Na de eerste en enige vrije training en de sprintkwalificatie staat de sprintrace in Brazilië op het programma. McLaren heeft tijdens de kwalificatie op vrijdag een front row lockout weten te bemachtigen en is het Oscar Piastri die het veld naar de eerste bocht zal leiden. Lando Norris pakte P2 en versloeg daarmee Charles Leclerc en Max Verstappen, die de tweede startrij compleet maken. De lampen gaan uit om 15:00u Nederlandse tijd.
Verstappen leek zich niet bijzonder druk te maken over de pace van de RB20, maar het is duidelijk dat hij ook weet dat het geen makkelijke dag in São Paulo zal worden. De Red Bull Racing-bolide verloor vooral in de tweede sector, waar de langzame bochten zitten, veel tijd ten opzichte van McLaren en Ferrari. De RB20 wist wat tijd terug te winnen in sectoren 1 en 3, waar de bolide goed presteert in de snelle bochten en op de rechte stukken. De drievoudig wereldkampioen haalde het maximale eruit en pakte P4, met een achterstand van iets meer dan drie tienden op McLaren.
De data van de long runs waren niet bepaald representatief, aangezien het altijd koffiedik kijken is met slechts één training. Op de boordradio was te horen dat de nieuwe motor van Verstappen flink aan het werk werd gezet met het testen van verschillende motorstanden, ook tijdens de proefstarts en in de pitstraat tijdens de pitstops. Verstappen zette een zeer consistente long run neer, maar was ook consistent langzamer dan de McLarens. Het is vanzelfsprekend onduidelijk welke programma's, motorstanden en hoeveel brandstof de concurrentie gebruikte.
Lees ook
Longruns | Klopt de uitspraak van Marko over de snelheid van Red Bull?
Barretto analyseert Verstappens opmerkingen: 'Maar onze data suggereren dat het een tiende scheelt'
Piastri gaat niet aan de kant als hem dat niet wordt gevraagd
Wat voor Verstappen voordelig kan zijn, is een gevecht tussen beide McLaren-coureurs. Met Piastri op pole en Norris die strijdt voor de titel wordt er wel verwacht dat McLaren ervoor kiest om Norris een voorkeursbehandeling te geven en Norris voorbij te laten, maar eerdere incidenten tijdens dit seizoen hebben laten zien dat de Britse renstal af en toe te verlegen is om een nummer één aan te wijzen. Piastri gaat in ieder geval niet zomaar aan de kant, dat heeft hij aangegeven na de sprintkwalificatie. 'Als het me niet wordt gevraagd, ga ik natuurlijk niet aan de kant', aldus de Australiër.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren heeft een tijdje geleden aangegeven dat ze Norris absoluut willen helpen om de titel te pakken, maar dat ze Piastri's kansen niet willen verwaarlozen. Als hij het verdient om te winnen, dan gaan ze zijn zege niet afpakken. Verstappen en Leclerc op de tweede rij zullen gretig toekijken wat er gaat gebeuren en zeker profiteren als er een gevecht plaatsvindt. Verstappen zal het ook niet erg vinden als Leclerc Norris te pakken krijgt. Alle punten die Ferrari bij McLaren weg weet te snoepen, zijn mooi meegenomen. Zelf verwacht Verstappen niet veel van de sprintrace.
Gaan de weergoden Verstappen een handje helpen?
De weerstations zijn niet echt consistent in hun berichtgeving dit weekend, maar als we Weather.com mogen geloven is de kans op regen nog altijd significant. De kans op regen loopt vanaf 9:00u in de ochtend lokale tijd (13:00u Nederlandse tijd) naar zo'n vijftig à zestig procent. Als het regent in Interlagos, kan het ook direct een flinke bui zijn. Verstappen zal een beetje regen niet erg vinden, aangezien hij zich altijd als een vis in het water voelt. In 2016 reed hij een fenomenale regenrace in São Paulo. Om 15:00u zullen we zien wat er gebeurt en rond 16:00u zullen we weten wie de winnaar is van de sprintrace.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties