In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.
Zucht van opluchting voor Gasly: coureur ontloopt schorsing
Het incident tussen Pierre Gasly en Esteban Ocon bij de tweede herstart tijdens de Grand Prix van Australië levert geen van beide coureurs een straf op. Gasly leek het meest te moeten vrezen voor een straf, maar de wedstrijdleiding heeft besloten om er niets mee te doen. Daarmee ontloopt de coureur van Alpine een schorsing voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. Gasly staat namelijk op tien strafpunten en twaalf strafpunten levert een schorsing voor één race op.
Organisatie GP Australië naar de stewards voor 'invasie' fans
De organisatie van de Grand Prix van Australië is op het matje geroepen door de stewards. De reden daarvoor is het feit dat er fans op het circuit renden na afloop van de race. Dat gebeurt wel vaker, maar ditmaal kwam het publiek te vroeg het asfalt op. De stewards merkten namelijk dat er nog auto's op de baan reden toen de fans het circuit op kwamen rennen.
Gasly naar de stewards voor crash met Ocon, mogelijke schorsing dreigt
Pierre Gasly moet zich voor de crash bij de tweede herstart van de Grand Prix van Australië melden bij de stewards. De Fransman was betrokken bij alle chaos en nam daarbij teamgenoot Esteban Ocon mee. Als Gasly wordt aangewezen als schuldige dan bestaat de kans dat hij bestraft wordt met penaltypunten. Die kan de Alpine-coureur niet hebben, want hij heeft er al tien. Bij twaalf strafpunten wordt een coureur een race geschorst.
Sprintraceweekend in Azerbeidzjan mogelijk met nieuw format
Het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan is het eerste weekend met een sprintrace dit seizoen. Erik van Haren heeft via zijn Twitter-pagina gedeeld dat de Formule 1 denkt aan het implementeren van een nieuw format. Zo zal er vrijdag gekwalificeerd worden voor de hoofdrace op zondag. Op de zaterdag zal er dan een verkorte kwalificatiesessie plaatsvinden voor de sprintrace die dezelfde dag gehouden wordt. Er moet nog wel gestemd worden, dus het is nog niet zeker dat het nieuwe format zijn debuut zal maken in Baku.
Alonso denkt ineens aan kampioenschap: 'Dat zou ons dichterbij brengen'
Fernando Alonso houdt er ineens rekening mee dat Aston Martin zich kan gaan mengen in het kampioenschap. Doordat Sergio Pérez als twintigste moet starten aan de Grand Prix van Australië, liggen er mogelijkheden. 'Met Pérez uit de strijd om de overwinning, moeten we logischerwijs ook aan het kampioenschap denken', aldus Alonso tegenover DAZN F1. 'We moeten meer punten scoren dan hem, want dat zou ons een beetje dichter bij het kampioenschap brengen', besluit hij.
Wolff heeft vertrouwen in Schumacher: 'Dan zit hij in de Mercedes'
Toto Wolff gaat niet buiten de eigen rijderspool kijken als een coureur tijdelijk wegvalt bij Mercedes. Dat zou goed nieuws betekenen voor Mick Schumacher. 'Als één van onze coureurs corona heeft of geblesseerd raakt, dan zit Schumacher in de Mercedes', zegt Wolff tegenover Blick. Een probleem: Schumacher heeft nog nooit in een Mercedes gezeten. 'We zullen proberen zo snel mogelijk een oude auto voor hem ter beschikking te stellen', besluit Wolff.
Alonso: 'Weet niet of Vettel Aston Martin zo snel had kunnen maken'
Fernando Alonso heeft een opmerking gemaakt over Sebastian Vettel. De tweevoudig wereldkampioen werd door Planet F1 gevraagd of de Duitser niet te vroeg met pensioen is gegaan nu de Aston Martin zo snel is. Daarop antwoordend zei Alonso: 'Ik weet niet of hij de Aston Martin zo snel had kunnen maken, dus je weet het maar nooit', aldus de Spanjaard over de viervoudig wereldkampioen.
Goed nieuws voor de Nederlandse fan? 'Melbourne sluit nachtrace niet uit'
De Nederlandse Formule 1-fan heeft tijdens de Grand Prix van Australië elk jaar de keuze: ofwel een weekend lang beperkte nachtrust, ofwel een groot deel van de actie missen. Mogelijk komt daar in de toekomst verandering in. Organisator Andrew Westacott geeft in gesprek met Motorsport.com aan dat de organisatie van de Grand Prix de voorkeur aan een race onder daglicht geeft. Westacott vindt echter ook dat ze een open blik moeten hebben, en sluit niet uit dat de Grand Prix in Melbourne in de toekomst onder het kunstlicht plaats gaat vinden. Dat zou voor Nederlandse fans een mooie oplossing zijn, aangezien de start van de race dan dichter tegen het middaguur uitkomt.
Problemen McLaren houden aan, Norris gedwongen VT3 af te breken
Dat het McLaren nog niet voor de wind gaat in 2023, mag een understatement heten. Tot op heden wisten Lando Norris en Oscar Piastri nog geen punten op het bord te zetten en ook tijdens de derde vrije training in Australië zijn er problemen voor de Britse renstal. Norris had mogelijk problemen met zijn koppeling en moest dus twintig minuten voor het einde van de laatste trainingssessie van het weekend de strijd staken, meldt het team. 'Lando moet uit de auto springen met nog minder dan twintig minuten te gaan in VT3. Het team neemt voorzorgsmaatregelen om een mogelijk koppelingsprobleem van zijn auto te inspecteren, zodat we klaar zijn voor de kwalificatie.'
Geen sprake van interne machtsstrijd bij Red Bull volgens Marko: 'Een totaal opgeblazen ding'
'Ik denk dat Mintzlaff na Manchester toch druk bezig is...', zei Helmut Marko onlangs in de media, waarna er druk gespeculeerd werd over een interne machtsstrijd bij Red Bull. Niets van waar, aldus de Oostenrijker tegenover Krone. 'Allemaal onzin. Een totaal opgeblazen ding. Dat was niet meer dan een ironische opmerking als niet-voetbaldeskundige. Er zijn nu nieuwe structuren waarin ook de onafhankelijkheid zoals wij die willen is opgenomen. Het is een samenwerking die zich goed ontwikkelt.'
Binnen die samenwerking vinden er vanzelfsprekend overleggen plaats, waaronder komende week, waarin ook het thema AlphaTauri besproken zal worden. 'Ik zei aan het begin van het jaar dat we na de negende plaats aan iets moesten denken. Dat veranderde in een theoretische verkoop, een theoretische verhuizing naar Engeland of een theoretische laat-het-zoals-het-is. Dat zal ook besproken worden met Mintzlaff. Maar daar is nog niets besloten, behalve dat er geen verkoop komt. Mateschitz was de eigenaar en CEO, dus Mintzlaff kan geen beslissingen nemen zoals Didi. En we weten allemaal dat hij de expertise niet heeft', lijkt hij toch met een kleine sneer af te sluiten.
Boete voor Red Bull vanwege te hard rijden in de pitstraat door Verstappen
Red Bull Racing krijgt een geldboete van zevenhonderd euro omdat Max Verstappen te snel reed in de pitstraat. In de pitstraat is tachtig kilometer per uur toegestaan, en de Nederlander reed 6.4 kilometer te hard. Voor de rest zijn er geen consequenties.
Red Bull Racing brengt nieuwe voorvleugel mee naar Australië
Zoals verwacht introduceert constructeurskampioen Red Bull Racing dit weekend de eerste upgrade. Het Oostenrijkse team zet dit weekend een licht aangepaste voorvleugel in, waarbij de kromming van de twee bovenste elementen aangepast zijn. Daarnaast is ook de end plate van de voorvleugel lichtjes aangepast. Naar verwachting komt Red Bull in Oostenrijk met een grotere update.
Domenicali: 'Zouden wel 32 Grands Prix kunnen organiseren'
De Formule 1 viert momenteel hoogtijdagen als het aankomt op de populariteit van de sport. Mede dankzij de Netflix-serie Drive to Survive zijn er nieuwe fans van de sport en ook willen steeds meer plekken een race organiseren. 'We zouden dertig of zelfs 32 Grands Prix kunnen organiseren, want iedereen wil er één', wordt Stefano Domenicali geciteerd door RaceFans. Dit jaar staan er 23 races op de kalender, aangezien de Grand Prix van China niet zal plaatsvinden. 'Het economische voordeel van een vervangende race woog niet op tegen de logistieke en duurzaamheidsoverwegingen.'
Teams riskeren straf bij in hekken klimmen bij de finish
De Formule 1-teams riskeren een straf als de monteurs en engineers in de hekken gaan klimmen bij de pitmuur om een podium of overwinning te vieren, zo meldt de Nederlandse tak van Motorsport.com. Het is volgens de FIA een veiligheidskwestie, en immers was er al een regel voor die verbood dat de teamleden in de hekken klommen na de race. In Jeddah reed George Russell bijna tegen een uithangend pitbord aan. Ook in Bahrein vierden de monteurs van Red Bull Racing en Aston Martin de podiums en daarbij hingen ze over de hekken. Wedstrijdleider Niels Wittich gaf aan dat het geen nieuwe regel is, maar dat Bijlage H, Artikel 2.3.2 van het FIA-wetboek strenger gehandhaafd gaat worden. Mocht het opnieuw gebeuren, dan wordt het gerapporteerd door de stewards en riskeren de teams een straf.
Hamilton blij met ondernomen stappen na racistische opmerking Piquet senior
Lewis Hamilton is blij dat de Braziliaanse overheid stappen heeft ondernomen nadat Nelson Piquet senior racistische uitspraken had gedaan richting de zevenvoudig wereldkampioen. De Braziliaan is aangeklaagd en moet zo'n vijf miljoen Braziliaanse real betalen, wat bijna één miljoen euro is. 'Ik denk nog steeds dat we mensen die haat gaan verspreiden geen platform moeten geven', vertelt Hamilton op de mediadag van het weekend in Australië.
'Ik wil graag de Braziliaanse regering erkennen, want ik vind het heel goed wat ze hebben gedaan om iemand ter verantwoording te roepen. Mensen laten zien dat het niet wordt getolereerd. Racisme en homofobie zijn onaanvaardbaar en er is geen plaats voor in onze samenleving. Dus ik vind het geweldig dat ze hebben laten zien dat ze ergens voor staan', zegt de Brit.
Davidson: 'Pérez heeft laten zien dat hij Verstappen kan evenaren'
Anthony Davidson is in gesprek met Evening Standard ingegaan op de strijd tussen Max Verstappen en Sergio Pérez. Hij vindt het lastig om te zeggen of de Mexicaan het in zich heeft om het zijn teamgenoot écht lastig te maken. 'Ik denk dat een titelgevecht tussen hen te veel is om op te hopen. Sergio heeft op zijn dag laten zien dat hij Verstappen kan evenaren. Hopelijk put hij daar vertrouwen uit en gelooft hij dat hij echt tot en met het einde in een kampioenschapsgevecht kan zitten.'
GP Australië maakt startplekken groter na straffen Ocon en Alonso
De organisatie van de Grand Prix van Australië heeft de startplakken twintig centimeter breder gemaakt, zo blijkt uit beelden van Auto, Motor und Sport-journalist Andreas Haupt. Dat heeft de GP gedaan nadat Esteban Ocon en Fernando Alonso in de voorgaande twee wedstrijden tijdstraffen kregen voor het foutparkeren in hun gridslot. Het tweetal wees daarbij naar slecht zicht vanuit de auto, wat reden tot verandering was in Albert Park.
McLaren herstructureert aerodynamica-afdeling en vindt mankracht bij Aston Martin
McLaren heeft zich weten te versterken met senior aerodynamicus Mariano Alperin. De ingenieur was onderdeel van het team van Aston Martin dat voor dit jaar een enorme sprong heeft weten te maken. Motorsport.com heeft vernomen dat McLaren, in een poging om de aerodynamica-afdeling uit te breiden, met vijftien individuen een overeenkomsten heeft gesloten, waarvan sommigen zich al hebben aangesloten en anderen een gardening leave moeten nemen voordat ze kunnen overstappen. Het zou gaan om medewerkers van Ferrari, Red Bull en Aston Martin.
Russell tempert verwachtingen voor GP Australië: 'Wordt weer hetzelfde verhaal'
George Russell verwacht niet dat de verhoudingen zullen verschuiven voor de Grand Prix van Australië. Dat betekent dat Red Bull Racing waarschijnlijk weer een één-twee bij kan schrijven, mits er geen auto's uitvallen. 'Het wordt hetzelfde verhaal als in Jeddah', wordt de Mercedes-coureur geciteerd door RaceFans. 'Het asfalt is praktisch hetzelfde en er zijn een aantal snelle en vloeiende bochten. Dus de verhoudingen die we in Jeddah zagen, zullen we hier ook zien.'
Domenicali schaft vrije trainingen het liefst af
Stefano Domenicali zou graag zien dat de vrije trainingen in de Formule 1 worden afgeschaft. De topman van de Formule 1 ziet de meerwaarde niet in van de trainingssessie op de vrijdag en de zaterdag. 'Ik ben een groot voorstander om de vrije trainingen te schrappen', zegt Domenicali bij het Portugese SportTV. 'De trainingen zijn van groot belang voor de ingenieurs, maar het publiek vindt ze niet leuk.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties