In ‘Dit vinden de teams…’ werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: AlphaTauri, Williams, Alpine, Alfa Romeo en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de sprintrace in Qatar.
AlphaTauri (Tsunoda, P11; Lawson, DNF)
De beide AlphaTauri-coureurs hadden het op de zaterdag niet al te makkelijk. Tijdens de Sprint Shootout viel het al grotendeels tegen toen Yuki Tsunoda SQ2 niet haalde, en Liam Lawson bleef ook op een veertiende startpositie steken. Tijdens de sprintrace zelf moest Lawson genoegen nemen met een uitvalbeurt, terwijl Tsunoda niet verder kwam dan de twaalfde positie. 'Onze snelheid viel toch wat tegen, maar gelukkig hebben we wel genoeg data kunnen verzamelen voor morgen,' begint Tsunoda. De Japanner probeert de tegenvaller nog wat te relativeren in aanloop naar de hoofdrace op de zondag. 'Het was niet makkelijk, maar we richtten ons op het verzamelen van data, omdat ik als achttiende startte. Gelukkig hebben we de Grand Prix nog, waar we dicht bij de punten beginnen', zegt Tsunoda over zijn elfde startpositie.'
Voor Lawson duurde de sprintrace niet lang. 'Ik had een slechte start aan de vuile kant van de grid. Ik remde laat in de eerste bocht en dat pakte goed uit, maar in de tweede bocht gleden de auto's voor me, en ik verloor de achterkant. Helaas gebeurde dat heel snel. Ik wil heel erg mijn excuses aanbieden aan het team, want misschien hadden we dicht bij de punten kunnen komen, maar dit was overduidelijk mijn fout', zegt de debutant schuldbewust. 'Hopelijk kan ik leren van wat er gebeurde in de race. De bandendegradatie was best hoog, dus het wordt een lastige Grand Prix.'
Alpine (Gasly, P9; Ocon, DNF)
Ook het team van Alpine wist geen punten te pakken. Esteban Ocon viel halverwege de race uit in een incident met Sergio Pérez en Nico Hülkenberg, terwijl Pierre Gasly een halve seconde tekortkwam op de laatste puntenpositie. 'Ik kan me geen race herinneren met zoveel bandendegradatie', deelde Gasly na de race. 'Ik had het echt heel lastig. Achteraf is het makkelijk om te zeggen welke strategie beter zou zijn geweest, en achteraf zouden de mediums beter zijn geweest, maar we zagen deze hoge bandendegradatie niet aankomen. We hadden onvoldoende data om hierop te anticiperen, maar we weten nu wel wat we voor de Grand Prix moeten verwachten. Ondanks dat we de verkeerde banden hadden, hadden we toch dezelfde snelheid als de coureurs om ons heen, maar helaas dus op de verkeerde band.'
Ocon opende zijn interview door zijn voormalige rivaal in de Formule 3 te prijzen: 'Ten eerst wil ik Max feliciteren met zijn ongelofelijke seizoen. Ik ben er trots op dat ik de baan mag delen met iemand die zo goed is', aldus de Fransman, die zelf niet op een fijne race kon terugkijken. 'Het begon nog goed. We hadden de zachte banden, dus vanaf het begin konden we aanvallen, van P10 tot P7. Ik volgde Fernando (Alonso, red.) en haalde hem in, en dat was leuk, maar het werd daarna lastig om de positie te behouden, en ik moest al snel verdedigen. Helaas beëindigde een incident onze race.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Williams (Albon, P7; Sargeant, DNF)
Van de teams uit het rechterrijtje van het constructeurskampioenschap was Williams het enige team dat punten scoorde. Dat had het te danken aan een prachtige inhaalrace van Alexander Albon, waarin hij van plek zeventien opklom naar de zevende stek. Zelf had hij niet op punten gerekend. 'Absoluut niet, maar er waren veel incidenten, en we hadden een goede strategie, dat helpt altijd. Onze snelheid was goed, al profiteerden we ervan dat de wind tijdens de race opeens compleet ging liggen. Toen kwam de auto tot leven, en ik had het idee dat ik evenveel grip had als de topauto's om me heen', zegt de Williams-coureur. 'Dat was best verrassend, en we moeten begrijpen waardoor dat kwam, maar het biedt perspectief voor de Grand Prix.'
Waar Albon zijn puntentotaal verhoogde tot 23, staat Logan Sargeant nog steeds op de hatelijke nul. De Amerikaan haalde de finish niet in de sprintrace, na een spin. 'Eerlijk gezegd was het gewoon een domme fout. Ik stuurde te scherp in over de kerbstones aan de binnenkant van de bocht. Ik rij het hele weekend al erg goed, en dit was gewoon een stomme fout. Ik denk dat het toch een positief weekend is, en gelukkig liep de auto geen schade op, maar ik moet zorgen dat ik die fout niet maak.'
Alfa Romeo (Bottas, P10; Zhou, P14)
Valtteri Bottas zat in een goede situatie met zijn mediumbanden en de vele uitvallers, maar wist toch geen punten te pakken, ondanks dat hij na afloop nog een plekje winst boekte vanwege de tijdstraf voor Charles Leclerc. 'Ik was blij met de mediums, want het leek erop dat de zachte banden snel verslechterden. Helaas voor ons duurde de safetycar-periode aan het einde best lang. Ik denk dat iedereen met zachte banden het zwaarder zou hebben gehad als we meer ronden hadden kunnen racen. Gelukkig wisten we toch nog wat plekjes goed te maken', zo bekijkt de Fin het positief.
Zhou Guanyu kwam als laatste over de streep, al schoof hij nog op naar P14 vanwege een straf voor Lance Stroll. 'Voor de laatste safetycar zag het goed uit, want een ronde later zouden we Lance (Stroll, red.) ingehaald hebben, maar we kozen ervoor om een pitstop te maken om te kijken hoe de zachte banden het in de Grand Prix zouden doen', legt de Chinees uit. Dat Zhou als proefkonijn fungeerde, had een reden: 'Dan hebben we Valtteri vooraan om voor de punten te vechten, maar de slijtage op de zachte banden was heel hoog.' Bottas start in de Grand Prix als negende, terwijl Zhou achteraan moet starten.
Haas (Magnussen, P13; Hülkenberg, DNF)
Het team van Haas blinkt niet uit als het op bandenslijtage aankomt, maar toch leek een goed resultaat haalbaar voor Nico Hülkenberg, totdat de Duitser uitviel bij een incident met Ocon en Pérez. 'Het was heel frustrerend, echt zonde, want met de mediums zou de race echt naar ons toe zijn gekomen. Het was duidelijk dat de coureurs met zachte banden erg ambitieus waren, maar het aan het einde steeds lastiger kregen, en ik had het idee dat we in een goede positie zaten', zegt Hülkenberg, die bij zijn incident nog voor Lewis Hamilton reed, die enkele ronden later als vijfde finishte.
De 36-jarige omschrijft vervolgens de crash. 'Ocon kreeg het lastiger, en daardoor kon ik hem aanvallen, maar ik zag Checo (Pérez, red.) heel laat toen hij zich ook in dat gevecht ging mengen, dus ik probeerde me terug te trekken, maar dat was te laat. Het was een heel ongelukkig race-incident, maar heel slecht voor ons, want dit had onze dag kunnen zijn', baalt de Duitser.
'We gokten bij de safetycar erop om te stoppen voor een nieuwe set zachte banden, en die gaven veel meer grip, maar twee auto's deden het voor mij ook. Daar maakte ik me niet zo'n zorgen over, omdat ik de grip kon voelen, dus ik dacht dat ze zouden gaan inhalen, en ik ze gewoon kon volgen, maar dat deden ze niet, en toen moest ik ze eerst inhalen. Dat was balen', aldus de 31-jarige Deen. 'Ik had dus nieuwe banden, maar ik kwam klem te zitten, omdat ze niet echt hun best deden, maar gelukkig hebben we toch een poging gewaagd.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties