In 'Dit vinden de teams...' richt F1 Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Aston Martin, Alfa Romeo, Williams en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.
Alpine F1 Team
Esteban Ocon is teleurgesteld na afloop van de kwalificatie met zijn dertiende plaats voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. 'Het is de tweede keer op rij dat gele vlaggen ons beletten om een solide ronde af te werken die ons in de top tien zou brengen. Het tempo zat er het hele weekend al in, dus het is frustrerend dat we het niet voor elkaar kregen. Maar we weten dat inhalen hier heel gewoon is. We zullen de kansen moeten grijpen die zich aandienen.'
Het lukte Fernando Alonso wel om naar de laatste sessie van de kwalificatie te komen. 'Ik ben tevreden, ook al hadden we er misschien meer van verwacht. Iedereen was gefrustreerd aan het einde van Q1. Veel auto's maakten fouten die gele vlaggen veroorzaakten, met veel koude remmen en banden, nadat iedereen zijn positie probeerde te pakken. We zagen zelfs dat sommige coureurs de muur raakten, en toen ik wijd ging, kon ik niets meer doen. Het wordt een uitdagende race.'
Aston Martin
Sebastian Vettel kijkt met een goed gevoel terug op zijn kwalificatiesessie. 'Ik ben best tevreden met de negende plaats. In Q2 blokkeerde ik in bocht 15. Ik wist niet zeker of ik het zou halen, toen dacht ik van wel en toen besloot ik dat de beste optie was om gewoon rechtdoor te gaan en het risico te nemen de voorvleugel te beschadigen. Dat werkte en ik slaagde erin om verstandig te crashen. In de race gaat het erom de banden onder controle te houden, en dat zal moeilijk worden.'
Dat goede gevoel was er bij Lance Stroll allesbehalve met een negentiende startplek. 'Het is duidelijk dat ik gefrustreerd ben over hoe de kwalificatie eindigde. Na mijn eerste lock-up voelde de auto nog steeds goed aan en ik wist dat we bijna geen tijd meer hadden in de sessie, daarom besloot ik om buiten te blijven en nog een snelle ronde te proberen. Ik denk dat ik te laat remde in bocht twee. Het is jammer, maar er zijn hier in Baku genoeg inhaalmogelijkheden en er kan hier van alles gebeuren.'
Alfa Romeo
Valtteri Bottas baalde van zijn kwalificatie en zijn vijftiende startpositie. 'Het was een beetje vreemd en we zijn zeker niet waar we wilden zijn. De temperatuur van de banden was in de middag een belangrijke factor en in de eerste pushronde had ik moeite om de softs aan de praat te krijgen. In de tweede ronde was het gevoel een stuk beter, maar helaas betekende de gele vlag aan het einde van Q2 dat ik het niet eens heb kunnen proberen. We weten dat er in de race van alles kan gebeuren.'
Het lukte Guanyu Zhou om zijn teamgenoot te verslaan. 'We hebben het hele weekend een enorme stap voorwaarts gezet en ik geloof dat we veel meer potentieel hadden dan de veertiende plaats. Een plaats in Q3 was misschien mogelijk geweest, hoewel het veld zo krap is, dus dat kun je niet echt zeggen. Over het algemeen ben ik blij met de progressie die we hebben gemaakt en ik denk dat we een goed tempo hebben voor de race.'
Also read
Sprake van significante samenwerking tussen Zhou en Bottas: 'Hij geeft mij goede feedback'
Williams
Alexander Albon is best tevreden met zijn zeventiende plaats. 'Ik denk dat we een goede kwalificatiesessie hadden en als team hebben we alles gemaximaliseerd wat we konden. We hebben alles goed gedaan; we hadden een fatsoenlijke auto en we hebben het beste gedaan wat we konden. Er is hoop hier, want er is altijd een beetje actie en chaos, dus laten we hopen op Baku madness.'
Voor Nicholas Latifi was de achttiende plaats het maximaal haalbare. 'Een typische Baku kwalificatiesessie met gele en rode vlaggen. Ik heb geen representatieve ronde kunnen rijden op de eerste set banden. Tijdens mijn snelste ronde miste de wagen een paar schakelbewegingen in een paar bochten, dus zat ik in de verkeerde versnelling, wat niet echt hielp. Ik had nog een lange weg te gaan, maar ik wist dat ik die op de tweede set kon vinden. Jammer genoeg was dat niet mogelijk door de rode vlag.'
Haas F1
Kevin Magnussen wist ook niet Q1 door te komen. 'Als de rode vlag getoond wordt en er is net genoeg tijd om nog een ronde te rijden, hebben de mensen achteraan in de rij altijd moeite om er door te komen voor de tijd om is. Als eerste in de pitlane zit je altijd vast zodra er twee of drie auto's in de rij staan, je kunt er niet meer uit, dus we hebben die laatste ronde gemist. We staan op de zestiende plaats, maar het wordt nog een lange dag.'
Uiteindelijk is het Mick Schumacher die achteraan mag starten. 'We wisten dat het krap zou worden, dus het is frustrerend dat we die ronde niet hebben kunnen rijden, want ik denk dat er meer potentieel in had gezeten. We zaten achter Lance toen hij zijn foutje maakte en dat kostte mij mijn ronde. We hadden dus maar één ronde en de verbetering van de baan is hier vrij groot. Het leek alsof de race al begonnen was, maar het is Baku en er zijn veel mogelijkheden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties