Na de eerste en enige vrije training en de sprintkwalificatie stond de sprintrace in Brazilië op het programma. McLaren heeft de front row lockout weten om te zetten in een strategische een-twee, waarbij Lando Norris de meeste punten pakte en weer een klein stukje inloopt op Max Verstappen in het kampioenschap. De Nederlander eindigde de race op P3, maar door een tijdstraf komt hij op P4 terecht. Om 19:00u Nederlandse tijd, barst opnieuw de strijd los, met ditmaal poleposition voor de Grand Prix van São Paulo als hoofdprijs.
Verstappen leek zich niet bijzonder druk te maken over de pace van de RB20, maar het is duidelijk dat hij ook weet dat het geen makkelijke dag in São Paulo zal worden. De Red Bull Racing-bolide verloor vooral in de tweede sector, waar de langzame bochten zitten, veel tijd ten opzichte van McLaren en Ferrari. De RB20 wist wat tijd terug te winnen in sectoren 1 en 3, waar de bolide goed presteert in de snelle bochten en op de rechte stukken. De drievoudig wereldkampioen haalde het maximale eruit en pakte P4, met een achterstand van iets meer dan drie tienden op McLaren.
De data van de long runs waren niet bepaald representatief, aangezien het altijd koffiedik kijken is met slechts één training. Op de boordradio was te horen dat de nieuwe motor van Verstappen flink aan het werk werd gezet met het testen van verschillende motorstanden, ook tijdens de proefstarts en in de pitstraat tijdens de pitstops. Verstappen zette een zeer consistente long run neer, maar was ook consistent langzamer dan de McLarens. Het is vanzelfsprekend onduidelijk welke programma's, motorstanden en hoeveel brandstof de concurrentie gebruikte.
Lees ook
Longruns | Klopt de uitspraak van Marko over de snelheid van Red Bull?
Barretto analyseert Verstappens opmerkingen: 'Maar onze data suggereren dat het een tiende scheelt'
Piastri gaat niet aan de kant als hem dat niet wordt gevraagd
Wat voor Verstappen voordelig kan zijn, is een gevecht tussen beide McLaren-coureurs. Met Piastri op pole en Norris die strijdt voor de titel wordt er wel verwacht dat McLaren ervoor kiest om Norris een voorkeursbehandeling te geven en Norris voorbij te laten, maar eerdere incidenten tijdens dit seizoen hebben laten zien dat de Britse renstal af en toe te verlegen is om een nummer één aan te wijzen. Piastri gaat in ieder geval niet zomaar aan de kant, dat heeft hij aangegeven na de sprintkwalificatie. 'Als het me niet wordt gevraagd, ga ik natuurlijk niet aan de kant', aldus de Australiër.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren heeft een tijdje geleden aangegeven dat ze Norris absoluut willen helpen om de titel te pakken, maar dat ze Piastri's kansen niet willen verwaarlozen. Als hij het verdient om te winnen, dan gaan ze zijn zege niet afpakken. Verstappen en Leclerc op de tweede rij zullen gretig toekijken wat er gaat gebeuren en zeker profiteren als er een gevecht plaatsvindt. Verstappen zal het ook niet erg vinden als Leclerc Norris te pakken krijgt. Alle punten die Ferrari bij McLaren weg weet te snoepen, zijn mooi meegenomen. Zelf verwacht Verstappen niet veel van de sprintrace.
Maximale punten voor McLaren
McLaren heeft maximale punten weten te halen tijdens de sprintrace op Interlagos. Piastri wist de leiding lang te behouden, al leek Norris graag zo vroeg mogelijk van positie te willen wisselen, zodat hij het maximale aantal punten kon pakken en daarmee kon inlopen op Verstappen. De Nederlander wist zelf één plekje goed te maken tijdens de race door Leclerc in te halen. Daarmee wist de drievoudig wereldkampioen de druk flink op te voeren voor het team van McLaren.
Nico Hülkenberg viel in de eindfase van de race uit en was daarmee mogelijk beslissend voor zowel McLaren als Red Bull. De McLarens wisselden onder de gele vlag van positie en waren daarmee net op tijd, want een safetycar volgde. Vlak voor het einde kregen de coureurs de groene vlag, maar het kwaad was toen al geschied. Norris won de sprintrace in Brazilië, gevolgd door teamgenoot Piastri. Verstappen kwam als derde over de finish, maar kreeg een tijdstraf van vijf seconden en moet daarom genoegen nemen met de vierde plek, terwijl Leclerc P3 pakt.
Verstappen of weer McLaren?
McLaren was zowel tijdens de sprintkwalificatie als tijdens de race heer en meester door op één en twee te eindigen. Verstappen zal echter graag de schade willen beperken in het kampioenschap en alles geven om pole te pakken voor de hoofdrace op Interlagos. Pakt McLaren ook poleposition voor de Grand Prix, of wordt het toch Verstappen? Of weet Ferrari wellicht te verrassen?
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties