In 'Dit vinden de teams' werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: Aston Martin, Williams, Alpine, Stake, Visa Cash App RB, en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de Grand Prix van China.
Aston Martin (Stroll P15, Alonso P7)
Aston Martin had een uitzonderlijk drukke race met beide auto's. Alonso had een geweldige start en lag tweede, en hield een behoorlijke tijd P3 vast. Uiteindelijk zakte de Spanjaard terug in de rangorde en was P7 het maximale. Lance Stroll had minder geluk, hij crashte tegen de achterkant van de auto van Daniel Ricciardo en kreeg een penalty van tien seconden. 'We hadden vandaag niet helemaal de snelheid en het was een lastige race met veel dingen die gebeurden. Ondanks dit was het belangrijk om wat punten te scoren en een bonus om ook de snelste ronde te halen. We maakten een goede start en klommen op naar de tweede plaats, en even dacht ik dat het leuk zou zijn om de race even te leiden, maar dat konden we niet voor elkaar krijgen', zegt Alonso. Al met al was het een goede race, maar we hebben wat werk te doen om onze zondagse snelheid te verbeteren en te evenaren wat we kunnen doen in de kwalificatie.'
Voor Stroll viel er amper wat te lachen dit weekend. Hij had het in vrijwel alle sessies moeilijk, behalve de eerste vrije training. 'We waren vandaag op weg naar een goed resultaat. De zachte banden presteerden goed aan het begin van de race en ik maakte een paar cruciale inhaalacties om in de punten te komen. We timeden onze stop goed onder de VSC en ik denk dat de negende plaats mogelijk was. Maar toen de safetycar naar binnen ging, was er een kettingreactie met alle auto's voor me die plotseling vertraagden. Ik had niet genoeg tijd om te reageren en een botsing met Daniel te voorkomen', zegt Stroll. 'Het is frustrerend, want ik kreeg een penalty, maar het incident werd veroorzaakt door iemand vooraan in het veld die plotseling remde. We kijken vooruit naar Miami', aldus de Canadees.
Williams (Albon P12, Sargeant P17)
Williams was dicht bij de punten in China, maar het lukte de Britse renstal uiteindelijk niet om in de top tien terecht te komen. Sargeant moest vanuit de pitstraat starten en kreeg later in de race een tijdstraf van tien seconden voor het inhalen onder de safetycar. 'We hadden een redelijke race', begint Albon. 'We hadden de hele race te maken met veel slijtage. We hadden wel de snelheid om Esteban in te halen. We begrijpen de problemen met de auto, maar het zijn geen directe oplossingen en we hebben een paar upgrades nodig om onze prestaties te verbeteren. Kijkend naar Miami, denk ik dat onze auto het circuit veel beter zal passen en ik ben optimistisch dat we een beter resultaat kunnen behalen', zegt Albon.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Sargeant had het het meest lastig van beide Williams-coureurs. Hij racete dit weekend voor het eerst in China. 'Het is een moeilijk weekend geweest omdat we moeite hebben gehad om de auto echt op gang te krijgen. We hebben goede momenten gehad en enkele slechte momenten tijdens het weekend', concludeert Sargeant. 'Het belangrijkste is dat we moeten uitzoeken wat we als team beter hadden kunnen doen. De eerste helft van de race was solide. De start op de softs was sterk en daarna zaten we in een heel goede positie op de medium banden. De penalty voor het inhalen onder de safetycar doet er uiteindelijk niet echt toe. Vanuit mijn perspectief ging ik als eerste over de safetycar-lijn', haalt Sargeant zijn schouders op.
Alpine (Ocon P11, Gasly P13)
Alpine boekte een klein succesje dit weekend in China. De Franse renstal pakte haar beste resultaten sinds het begin van het seizoen. Als het aan de rijders ligt, smaakt dat naar meer. 'Zoals verwacht was het vandaag een hectische race met veel actie en close racing, wat echt leuk was vanachter het stuur. Over het algemeen hebben we de race en de banden goed beheerd. Het positieve is dat we hier competitiever waren en onszelf in de strijd om punten hebben gebracht, maar we hebben uiteindelijk net gemist, zij het het beste resultaat van het seizoen', blikt Ocon terug op zijn race. 'We hebben dit weekend een kleine stap voorwaarts gezet met de nieuwe onderdelen die het team naar het circuit bracht. De upgrade werkte zoals verwacht.'
Gasly reed niet met de upgrades rond die Ocon wel op zijn auto had. Daarom is ook zijn resultaat bemoedigend voor het team. 'Het was vrij interessant hoe de race zich ontvouwde en er zijn een paar gebieden waar we vandaag tijd hebben verloren, maar ik ben blij dat we erin geslaagd zijn om enkele plaatsen goed te maken. We zullen veel lessen meenemen. Er is veel voor ons om te analyseren en te begrijpen van dit weekend, waar we ons de komende dagen op zullen richten ter voorbereiding op de volgende race in Miami. Ik kijk er al naar uit om weer terug te zijn in de Verenigde Staten, waar ik ook voor het eerst met het nieuwe pakket zal rijden.'
Stake (Bottas DNF, Zhou P14)
Het leek een goed weekend te worden voor Stake F1 Team nadat Bottas de top tien in wist te komen tijdens de kwalificatie. Tijdens de race ging het echter mis, waardoor hij een DNF achter zijn naam mocht zetten. Thuisheld Zhou genoot van de race in Shanghai, ook al haalde hij geen punten. 'Het was nogal teleurstellend, want vanaf P10 had ik een goede positie om te strijden voor punten. De race verliep prima totdat de motor plotseling afsloeg. Dat moeten we dus gaan onderzoeken. Het is nogal jammer, want er was nog een lange weg te gaan en ik vocht met Nico om in de punten terecht te komen', vat Bottas samen. 'We hebben hoe dan ook veel over de auto kunnen leren en dat gaan we meenemen naar Miami, een circuit waar ik de afgelopen jaren veel van heb genoten.'
Zhou wist net niet in de punten terecht te komen, ondanks dat hij een aantal sterke inhaalacties liet zien. 'Dit weekend was een fantastische ervaring. Ik heb erg lang van gedroomd om hier te racen, en ik was eindelijk in staat om dat te doen. De race was nogal zwaar, vooral in de eerste stint, waarin ik geen grip had', legt Zhou uit. 'Het einde van de race maakte me echter niet gelukkig. Ik heb alles gegeven, maar geen punten kunnen scoren. We wisten wel dat dit moeilijk zou worden. We hebben veel kunnen inhalen en de auto voelde geweldig aan. Het weekend was positief, de zondag wat moeilijker, maar we hebben alles gegeven.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Visa Cash App RB (Tsunoda DNF, Ricciardo DNF)
Voor het zusterteam van Red Bull Racing was het vooral een weekend om te vergeten. Bij de herstart van de eerste safetycar werd Daniel Ricciardo aangereden door Stroll, waardoor hij dusdanig veel schade had dat hij zijn race niet voort kon zetten. Yuki Tsunoda werd in de rondte getikt door Kevin. Magnussen en kreeg daarbij een lekke band. Een dubbele DNF voor RB dus. 'Tijdens de herstart kreeg ik een behoorlijke klap en toen had ik schade', zegt Ricciardo. 'We besloten om de auto in de garage te zetten, omdat ik eigenlijk niet in een F1-auto reed. Het is erg frustrerend. Ik kreek naar Strolls onboard en het leek dat hij niet eens naar me keek, het leek alsof zijn helm naar het apex keek. We zullen nooit weten wat er later in de race had kunnen gebeuren, maar ik denk dat we er goed voor stonden. Dat het door iemand anders verpest wordt, is behoorlijk frustrerend.'
Tsunoda kan er ook niet veel aan toevoegen. 'Het is jammer en frustrerend hoe het is geëindigd. Ik was blij met hoe ik me tijdens de race had ontwikkeld tot mijn contact met Magnussen', zegt de Japanner. 'Na de safetycar wist ik vijf posities goed te maken, maar de snelheid was er niet zoals ik het graag had gezien. We waren over het algemeen niet echt sterk in China, dus we gaan terug naar Faenza om te onderzoeken waarom. Het is ook jammer dat Daniel uitviel, omdat hij een goede snelheid had in deze race, dus als team is het frustrerend dat geen van beide auto's de race heeft voltooid en we geen punten konden scoren.'
Haas (Hülkenberg P10, Magnussen P16)
Nico Hülkenberg zakte terug in het veld bij de start, maar wist een comeback te maken om in de punten terecht te komen. Kevin Magnussen kreeg een tijdstraf voor het incident met Tsunoda en kon er daarom niet veel meer dan P16 van maken. 'Het was een foutloze race van mijn kant. Ik denk dat het een goed gecontroleerde race was van het team. Het is een positief punt en ik ben daar erg blij mee: we hebben dat ene punt gepakt dat te verdienen viel', zegt Hülkenberg. 'Het laat ook zien dat we een perfecte kwalificatie op zaterdag moeten hebben en een perfecte race op zondag om te kunnen zijn waar we vandaag zijn. We hadden niet veel meer kunnen doen. Eén punt, in onze wereld, is veel!'
Magnussen klonk niet zo opgewekt als zijn teamgenoot. 'Het was gewoon echt niet onze dag om eerlijk te zijn', zegt de Deen. 'We probeerden een eenstopstrategie, maar moesten afhaken omdat de degradatie te hoog was op de harde band. Zodra ik op de nieuwe harde band naar buiten kwam, kreeg ik een lekke band vanwege het incident met Yuki, dus moest ik opnieuw binnenkomen voor de medium band. Effectief moest ik hoe dan ook een eenstop maken, ook al wilden we dat niet. Dingen werkten wel goed met de auto, we lijken een redelijk tempo te hebben, dat was ook het geval in de sprintrace eerder in het weekend', aldus Magnussen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties