Esteban Ocon had ontzettend veel last van het stuiteren op het rechte stuk in Azerbeidzjan. De straight van 2,2 kilometer zorgt voor problemen bij de coureurs en bij de teams, want porpoising is nog lang niet weggewerkt en wordt tegen het einde van dat rechte stuk zo heftig dat het de rijders pijn doet. De Fransman deelt zijn ervaring.
'Je hoofd schiet alle kanten op. Het voelde alsof ik mijn helm zou verliezen aan het einde van het rechte stuk', meldt hij. Zo heftig was het op en neer gaan van de auto dus. Red Bull Racing leek hier overigens relatief weinig last van te hebben, terwijl onder meer Mercedes, McLaren en Ferrari serieuze porpoisingproblemen leken te hebben op Baku City Circuit.
Ocon vindt het hardnekkige fenomeen niet prettig, maar begrijpt dat niet alleen Alpine het heeft. Ook geeft hij aan dat hij de eerste en tweede vrije training nuttig gebruikt heeft door aan porpoising te wennen: 'Het is erg lastig voor iedereen, dus het is belangrijk om aan het begin goed af te tasten hoe je daarmee omgaat. Dat hebben we op vrijdag gedaan.'
'Helaas is het fysiek niet prettig. Het is heel vreemd, het stuiteren, en je kan er ook niet echt op trainen. Het doet vooral pijn, ik voel het in mijn nek. Hopelijk verlies ik wat centimeters', grapt hij. Ocon is een van de langste coureurs in de grid en past dus maar nét in de A522. Zodoende zou hij een paar centimetertjes minder niet erg vinden.
Onvoorspelbaarheid in Baku
Er staat de coureurs een weekend te wachten met onvoorspelbaarheid. Met name in de kwalificatie kunnen er onverwachts uitvallers ontstaan: 'We moeten niet vergeten dat dit een stratencircuit is. We kunnen gele of rode vlaggen krijgen. We moeten presteren wanneer het ertoe doet. Eens zien of dat lukt', zo sluit hij af bij MotorsportWeek.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties