Dit vinden de teams na GP Japan | 'We hebben wat zaken te evalueren voor Qatar' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na GP Japan | 'We hebben wat zaken te evalueren voor Qatar'

Dit vinden de teams na GP Japan | 'We hebben wat zaken te evalueren voor Qatar'

In ‘Dit vinden de teams…’ werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: AlphaTauri, Williams, Alpine, Alfa Romeo en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de Grand Prix in het Japanse Suzuka.

AlphaTauri

AlphaTauri kende een redelijk weekend, al waren de coureurs zelf niet helemaal tevreden. Liam Lawson en Yuki Tsunoda waren even met elkaar in gevecht in de top tien, maar konden dat uiteindelijk niet volhouden. 'We hadden vandaag niet de prestaties op de lange termijn en hadden niet helemaal de snelheid van de Alpines voor ons. Het team en ik hebben dit weekend hard gewerkt om de sessies te maximaliseren, en we hebben in elke sessie vooruitgang geboekt', besluit Lawson. 'De strijd met Yuki was agressief, maar ik denk dat het een eerlijke race was. Helaas was het niet genoeg, en ik denk dat geen van ons beiden het tempo had om in de top 10 te eindigen. Ik blijf proberen punten te scoren voor het team en mezelf te bewijzen elke keer als ik in de auto stap, en ik denk dat ik dat vandaag heb gedaan.'

Lawson finishte uiteindelijk voor Tsunoda aan, op P11. 'Het is frustrerend omdat er vandaag snelheid was, maar ik kreeg niet de kans om die te maximaliseren. Op dit circuit is het moeilijk om te volgen omdat de banden heel snel oververhit raken, en ik heb het gevoel dat we te laat zijn gestopt voor de harde compound, dus ik lag achter iedereen en moest de groep inhalen', verklaart Tsunoda. 'Ik denk dat er vandaag geen kans was om P10 te halen. Het is jammer dat ik niet goed heb kunnen presteren en een goed resultaat voor de Japanse fans heb kunnen behalen, maar ik heb veel energie van hen gekregen, dus bedankt aan alle fans. Uiteindelijk is het wat het is.'

Williams

Voor Williams was het definitief een weekend om te vergeten met twee uitvallende rijders. Beide auto's hadden veel schade aan de voorvleugel en de vloer, en konden daardoor niet verder rijden. 'Geen enkele auto is sterk genoeg om dat soort crashes te overleven. Een slechte start heeft het min of meer veroorzaakt, dus daar moeten we aan werken, maar daarna bevonden we ons op het verkeerde moment op de verkeerde plaats en werd ik klemgereden', legt Alexander Albon uit. 'Ik had schade vanaf ronde één en het was zo goed als voorbij, dus het is jammer. We hebben geprobeerd door te gaan en te zien of de race zich zou ontvouwen en te kijken wat er zou gebeuren, aangezien deze race een beetje een slijtageslag is, maar uiteindelijk moesten we de auto uit de race halen.'

Teamgenoot Logan Sargeant had op zaterdag al geen geluk, toen crashte hij. Op zondag kon hij helaas geen beter resultaat neerzetten. 'Zeker een hectische eerste paar ronden. Toen ik de pitstraat uitkwam, lag er veel puin op de baan en maakte ik me zorgen over een lekke band. Van mijn kant bij het incident blokkeerde ik meteen de voorwielen zodra ik de remmen aanraakte bij bocht elf', kaart de Amerikaan aan. 'Het is mijn schuld, maar Bottas moet niet hebben gezien dat ik blokkeerde voordat hij de actie maakte. Helaas moesten we de auto na het contact uit de race halen. Het is teleurstellend voor een circuit waar we de auto redelijk goed hadden gepositioneerd en een redelijk tempo hadden, vooral in de kwalificatie, om niet eens de race te voltooien. We gaan verder en richten ons op Qatar.'

Alpine

Alpine wist opnieuw in de punten te belanden, en daar waren beide rijders erg tevreden over. 'Allereerst is het geweldig om beide auto's weer in de punten te hebben. Ik denk dat het team goed heeft gewerkt om vandaag een uitdagende strategie te optimaliseren en over het algemeen goed heeft gepresteerd op de baan', legt Esteban Ocon uit. 'We hadden een lastige start met het race-incident in de eerste ronde, dat gemakkelijk ons einde had kunnen betekenen, maar we waren in staat om goed te herstellen, de banden te beheren, enkele goede pitstops te maken en onze dag af te sluiten met wat punten. Het was goed teamwork in een poging om meer punten als team te behalen, en uiteindelijk hebben we waarschijnlijk gemaximaliseerd wat we vandaag hadden. We hebben veel dingen te leren en te bespreken, en we streven ernaar om over twee weken in Qatar sterker terug te komen.'

Pierre Gasly sluit zich bij de woorden van zijn teamgenoot aan, al heeft hij nog wel een puntje van kritiek. 'Ten eerste hebben we met succes twee races achter elkaar punten gescoord na vanaf de twaalfde plaats op de grid in de punten te zijn gekomen. Van mijn kant voelde ik dat het een zeer positieve race was met sterke stints op zowel de mediums als de harde banden om onszelf in puntenpositie te brengen', gaat de Fransman verder. 'We leken competitief, waren goed afgestemd op Alonso voor ons, en het inhalen was mogelijk geweest. Als team hebben we wat zaken te evalueren om te zien wat we de volgende keer beter kunnen doen. Uiteindelijk is het een dubbele puntenfinish voor het team, en dat is het belangrijkste.'

Alfa Romeo

Bij Alfa Romeo ging het aan één kant van de garage redelijk, aan de andere kant stond helaas vroeg in de race al een auto geparkeerd, die van Valtteri Bottas. 'Het was een behoorlijk bewogen, maar korte race voor mij vandaag: ik had eigenlijk een geweldige start recht vanaf de lijn, maar toen bevond ik me klem tussen twee auto's, een Williams en een Alpine, bij het ingaan van de eerste bocht. Er was niet genoeg ruimte, wat resulteerde in een botsing die een lekke band aan mijn voorste rechterband veroorzaakte', legt Bottas uit. 'Vlak na het einde van des safetycar probeerde ik Sargeant aan de buitenkant in te halen en zorgde ervoor dat ik genoeg ruimte liet - helaas blokkeerde hij en raakte me. We gingen opnieuw de pits in om de schade aan de auto te controleren en ontdekten dat het niet mogelijk was om verder te rijden. Zondag zat het gewoon niet mee voor ons, wat jammer is, want ik denk dat onze auto aan het begin van het weekend potentieel had om het goed te doen. Over het algemeen is deze back to back helaas niet verlopen zoals we hadden verwacht.'

Guanyu Zhou had ook niet veel geluk, maar wist zich staande te houden. De Chinees kwam als dertiende over de streep. 'Ik had een zeer goede start en ik probeerde mijn weg door het veld te banen en wat posities te winnen: toen raakten vier auto's voor me elkaar en een vrij groot stuk carbon bleef steken in mijn voorvleugel. Vanaf dat moment was mijn race gehinderd en moest ik voorzichtig zijn om de auto niet te beschadigen', zegt de Alfa Romeo-coureur. 'Wat betreft de prestaties, denk ik dat onze snelheid vandaag redelijk was, waarschijnlijk sneller dan de Alpha Tauri's, die dit weekend een competitievere package leken te hebben. Wat betreft onze eigen package, hebben we zeker verbeteringen doorgevoerd sinds Singapore, en het is belangrijk om de verzamelde gegevens te analyseren. Helaas is dit weekend niet het beste geweest: mijn kwalificatiemogelijkheden werden gisteren gehinderd, en uiteindelijk ook mijn race.'

Haas

Haas gaat zonder punten naar huis na de Grand Prix van Japan. Kevin Magnussen werd geraakt door Sergio Pérez, en opnieuw hadden ze veel last van bandenslijtage. 'Ik werd geraakt op het achterwiel, het was een vrij wanhopige actie, maar het is wat het is', zegt Magnussen. 'Ik werd rondgeslingerd, en toen moesten we de pits in - dat was te vroeg voor de tweestopstrategie gezien de bandenslijtage die we hebben in onze auto. Het maakte de situatie veel erger door op dat moment te pitten, en ik wilde geen driestop doen, dus het betekende echt het einde van onze race.'

Hülkenberg had een goede openingsstint en wist daarin de chaos van het middenveld te ontwijken. 'Ik denk dat ik het rommelige deel aan het begin wist te vermijden, omdat er aan de linkerkant, twee auto's voor me, contact was. Ik slaagde erin om daarvan te profiteren aan de binnenkant en nam drie of vier auto's over, wat best leuk en bevredigend was', zegt de Duitser. 'Ik won daarna nog één positie van iemand anders, dus het was goed. We gingen de race in met de intentie van een driestop, aangezien we natuurlijk niet de beste zijn in bandenbeheer, dus ik denk dat het de juiste beslissing was.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws