Dit vinden de teams na GP Singapore | 'Veel stress om Red Bull achter mij te moeten houden' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na GP Singapore | 'Veel stress om Red Bull achter mij te moeten houden'

Dit vinden de teams na GP Singapore | 'Veel stress om Red Bull achter mij te moeten houden'

In 'Dit vinden de teams' werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: Aston Martin, Williams, Alpine, Stake, Visa Cash App RB, en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de Grand Prix van Singapore.

Aston Martin (P8, P14)

Fernando Alonso was niet voor het eerst dit seizoen de man met het beste resultaat uit het middenveld. 'We hebben goede punten gescoord', zegt de Spanjaard bij Formula 1.com. 'We zijn enkele ronden voor de anderen naar de pits gegaan, dat werkte goed. De werkelijkheid is dat het hele weekend het moeilijk was om met deze wagen te rijden. We hebben het goed gedaan door slechts enkele seconden na Ferrari te eindigen.'

Lance Stroll anticipeerde met een start op de harde banden op een safetycar. Die zou er niet komen en dat was dan ook te zien aan zijn uitslag. 'Het is een heel moeilijk weekend geweest in Singapore. Het team heeft uit voorzorg de remmen vervangen. Ik moet dus een grote dankuwel zeggen aan de mecaniciens. We bleven wel last hebben van dezelfde problemen: de grip en de balans.'

Haas (P9, DNF)

Nico Hülkenberg kan vooral terugblikken op een sterke eerste stint en finishte vlak voor Pérez. 'Het gaf veel stress om de Red Bull de hele tijd achter mij te moeten houden de hele tweede stint. Ik ben blij dat we het konden volhouden, want het was lastig. De sleutel was om onszelf in een goede positie te brengen in de kwalificatie.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dit vinden de teams na GP Singapore | 'Veel stress om Red Bull achter mij te moeten houden'
Nico Hülkenberg deed het vrij goed in de Haas.

Kevin Magnussen moest dan weer opgeven wegens schade aan de wagen na contact met de muur. 'We hoopten op een safetycar in het midden van de race, maar die kwam er niet. Ik had dan die lekke band op het einde. We halen in recente races wel een goede snelheid,' blijft de Deen positief.

Williams (P11, DNF)

Franco Colapinto maakte opnieuw indruk bij Williams. Jammer genoeg voor de Argentijn viel hij net buiten de punten. 'Ik dacht dat het mogelijk was om Pérez achter ons te houden, omdat het een moeilijke baan is om in te halen. We verdedigden niet zo goed als we hadden kunnen doen en we gingen een ronde te laat naar de pits. Het is wat het is: je wint als team en je verliest als team.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

franco colapinto williams singapore 2024 sergio perez
Colapinto was verwikkeld in een duel met Pérez.

Alex Albon had nog meer redenen om teleurgesteld te zijn. De meest ervaren man in het team ging wijd nadat hij bij de start gepasseerd werd door zijn teamgenoot en had later met een oververhitte wagen te maken. 'Het is frustrerend. We hadden een supersnelle wagen en hadden in de punten moeten eindigen.'

Visa Cash App RB (P12, P18)

Yuki Tsunoda kon zich nooit helemaal herstellen van een slechte start in Singapore. 'Ik was erg gefrustreerd door de start van de race. We bleven zo lang mogelijk op de baan tijdens de eerste stint. Een safetycar had ons een goede kans kunnen geven, maar het was een zuivere race. Ik voelde me beter op de zachte band dan op de mediums, maar de slechte start was het grootste probleem.'

Daniel Ricciardo reed mogelijk zijn laatste Formule 1-race als deel van het Red Bull-programma. De Australiër finishte pas als achttiende, maar snoepte wel een punt af van Norris door de snelste ronde neer te zetten. Ricciardo had het dan ook vooral hierover en over zijn band met Verstappen.

Alpine (P13, P17)

De Alpine-rijders konden weinig posities goedmaken. Esteban Ocon was met zijn dertiende plaats de betere van de twee. 'We kenden een goede start, maar hadden niet de snelheid om kans te maken op punten. We moeten hard blijven werken, zodat we alles waar we de controle over hebben kunnen optimaliseren.'

Pierre Gasly raakte dus niet verder dan de zeventiende plaats. 'We zijn gewoon niet competitief genoeg op dit moment', zegt de Fransman het zoals het is. 'Het gebrek aan snelheid dwong ons om verschillende strategieën uit te proberen. De realiteit is dat we in Zandvoort negende eindigen en in de drie laatste races ver verwijderd zaten van de top tien.'

Stake (P15, P16)

De coureurs van Stake startten beiden op de harde band, om dan in de loop van de race te veranderen naar de mediums. Het leverde Zhou Guanyu een vijftiende plek op. 'Het was al met al een goede race zonder grote fouten. We hebben ons plan goed uitgevoerd. Ik heb ook mijn rol gespeeld in de strategie door Valtteri Bottas te helpen en hem binnen mijn DRS-zone te houden.'

Bottas kon zo Gasly afhouden en als zestiende eindigen. 'Onze goede start gaf ons de kans om voor enkele rijders te blijven, maar onze snelheid in de wedstrijd was niet wat het moest zijn. Hopelijk kunnen we in Austin rekenen op een sterke upgrade en het seizoen met een positieve noot afsluiten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws