In 'De race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week is het de beurt aan Nicholas Latifi. De vertrekkende Canadees wist in de regenachtige omstandigheden in Japan zijn eerste punten van het seizoen te halen nadat hij op P9 eindigde.
De vrijdag in Japan was een voorbode van de regenachtige omstandigheden die er op zondag zouden plaatsvinden. Latifi kende een verrassend goede vrijdag. De Canadees die na dit seizoen vertrekt bij Williams werd zeventiende in VT1 en eindigde op P12 in VT2.
Zaterdag was het droog op Suzuka en dat was ook te zien aan de prestaties van Latifi. De 27-jarige was op het droge een stuk trager en moest genoegen nemen met P19 in VT3. In de kwalificatie eindigde de Williams-coureur als laatste, maar door een gridstraf gekregen tijdens de Grand Prix van Singapore was dit geen verrassing.
Enorme regen zorgt voor lastige omstandigheden
De enorme regen en riviertjes die daardoor op de baan in Suzuka ontstonden zorgden er op de zondag voor dat de race al snel afgevlagd werd. Na een crash van Carlos Sainz en technische problemen bij teamgenoot Alexander Albon werd de rode vlag tevoorschijn getoverd. Het incident tussen Pierre Gasly en de FIA, vanwege een tractor op de baan, zette de verhoudingen op scherp.
Met nog minder dan een uur op de klok kwamen de auto's dan toch achter de safety car de baan op. Er zou gestart worden via een rollende start. Door de tijdsklok was het in ieder geval duidelijk dat we niet alle rondes zouden rijden. 'Hoeveel auto's zijn er op de baan?', vroeg Latifi aan zijn ingenieur. 'Ik tel er achtien, voor je rijdt Valtteri Bottas.'
Also read
De vroegste kampioenschappen op een rij: Verstappen voegt zich in illuster rijtje vol legendes
'Box Box'
'De baanconditie ziet eruit alsof het oké is om naar intermediates te gaan', zo gaf Latifi al vrij vroeg achter de safety car aan. 'Laat me zo snel mogelijk weten als je een melding krijgt dat de safety car naar binnen gaat', aldus de Canadees, die duidelijk van plan was om zo snel mogelijk naar intermediates te gaan.
Zodra de safety car naar binnen was gegaan besloot ook Latifi een pitstop te maken. Het was een risico, maar zeker voor een team als Williams is het een high risk-high reward scenario. 'Box Box', zei de 27-jarige nadat hij had te horen gekregen dat de safety car binnen was. De Williams-coureur was niet de enige die naar binnen was gekomen, want ook Sebastian Vettel maakte een pitstop.
'Dit is ons moment, laten we er het beste van maken'
'Dit is ons moment, laten we er het beste van maken', zo sprak de ingenieur tegen Latifi. Een aantal andere teams hadden inmiddels besloten om ook een pitstop te gaan maken. 'We hebben kans dat we tegen een aantal coureurs racen bij het uiteinde van de pitstraat.'
'Zijn er nog coureurs die op de regenband rijden?', zo vroeg de coureur zich af. Zijn ingenieur gaf aan: 'Een aantal zijn naar binnen gegaan en sommige zijn nog buiten. We racen zo tegen vier coureurs bij het uiteinde van de pitstraat. Dit is goed man, lekker bezig!' Inmiddels leek de keuze om vroeg naar binnen te gaan steeds beter uit te pakken voor Latifi: 'Er gaan nog meer mensen naar binnen, blijf pushen.'
Verwarring bij Williams over laatste ronde
De Williams-coureur had vrij weinig zicht door de slechte omstandigheden, maar kwam in gevecht met meerdere coureurs die vlak voor hem de baan op kwamen na een pitstop. 'Wie ligt er voor mij? Is het Mick Schumacher?, vroeg de Canadees zich af. 'Ja het is Schumacher, laten we hem pakken. Je bent de snelste op de rechte stukken.' Latifi zette aan en wist al vrij snel de Duitser in te halen. 'Dit is goed, je bent nu P8.'
'Dit is de laatste ronde toch?' Latifi was ondertussen negende en bezig aan een sterke race, dankzij de strategie die goed uitpakte. 'Ja dit is de laatste ronde, laten we er alles aan doen om de punten binnen te halen.' Er ontstond ineens verwarring bij Williams, de 27-jarige kwam over de streep en zag de vlag. Maar het team gaf aan dat ze hadden te horen gekregen dat ze nog een ronde moesten. 'Ik zag de zwart-witte vlag, dit was de finish toch?' 'Nee, we hebben net te horen gekregen dat je nog een ronde moet, blijf pushen!'
'Pff, krijgen we wel punten?'
'Dit is goed maat, op naar de lijn en dan is dat het einde', zo gaf zijn ingenieur aan. Nog voordat Latifi over de streep kwam riep zijn ingenieur: 'Oke dat was de race, stop met pushen. P9!' De Canadees kon het niet geloven: 'Weet je het zeker? Moet ik de pitstraat in?', aldus Latifi die twijfelde en zijn vragen nog een keer herhaalde. 'Ja ik weet het zeker, je moet naar binnen. P9 Nicky!'
De Williams-coureur klonk niet optimistisch: 'Pff, krijgen we wel punten?' Zijn ingenieur bevestigde: 'Ja we krijgen punten broer, we krijgen twee punten!' Latifi klonk vervolgens blij: 'Geweldig, goed werk mannen. De banden waren halverwege echt helemaal gesloopt. Sorry dat ik niet meer dan dit kon doen, het was erg lastig.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties