Het team van Red Bull Racing heeft gedurende het 2024-seizoen een hoop fouten gemaakt wat betreft de ontwikkeling van de auto. De Oostenrijkse renstal zag Max Verstappen zijn wereldtitel verdedigen, maar in het constructeurskampioenschap was de poging om de titel te verdedigen niet succesvol. Red Bull was waarschijnlijk bij het nieuwe concept al de draad kwijtgeraakt.
Red Bull begon met zijn RB20 dominant aan het 2024-seizoen. Het gaf de concurrentie en de fans al snel flashbacks naar een jaar eerder, waarin Red Bull slechts één race niet wist te winnen. Vanaf de zesde race in 2024 zag de wereld er ineens anders uit. De Oostenrijkse renstal kreeg concurrentie, met name van het team van McLaren. Verstappen wist nog wel races te winnen, maar al snel stapelden de problemen bij Red Bull zich steeds verder op.
'In hun poging om de sterker wordende concurrentie af te weren, mislukten Red Bulls eigen ontwikkelingsstappen', schrijft Michael Schmidt voor Auto, Motor und Sport. De Oostenrijkse renstal had al aangegeven dat de RB20 meer dan een evolutie was van de RB19. Daarin maakte het team echter cruciale fouten. 'Red Bull dwaalde steeds verder af in de zoektocht naar meer downforce. Die downforce bleek er alleen in de windtunnel te zijn; op het circuit ging de balans verloren.'
Dieptepunt bereikt voor GP Italië
Na de Grand Prix van Spanje ging het steeds verder bergafwaarts voor Red Bull, en ook voor de winkansen van Verstappen. 'Voor Verstappen en zijn team was het een nieuwe ervaring om weer te leren verliezen. Dit leidde tot interne spanningen die pas bij het dieptepunt van het seizoen, in Monza, werden opgelost.' Daarna verenigden alle teamleden zich om gezamenlijk de problemen op te lossen. De ingenieurs haalden bijvoorbeeld de oude vloer uit Japan terug en combineerden die met nieuwe elementen om de downforce efficiënter te maken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen zag de concurrentie steeds dichterbij komen. Lando Norris rook ook zijn kansen, maar Red Bull wist op het juiste moment de problemen enigszins op te lossen. 'Vanaf de Grand Prix van de Verenigde Staten was de Red Bull weer op koers, maar het bleef een grillige auto die onder specifieke omstandigheden perfect moest worden afgesteld.' Het leverde Verstappen nog twee zeges op: in de Grands Prix van Brazilië en Qatar.
McLaren consistent
Het was dus McLaren dat de grootste druk uit kon oefenen op het team van Red Bull. De Oostenrijkse renstal werd tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan pas ingehaald door McLaren, maar daarvoor was het al duidelijk dat het team uit Woking favoriet was voor de titel. De Britse renstal bracht voor de Grand Prix van Miami een tweede versie van de auto en deze bleek uitstekend te werken. Vanaf dat moment waren Norris en Oscar Piastri consistent vooraan te vinden.
'McLaren profiteerde van deze consistente prestatie. Elke upgrade werkte, en het team had een slim systeem ontwikkeld om nieuwe onderdelen aan de hand van windtunneldata en CFD-simulaties te beoordelen. Zo werden vervelende verrassingen op het circuit vermeden.' Volgens Auto, Motor und Sport speelde Rob Marshall, die eerder bij Red Bull bekend stond om het benutten van grijze gebieden in de reglementen, hierin een cruciale rol. 'Misschien hadden we hem niet zo makkelijk moeten laten gaan', gaf Helmut Marko achteraf toe.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties