De race van Verstappen | Verstappen kreeg een plek van Pérez: 'Bedankt!' Formule 1
Formule 1

De race van Verstappen | Verstappen kreeg een plek van Pérez: 'Bedankt!'

De race van Verstappen | Verstappen kreeg een plek van Pérez: 'Bedankt!'

In de ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen kwalificeerde op P1 met een voorsprong die we al een lange tijd niet hebben gezien van de Nederlander. Hij moest echter vanaf P11 starten vanwege een gridstraf voor een motorwissel. Op zondag haalde hij het maximale eruit.

Voor Verstappen was het een belangrijk weekend. In Hongarije barstte de bom even, en was hij behoorlijk kritisch op het team. De update sloeg naar zijn idee niet hard genoeg aan, waardoor de pace alsnog teleurstellend was. Het ene na het andere incident vond tijdens de race plaats, en de strategie die naar zijn idee faalde, was de druppel die de emmer deed overlopen. Een goed weekend was voor Verstappen cruciaal om te bevestigen dat Red Bull nog steeds een snelle auto heeft. De zaterdag in Spa sprak dan ook boekdelen, maar helaas mocht de drievoudig wereldkampioen niet van poleposition vertrekken vanwege zijn gridstraf.

Verstappen kreeg bezoek: 'Hallo, what the fuck?'

Nadat het droog was op vrijdag gingen de teams een regenachtige kwalificatiedag tegemoet. Voorafgaand aan de sessie van de Formule 1 was de Formule 2-sprintrace al uitgesteld omdat de weersomstandigheden zo slecht waren. Om 16:00u regende het nog steeds, maar niet zo heftig dat de kwalificatie verplaatst of uitgesteld hoefde te worden. 'Is het oké als we twee push laps doen?' vroeg race-ingenieur Gianpiero Lambiase. 'Ja, laten we kijken hoe de banden het doen', antwoordde Verstappen. 'Hoe zit het met de rijders voor me?' vroeg hij. 'Je kan gewoon gaan. Norris zit achter je op 5,5 seconden', liet de ingenieur weten. Verstappen begon na een enkele opwarmronde aan zijn eerste getimede ronde en leverde direct een behoorlijke tijd.

Om de snelste te zijn moest hij onder de tijd van Oscar Piastri zien te duiken, die op dat moment P1 in handen had met een 1:57,411. Verstappen liet een 1:56,003 noteren. Een paar minuten later ging hij nog een keer, maar daarbij had hij wat wheelspin in La Source. 'Ik heb daar al zoveel tijd verloren', zei Verstappen. 'Als je wil, kan je de ronde afbreken', zei Lambiase. 'Wil je wat aanpassingen aan de tools, zo?' vroeg de ingenieur. 'Nee, ik moet alleen wat voorzichtig zijn met het remmen in de bochten', liet hij weten. Hij moest op dat moment even wachten tot er ruimte was, toen kon hij opnieuw proberen. Piastri had de snelste tijd scherpgesteld door een 1:55,549 te klokken, vier tienden sneller dan Verstappens vorige ronde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het regende flink op zaterdag, maar Verstappen voelde zich prima.
Het regende flink op zaterdag, maar Verstappen voelde zich prima.

De drievoudig wereldkampioen was zes tienden sneller dan de Australiër in zijn ronde. Hij besloot het daarbij te laten, want hij wilde geen extra set intermediates ertegenaan gooien. Onderweg terug naar de pits werd hij in de weg gezeten door Guanyu Zhou. 'Hallo, what the fuck?' zei Verstappen. 'Ik kan niet pushen zo', zei hij. 'Kom maar naar binnen, Max. Hoe zijn de omstandigheden?' vroeg Lambiase. 'Nog steeds inters', liet de Nederlander weten. Hij was dan weliswaar niet de snelste aan het einde van Q1, maar hij had wel een extra set intermediates over die hij in Q3 in kon zetten. Het regende immers nog steeds en het leek er niet op dat de zon opeens zou gaan schijnen.

Verstappen glunderde: 'Noemen we dat een pole, of niet?'

'Het regent hier nog wat', zei Verstappen. 'Een paar druppeltjes', antwoordde Lambiase. De Red Bull-coureur reed op dat moment even in niemandsland, wat betekende dat hij gewoon aan kon zetten zodra hij over de streep kwam. 'Er kan wat regen vallen in bocht 1', waarschuwde Lambiase. 'Het regent hier absoluut', antwoordde Verstappen, die door Eau Rouge en Radillion denderde en doorging naar Les Combes. Hij zette opnieuw de snelste tijd. 'Je hebt momenteel P1 in handen, met zes tienden op Norris. Je kunt nu binnenkomen voor een nieuwe set banden', zei Lambiase. 'Hoeveel nieuwe sets hebben we nog?' vroeg Verstappen. 'Hierna nog twee', zei de ingenieur. 'Die houd ik dan liever voor Q3', zei de Nederlander.

Na een cool down lap ging Verstappen opnieuw aan de slag. Op dat moment was nog niemand aan zijn tijd gekomen en het zag er ook niet naar uit dat dat iemand zou lukken. George Russell kwam uiteindelijk op twee tienden van Verstappen, met Piastri op drie. De overmacht van de 26-jarige was in ieder geval veelbelovend voor Q3, en voor die sessie had hij ook nog een extra nieuwe set banden over. 'Waar moeten we aan werken in Q3?' vroeg Lambiase. 'Ik had in bochten 12 en 14 wat overstuur bij het ingaan', liet Verstappen weten. Met een nieuwe set banden ging hij dan ook te werk in het eerste gedeelte va Q3. 'De voorbanden zitten in het juiste venster, Max', zei Lambiase. Hij was nog een rondje aan het opwarmen, daarna kon hij aanzetten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Lambiase moedigde aan: 'Tien van je beste ronden, maat, kom op'
Verstappen reed in Q3 twee ronden die genoeg waren voor poleposition.

Zijn eerste ronde was al genoeg voor de poleposition, maar aangezien hij toch nog een nieuwe set banden beschikbaar had, besloot Verstappen nog een keer te gaan. Daarmee zette hij het veld op zes tienden. 'Dat was een uitstekende sessie. Goed gedaan, ik kijk uit naar morgen', zei Lambiase. 'De baan oogde wat langzamer in de laatste ronde', zei Verstappen, die zijn tijd niet verbeterde in zijn tweede ronde. 'Noemen we dat een pole, of niet? Haha!' lachtte Verstappen. 'Alweer, hier', zei hij. 'Goed gedaan, Max. Dat was briljant, in alle sessies. Checo staat ook op de eerste startrij', zei teambaas Christian Horner. 'Ja, erg goed gedaan allemaal. Laten we zien wat we zondag kunnen doen. Erg bedankt voor de monteurs die tot laat hebben gewerkt, dat waardeer ik.'

Lambiase haalt Verstappen nog gauw naar binnen

Verstappen begon dus vanaf P11 aan zijn inhaalrace en moest zorgen dat hij in de eerste ronde uit de problemen bleef. Dat lukte. Hij wist tevens direct twee plekken goed te maken. Vooraan lag Leclerc nog steeds aan de leiding, maar was Pérez het slachtoffer geworden van een inhaalactie van Hamilton. Vanwege een fout in de openingsronde was Norris teruggevallen naar P8. 'Je hebt Lando voor je nu, Max', klonk Lambiase. 'Denk om je banden vanaf nu, op dit moment laat je niets liggen', zei de ingenieur. Verstappen zat dan ook binnen DRS-afstand van de Brit, maar na een paar pogingen om hem te passeren besloot Verstappen te gaan voor bandenmanagement.

Lambiase verzocht hem in de tweede ronde van de race naar modus acht te gaan, maar Verstappen kwam daar later op terug. 'Modus 8 is erg langzaam, jongens', zei hij. 'We kijken ernaar, Max, misschien nog een ronde, maar niet langer', reageerde de ingenieur. Verstappen zat nog steeds binnen zeven tienden achter Norris, maar deed geen aanval. 'Strat 7. Engine 11, position 6, graag wanneer je kan', liet Lambiase een ronde later weten, zodat Verstappen in een andere modus kon rijden. 'Je management in verkeer ziet er goed uit, Max. Blijf zo doorgaan', kreeg Verstappen te horen. 'Ter info: Russell heeft geen DRS meer op Piastri.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen alexander albon belgie start
Verstappen wist direct slachtoffers te maken bij de start.

Russell ging namelijk even wijd en verloor daardoor de aansluiting op de McLaren-coureur voor hem. Sainz en Norris, die achter Russell reden, hadden op dat moment nog wel DRS. Ook Verstappen had DRS, dus ontstond er een DRS-treintje achter de Brit. In de tiende ronde van de race werd hij uit het treintje gehaald met een vrij late call voor een pitstop. 'Box and pit confirm, Max', zei Lambiase vlak voor de laatste bocht. Met een verse set harde banden zette Verstappen zijn race voort. Red Bull probeerde dus een undercut om niet weer vast te zitten in een DRS-trein. Dat lukte wel aardig.

Verstappen moest geduldig zijn

'Overbelast de banden maar niet', waarschuwde Lambiase. 'De auto's die nog naar binnen moeten zijn Leclerc, Sainz en Norris', zei de ingenieur. Sainz ging sowieso vrij lang door, en McLaren had het plan om een undercut te plaatsen op Sainz. 'Je wint een track position op Lando, mogelijk ook op Sainz, maar hij blijft buiten. Wees aardig voor je banden', vervolgde Lambiase. 'De stint op de mediumband zag er uitstekend uit, dus we denken dat dat een goede band is voor het einde van de race.' Daar was Verstappen het mee eens, vooral vanwege de middensector. Pas zes ronden later ging Norris naar binnen, maar het gat naar Verstappen was niet zo groot als verwacht.

Dat betekende dat de Nederlander in zijn spiegels moest blijven kijken. 'Deze banden oververhitten nogal snel', meldde Verstappen, die begon te merken dat de harde banden niet supergoed aanvoelden. 'We hebben een beetje geduld nodig, Max. Er is nog een lange weg te gaan', zei Lambiase. 'Sainz gaat nu naar binnen. Zijn laatste ronde was een 49,0. Hij reed ook op de harde band', liet de ingenieur weten. Verstappen had op dat moment Russell in zijn vizier, die op zijn beurt DRS had op zijn teamgenoot. Pérez ging echter naar binnen voor een pitstop, dus schoof Verstappen op naar P5.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen belgie zondag race redbullracing
Verstappen zat vast in een DRS-trein, maar werd door zijn team naar binnen gehaald voor een undercut. Dat werkte.

Norris zat achter hem binnen DRS, maar hij maakte ook een foutje waardoor hij de aansluiting tijdelijk verloor. 'Norris op 1,4', liet Lambiase weten. 'Ik heb wat last van overstuur in bochten twaalf en dertien', liet Verstappen weten. 'Ik kan je wat aanpassingen sturen als dat nodig is', zei Lambiase. 'Lando zal zo weer DRS hebben', ging hij verder. 'Wat is het gat?' vroeg Verstappen. 'Zeven tienden.' In elke ronde liet Lambiase vervolgens weten hoe dicht bij Norris zat. Dat meldde hij voordat de coureurs de DRS-zones ingingen. In sector 2 wist Verstappen zijn voorsprong telkens te vergroten, waardoor Norris niet dichtbij genoeg kon komen.

Verstappen heeft Leclerc op het oog

Lambiase riep Verstappen in ronde 29 weer naar binnen om zijn laatste stint te beginnen op de mediumband. Verstappen kwam achter zijn teamgenoot op P7 terug op de baan. 'Lando is ook naar binnen gegaan', zei Lambiase. Het was voor Verstappen best belangrijk om Pérez snel te passeren, aangezien zijn pace beter was. De Mexicaan ging niet veel later aan de kant. 'Bedankt!' zei Verstappen toen hij zijn teamgenoot inhaalde. 'We hebben een stint van zestien ronden voor de boeg, dus zorg ervoor dat je genoeg van je banden overhoudt voor het einde. Alle andere auto's rijden op hard', vertelde de ingenieur.

Het duurde niet lang voordat Verstappen Norris weer achter zich kreeg, want de Brit kreeg de inhaalactie op Pérez snel gedaan. Hij zat ook al vlot weer in de DRS van Verstappen, maar wederom kon de tweede sector de Nederlander helpen. 'Zonet had Lando geen DRS in de eerste bocht. Op dit moment is het 1,3. Nog tien ronden te gaan. Tien van je beste ronden, maat, kom op', spoorde Lambiase aan. Leclerc was inmiddels ook in beeld en Verstappen ging zijn best doen om de Ferrari-coureur in te halen. Hij was flink aan het trappen en wist binnen DRS te komen van Leclerc.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen zondag belgie 2024
Verstappen kreeg Leclerc niet meer te pakken.

Uiteindelijk wel tevreden: 'Dat is geen slecht resultaat'

Het was echter niet genoeg om een aanval te doen. Hij moest tevens rekening blijven houden met Norris. 'Het gat voor je is zes tienden, achter je zeven. De batterij is vol, gebruik alleen wat je nodig hebt', klonk Lambiase. Verstappen kwam steeds dichter bij de Ferrari-coureur, maar het leek er niet op dat hij een inhaalactie in kon zetten. 'Het gat?' vroeg Verstappen een paar ronden later. 'Vijf tienden', antwoordde Lambiase. Hij kwam er uiteindelijk dan ook niet voorbij. 'Goed gedaan, Max. Dat is geen slecht resultaat', zei de ingenieur toen Verstappen over de streep kwam.

'Ja, damage limitation. Het is moeilijk om de voorliggers hier te volgen en we hadden allemaal een vergelijkbare pace', reageerde de drievoudig wereldkampioen. 'Goed gedaan, maat, dat was een goede race. Met wat we hadden vandaag denk ik dat dit het maximale was', zei Horner. Verstappen liep een klein beetje uit in het kampioenschap omdat Norris achter hem eindigde. Vanwege de diskwalificatie van George Russell werd Verstappen vierde. Pérez werd uiteindelijk zevende, nadat hij als tweede kwalificeerde op zaterdag.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws