In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.
Norris krijgt geen tijdstraf na vergrijp bij de start, minimale boete uitgedeeld
Lando Norris zorgde voor de start van de race voor een opvallend beeld. De start werd afgebroken, maar de polesitter reed opeens weg, en zorgde zo voor een extra formatieronde. George Russell, Liam Lawson, en Yuki Tsunoda volgden de McLaren-coureur. De vier mannen moesten zich na afloop bij de wedstrijdleiding melden, en hoewel de meeste commentatoren en analisten op een serieuze straf rekende, besloot de FIA met onder meer Johnny Herbert dat een boete van 5.000 euro aan Norris te geven. De andere drie coureurs kregen geen straf, omdat de FIA oordeelde dat Norris ervoor zorgde dat de andere coureurs op hem reageerden.
Goed nieuws voor Verstappen: straf voor Russell levert Norris niks op
Mercedes-coureurs George Russell en Lewis Hamilton mogen hun plekken behouden. Russell eindigde vierde, terwijl Hamilton het laatste punt greep. De beide coureurs moesten echter nog vrezen voor hun uitslag, nadat de FIA vaststelde dat Mercedes de bandendruk had aangepast, terwijl de banden al op de auto zaten. Dat mag niet, maar de FIA gaf Mercedes geen serieuzere straf, omdat het bericht dat de race hervat zou worden volgens het bestuursorgaan pas laat naar buiten werd gebracht. Mercedes krijgt wel twee keer een boete van 5.000 euro. Verstappen zal blij ermee zijn dat Russell niet wordt teruggezet tot achter Lando Norris.
Criticaster van Verstappen erkent zijn ongelijk: 'De mond gesnoerd'
Max Verstappen kon het in de persconferentie niet laten om in de persconferentie in Brazilië nog even uit te halen naar de Britse media, en ook vader Jos Verstappen haalde zijn gram ten opzichte van Damon Hill, Johnny Herbert, en Martin Brundle na de race. Damon Hill gaf afgelopen week nog aan dat hij denkt dat Verstappen 'niet eerlijk kan racen', en vond Verstappen 'het kijken niet waard'. De oud-kampioen was aanwezig in São Paulo, en moest dus wel toezien hoe Verstappen de rest rijles gaf. Hill reageerde na afloop van de race op sociale media onder een bericht van Verstappen. 'Hij heeft vandaag een aantal criticasters de mond gesnoerd', aldus de Brit, die voor Verstappen klapt.
Mercedes riskeert diskwalificatie na aanpassen bandendruk
Mercedes-coureurs George Russell en Lewis Hamilton worden onderzocht in Brazilië. Mercedes heeft de bandendruk aangepast terwijl de coureurs wachtten op de herstart aan het begin van de race. Dit is niet toegestaan, en dus een overtreding van het technische reglement. Doorgaans levert dat zware straffen op. Russell zit in een kansrijke positie, maar moet dus vrezen voor een diskwalificatie of een zware tijdstraf.
Verstappen krijgt tweede plekje cadeau, Sainz vanuit pitstraat
Carlos Sainz crashte in de Braziliaanse kwalificatie. De Spanjaard heeft aangegeven dat hij de race vanuit de pitstraat zal moeten aanvangen. De Spanjaard kwalificeerde zich achter Verstappen als veertiende, maar moet zijn startplek dus opgeven. Sainz krijgt een nieuwe motor en versnellingsbak. Verstappen won ook al een plekje dankzij de DNS van Alexander Albon, en is inmiddels opgeschoven tot de vijftiende plek.
Albon definitief uitgeschakeld voor de GP van São Paulo, Verstappen schuift plekje op
Alexander Albon crashte hard tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van São Paulo en daarmee was zijn bolide behoorlijk beschadigd. De Britse Thai bevestigt tegenover Viaplay en F1TV dat hij niet mee kan doen aan de race. 'Nee, er is echt geen manier waarop we de auto nog in elkaar kunnen zetten', aldus de Williams-coureur. Omdat de kwalificatie vanwege noodweer op zaterdag is verplaatst naar zondagochtend, zitten er maar een paar uren tussen de sessies. Het gaat Williams niet lukken om de auto van Albon weer in elkaar te zetten. Of Franco Colapinto wel deel kan nemen aan de race, is nog niet bekend. Naast de Williams-coureurs crashten ook Carlos Sainz, Lance Stroll en Fernando Alonso. De uitschakeling van Albon zal betekenen dat Max Verstappen een plek opschuift naar P16, hij kwalificeerde als twaalfde, maar moet een motorstraf incasseren.
Verwacht tijdstip voor kwalificatie GP São Paulo
De kwalificatie voor de Grand Prix van São Paulo is uitgesteld tot zondagochtend. In de ochtenduren zou het wat droger moeten zijn, en dat moet de coureurs een kans bieden om de startvolgorde voor de race te bepalen. Hoewel het nog niet bevestigd is, lijkt de Formule 1-organisatie in te zetten om 09:00 uur lokale tijd als starttijdstip. Dat is in Nederland 13:00 uur, aan het begin van de middag. Onder meer Sky Sports F1 en BBC-journalist Andrew Benson melden dit.
Hemelsluizen barsten open in São Paulo
Het is inmiddels begonnen met regenen in Interlagos, en niet zo'n beetje ook: met deze stortregen valt het voor de coureurs te hopen dat het nog mogelijk zal zijn om te kwalificeren voor de Grand Prix.
Kans op regen tijdens kwalificatie stijgt
Erik van Haren, journalist van De Telegraaf, is aanwezig in São Paulo, heeft aangegeven dat de kans op neerslag volgens de officiële weersvoorspellingen van de Formule 1-organisatie gestegen zijn van veertig tot zestig procent. Ook tijdens de Grand Prix is er kans op regen. Die kans ligt met zeventig tot tachtig procent zelfs nog wat hoger. McLaren was op vrijdag in de droge sprintkwalificatie nog dominant, maar teams mogen de afstelling na de sprintrace aanpassen en dus inspelen op mogelijke regen.
Reden van mogelijk VSC-overtreding Verstappen bekend
Max Verstappen moest zich om 16:45 uur Nederlandse tijd melden bij de wedstrijdleiding vanwege een mogelijke overtreding onder de Virtual Safety Car. Op basis van het laatste document van de FIA is het inmiddels duidelijk dat het er niet om gaat dat Verstappen half naast Oscar Piastri reed tijdens de VSC, maar het zou erom gaan dat Verstappen niet constant een positieve delta heeft aangehouden, wat inhoudt dat hij mogelijk te snel gereden heeft. Christian Horner gaf na de race nog aan dat hij meent dat Verstappen niks verkeerd heeft gedaan.
Verstappen under investigation voor mogelijke overtreding onder VSC
Max Verstappen mag zich na de sprintrace mogelijk nog een keertje melden bij de stewards, nadat hij zijn auto parkeerde achter het 'P3-bordje' kwam in beeld dat hij under investigation is voor een virtual safety car infringement. Mogelijk wordt er verwezen naar het moment dat hij naast Oscar Piastri zat toen de race weer hervat werd richting de slotfase. Er was een VSC vanwege de geparkeerde auto van Nico Hülkenberg. Johnny Herbert is dit weekend een steward, de FIA-steward die Verstappen in Singapore een taakstraf op heeft gelegd en in Mexico twee keer een tiensecondenstraf.
FIA komt tot een oordeel: Leclerc krijgt géén taakstraf
Charles Leclerc gebruikte het F-woord na de race in Mexico, en waar Max Verstappen in Singapore binnen mum van tijd getrakteerd werd op een taakstraf, had het bestuursorgaan vijf dagen nodig om de situatie van Leclerc te beoordelen. Uiteindelijk is men tot de conclusie gekomen dat Leclerc niet samen met Verstappen een taakstraf uit hoeft te voeren. De Monegask krijgt een boete van 10.000 euro, waarvan de helft voorwaardelijk. Hier waren er verzachtende omstandigheden omdat Leclerc meteen zijn excuses aanbood, in tegenstelling tot Verstappen.
Officieel: Verstappen incasseert gridstraf en staat voor inhaalrace
Het werd al aangegeven door Max Verstappen en Red Bull Racing, maar nu is het ook officieel: Verstappen heeft een zesde verbrandingsmotor gekregen, en krijgt dus vijf plekken gridstraf in de hoofdrace. Hoewel hij in de sprintrace niet teruggezet wordt, mag Verstappen dan wel al beschikken over zijn nieuwe motor. Er lijkt voorlopig geen sprake te zijn van extra motorstraffen voor Verstappen.
Leclerc wacht mogelijk ook taakstraf samen met Verstappen
Afgelopen zondag gebruikte Charles Leclerc het F-woord in de persconferentie, om zijn moment in de slotfase van de Grand Prix van Mexico te beschrijven, waarbij Lando Norris de tweede plek overnam. Leclerc werd na afloop streng toegesproken door een FIA-medewerker, maar Max Verstappen gaf al aan dat het onbegrijpelijk is dat hij wel, maar Leclerc géén taakstraf heeft gekregen. Dat kan echter nog volgen, want de FIA gaat op de vrijdag in Brazilië het incident beoordelen. Leclerc verontschuldigde zich wel in de persconferentie, in tegenstelling tot Verstappen.
Verstappen incasseert verwachte gridstraf in Brazilië
Het hing al even in de lucht en Helmut Marko leek het in zijn column voor Speedweek.com ook al te bevestigen, maar volgens Erik van Haren, journalist van De Telegraaf, pakt Max Verstappen dit weekend daadwerkelijk de al verwachte gridstraf. De RB20 van de Nederlander wordt voor het raceweekend in Brazilië voorzien van een nieuwe verbrandingsmotor en moet daarom zondag vijf plaatsen achteruit op de startopstelling, de sanctie geldt immers niet voor de sprintrace. Omdat het de tweede keer is dat Verstappen het onderdeel vervangt sinds de toegestane limiet is overschreden, kost dit hem slechts vijf plaatsen, in plaats van tien.
Hamilton gaat plaatsnemen in oude McLaren van zijn idool Senna als eerbetoon
Voor Lewis Hamilton zal aankomend weekend in Brazilië extra speciaal worden. De Brit mag op Interlagos namelijk plaatsnemen in de MP4/5B, de auto waarin zijn idool Ayrton Senna zijn tweede wereldtitel won. De Braziliaan kwam dertig jaar terug te overlijden tijdens de Grand Prix van San Marino op Imola. Hij kreeg al een eerbetoon eerder dit seizoen op datzelfde circuit, maar een eerbetoon in zijn thuisland kon niet uitblijven. Aan Hamilton dus de eer om de oude McLaren-bolide rond het circuit in São Paulo te sturen.
Alonso mist ook aanstaande mediadag in Brazilië
In Mexico miste Aston Martin-coureur Fernando Alonso de mediadag vanwege een darminfectie. Nu is bekendgemaakt dat de coureur ook in Brazilië de mediadag zal moeten missen, meldt Motorsport.com. De behandeling die Alonso na de race in Mexico in Europa is ondergaan, is aangeslagen, maar eerder dan de eerste vrije training zal de coureur niet in Brazilië zijn. 'De extra dag voor de behandeling heeft zijn reisplannen naar Brazilië vertraagd, maar zorgt ervoor dat hij klaar is voor de race van dit weekend', laat het team van Aston Martin weten. Indien Alonso zich toch niet goed genoeg voelt tijdens het raceweekend staat Felipe Drugovich klaar als vervanger in São Paulo.
Audi versterkt zich met voormalig Ferrari-strateeg
Op de achtergrond is Audi druk bezig om het team voor 2026 vorm te geven en nadat eerder Mattia Binotto en Jonathan Wheatley al werden vastgelegd, heeft het Duitse merk nu ook Ignacio Rueda, die in het verleden onder meer hoofdstrateeg was bij Ferrari, over weten te halen om aan de slag te gaan bij het team dat de positie van Stake F1 na volgend seizoen in zal nemen op de F1-grid. Rueda gaat bij Audi de rol van sportief directeur op zich nemen.
Marko bevestigt het slechte nieuws voor Verstappen: gridstraf op komst
Max Verstappen gaf het zelf na de race al aan: hij zou het seizoen vermoedelijk niet uit kunnen rijden met zijn huidige motoren. Teamadviseur Helmut Marko heeft nu bevestigd bij F1-Insider dat Verstappen er dit seizoen nog aan moet geloven. 'We hebben geen keuze meer, want we hebben nu een nieuwe motor nodig.' Verstappen kampte in Mexico al met motorproblemen, en reed de rest van het weekend met een power unit die qua topsnelheid duidelijk tekortkwam. Als Verstappen alleen een nieuwe verbrandingsmotor nodig heeft, kost hem dat vijf plekken op de startopstelling. Als ook andere onderdelen vervangen moeten worden, gaat dit met tien plekken extra per onderdeel. Vermoedelijk heeft Verstappen aan een nieuw verbrandingsmotor genoeg, en zal deze straf in Brazilië gepakt worden.
Verstappen de jongste op de rijkenlijst
De Telegraaf meldt dat Max Verstappen als 27-jarige de jongste is in de nieuwste Quote 500, de nationale rijkenlijst. De hekkensluiter in deze lijst is goed voor 130 miljoen euro. Verstappen zou al goed zijn voor 210 miljoen euro. De lijstaanvoerder is Charlene de Carvalho-Heineken met een kapitaal van 12,1 miljard euro.
Verstappen krijgt strafpunten op zijn licentie
De straf voor Verstappen is blijven staan. De wedstrijdleiding heeft het document met correctie gepubliceerd, waarbij de Nederlander ook voor het eerste vergrijp tien seconden straf krijgt. Daarnaast deelde de FIA twee strafpunten uit aan Verstappen, die voor het tweede, zwaardere incident opvallend genoeg geen strafpunten op zijn licentie kreeg. Het totaal van Verstappen staat nu op zes punten, al verliest hij over drie weken twee punten die hij afgelopen seizoen in Las Vegas kreeg.
FIA trekt document over straf Verstappen terug
Max Verstappen kreeg in Mexico twee straffen van tien seconden. Waar de tweede straf duidelijk terecht was, werd Verstappen bij het eerste moment misschien wat te hard aangepakt. Hoewel Verstappen de straf al heeft ingelost, trok de wedstrijdleiding het document van het eerste incident na afloop van de race terug. Waarom dit het geval is, is vooralsnog onduidelijk. Mocht de straf alsnog ingetrokken worden, blijft Verstappen overigens wel zesde in de einduitslag.
Van Overdijk doet Zandvoort-gerucht af als onzin
Er wordt al langer over gesproken dat Zandvoort na 2025 mogelijk gaat rouleren met de Grand Prix van België. Circuit-directeur Robert van Overdijk werd er door Viaplay op gewezen dat België volgens verschillende media geen interesse had om af te wisselen met de Grand Prix van Nederland, en dat Barcelona nu als alternatief wordt overwogen om mee te rouleren. Van Overdijk, die afgelopen weekend ook in Austin al aanwezig was, was heel duidelijk over dat gerucht: 'Complete onzin.'
Ocon start vanuit de pitstraat in Mexico
Esteban Ocon kende in Mexico een slechte kwalificatie met een negentiende tijd. De Fransman zal echter niet plaatsnemen achter Sergio Pérez en Oscar Piastri, maar begint vanuit de pitstraat aan de race. Alpine greep de gelegenheid aan om de afstelling van Ocon aan te passen, waardoor hij gedwongen is om aan de race vanuit de pitstraat te beginnen. Daarnaast werd Ocon van nieuwe motoronderdelen voorzien, wat hem anders een gridstraf had opgeleverd. Bezemwagen Zhou Guanyu schuift daardoor een plekje op en start als negentiende.
Red Bull op de limiet na breken avondklok voor Verstappen
Red Bull heeft afgelopen nacht lang door moeten werken om de problemen bij Max Verstappen te verhelpen. Om de monteurs in bescherming te nemen, zijn ze 's nachts elf uur lang niet welkom in de paddock. In Mexico is dat tussen 21:30 uur en 08:30 uur lokale tijd. In een jaar tijd krijgt een team tweemaal een uitzondering. Red Bull maakte in Mexico gebruik van die tweede uitzondering, in een poging de motor van Verstappen te repareren. Dat lukte niet, waarna Red Bull een andere oude motor in de RB20 monteerde. Bij een volgende overschrijding van de avondklok volgt een straf, al is niet duidelijk wat die straf inhoudt. Mercedes zit in dezelfde situatie, nadat het lang bezig was met het repareren van de schade aan de W15 van George Russell.
Verstappen met andere motor na eerdere problemen
Max Verstappen zag zijn vrijdag in Mexico grotendeels in het water vallen vanwege problemen met een lek aan zijn turbo. Red Bull Racing probeerde het probleem meerdere malen zonder succes op te lossen. De Telegraaf-journalist Erik van Haren weet nu te melden dat Verstappen op de zaterdag in Mexico met een andere motor rijdt. Die motor zat wel al in de pool met motoren, en levert dus geen gridstraf op. Als de vrijdagmotor van Verstappen niet meer gerepareerd kan worden, vergroot dit wel de kans op een gridstraf later in het seizoen.
Bizarre gridstraf uitgedeeld in Mexico
In de eerste vrije training voor de Grand Prix van Mexico mochten vijf invallers een uurtje meedoen. Eén van die invallers was Robert Shwarzman. De vervanger van Zhou Guanyu haalde Yuki Tsunoda onder de gele vlag vanwege de crash tussen Alexander Albon en Oliver Bearman in, en werd op het matje geroepen. Shwartzman heeft geen enkel uitzicht op een stoeltje, maar kreeg voor het vergrijp wel vijf plekken gridstraf. Die straf geldt niet alleen voor Mexico, maar ook voor elke latere race waar Shwartzman aan meedoet. Die straf is dan ook zeer pijnlijk, omdat het hem zeer oninteressant maakt als eenmalige invaller.
Niet fitte jubilaris Alonso slaat mediadag over
Fernando Alonso neemt in Mexico voor de vierhonderdste keer deel aan een Grand Prix-weekend in de Formule 1, een absolute mijlpaal, maar zijn jubileumweekend is echter allerminst goed begonnen. De Aston Martin-coureur voelt zich niet helemaal fit en laat verstek gaan tijdens de mediadag. De Spanjaard hoopt vrijdag tijdens de tweede vrije training weer in actie te kunnen komen, in VT1 zou hij zijn AMR24 sowieso al afstaan aan reservecoureur Felipe Drugovich.
Antonelli mag in Mexico voor herkansing gaan in Mercedes-bolide
Kimi Antonelli zal aankomende vrijdag instappen in de Mercedes-bolide voor de eerste vrije training voor de Grand Prix van Mexico. De Italiaan maakte op Monza al een paar kilometers voor de Duitse renstal, maar door een crash werd het een zeer korte sessie voor de Formule 2-coureur. Ditmaal mag Antonelli in de auto stappen van Lewis Hamilton, nadat hij in Italië het stoeltje van George Russell kort overnam. Volgend jaar zijn Antonelli en Russell teamgenoten bij Mercedes.
Shwartzman krijgt kans bij Sauber in Mexico
Robert Shwartzman mag komend weekend de eerste vrije training voor zijn rekening nemen als vervanger van Zhou Guanyu. Shwartzman verving eerder dit jaar Valtteri Bottas al een uurtje in Zandvoort. De kans is groot dat we nog meer nieuwe namen gaan zien in Mexico, aangezien dit een van de laatste weekenden is met drie vrije trainingen. De tweede vrije training duurt daarnaast een half uur langer, en Las Vegas loont zich niet om reservecoureurs in te zetten.
Organisatie GP VS krijgt monsterboete van de FIA na incident
Na de finish van de Grand van de Verenigde Staten werd de organisatie van de race op het matje geroepen bij de FIA. Na de race waren er namelijk toeschouwers die tijdens de uitloopronde al de baan betraden. Een gevaarlijke situatie dus, en hiervoor krijgt de organisatie een gigantische boete opgelegd van de autosportfederatie. De promotor van de race moet namelijk 500.000 euro, waarvan 350.000 voorwaardelijk. Mocht dit incident nog een keer voorkomen voor 2027, dan moet de organisatie ook het voorwaardelijke bedrag betalen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties