026 een nieuwe locatie bij. Volgens voormalig coureur én wereldkampioen Damon Hill is de komst van het nieuwe stratencircuit echter een indicatie van een haast ongewenste trend binnen de Formule 1, en de analist lijkt niet bepaald tevreden te zijn met de richting die de koningsklasse van het racen inslaat.
Stratencircuits worden de laatste jaren alsmaar populairder, en als gevolg verschijnen er jaarlijks een aantal op de kalender. De race in Madrid wordt de nieuwste toevoeging in dit rijtje en volgt daarmee onder andere in de voetsporen van de races in Bakoe en Las Vegas. Door de komst van de Grand Prix van Madrid zullen er vanaf 2026 maar liefst zeven stratencircuits op de kalender verschijnen, en daar blijven de meningen toch over verdeeld. In Las Vegas leverde het bijvoorbeeld een hele spannende race op vol actie, maar menig fan en expert maakt zich zorgen om de veranderingen die stratencircuits teweeg brengen.
GP Madrid als boegbeeld van nieuwe trend in F1
Hill behoort zelf ook tot die laatste groep, want de voormalig wereldkampioen kan amper begrijpen waarom de koningsklasse van het racen juist deze route inslaat. Bij de Sky Sports F1-podcast sprak de Engelsman zijn zorgen uit over deze nieuwe trend. 'We gaan ineens richting circuits die een stuk smaller en bochtiger zijn, en dat zorgt er haast voor dat we de Formule E achterna gaan. Maar zij hebben bewust gekozen om juist te racen op - als we heel eerlijk zijn - beperkte stratencircuits middenin de grote steden.' Het vonnis van Hill klinkt in ieder geval luid en duidelijk, en als druppel die de emmer doet overlopen zijn de Formule E en de Formule 1 in essentie zo verschillend dat Hill zich vooral afvraagt of het allemaal wel mogelijk zal zijn.
Stratencircuits staan vaak bekend om hun nauwe en beperkte karakter, en daardoor zien Formule E-bolides er ook volledig anders uit dan Formule 1-wagens. Hill maakt zich door deze opkomende trend dan ook zorgen dat de Formule 1 op korte termijn forse aanpassingen door zal moeten voeren om de boel veilig te houden. 'Ik hoop niet dat deze trend ook een indicatie is voor eventuele aanpassingen of zelfs compromissen waarbij de bolides een deel van de performance in moeten leveren, vergeleken met wat ze nu nog te bieden hebben.' Hill kan, ondanks de vervolgstappen die de Formule 1 en alle betrokken partijen moeten nemen om de stratencircuits überhaupt haalbaar te maken, wel begrijpen waar de wens voor stratencircuits vandaan komt. 'De sport moet voortdurend mee blijven bewegen met de vragen en eisen van de autofabrikanten, en zelfs lokale overheden verschillen in hun verwachtingen en eisen. Zij bepalen zo ongeveer alles aan de hand van de milieuregels, wat overigens volkomen terecht is.'
Hill kan zich eerdere kritiek op stratencircuit nog goed herinneren
De opkomst van de stratencircuits lijkt dus onvermijdelijk, maar Hill kan er haast niet onderuit dat ook hij verwacht dat de coureurs in dit proces nog van zich zullen laten horen. Dat gebeurde eerder al bij de komst van de Grand Prix van Las Vegas, waar vooral Max Verstappen een hele uitgesproken mening over had. Ook Hill kan zich de kritiek van de Nederlander nog goed herinneren. 'In Las Vegas verscheen ineens een hele chagrijnige Max Verstappen, die iedereen er eens even aan herinnerde op wat voor circuits hij zelf het liefst zou rijden.' Uiteindelijk leverde de race in Las Vegas wel een hoop spanning en sensatie op, maar het blijft nog maar de vraag of stratencircuits ooit kunnen tippen aan het spektakel dat historische Formule 1-circuits te bieden hebben.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties