Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
De double-header in Azië heeft voor voldoende schade gezorgd bij de Formule 1-teams. In beide raceweekenden kregen de coureurs te maken met regen en dat heeft voldoende chaos veroorzaakt. Op het Marina Bay Street Circuit in Singapore liepen welgeteld negen coureurs schade op, terwijl slechts drie coureurs schade reden in Japan. Desondanks was het weekend in Suzuka duurder voor de Formule 1-teams. De rekening in Singapore was €1.365.000, terwijl de kosten voor het Grand Prix-weekend in Japan op €2.287.000 lagen.
Magnussen krijgt meatball-vlag na incident met Verstappen
De coureurs wisten de vrijdag- en zaterdagsessies goed te navigeren op het circuit in Singapore. Alleen Lance Stroll kende een momentje in de vrije trainingen, waarbij hij een wiel kapot reed. De rekening daarvoor is niet heel erg hoog, namelijk slechts €5.000. Het eerste incident na het tikje tegen de muur van Stroll kwam in de race. Kevin Magnussen en Max Verstappen waren hard in gevecht voor de elfde plek na de start. Magnussen won het duel, maar zijn voorvleugel raakte beschadigd. De stewards opperden dat hij naar binnen zou komen om de vleugel te vervangen. Dit leverde Haas tegelijkertijd een rekening op van €125.000.
Latifi vergeet in spiegels te kijken
Het Marina Bay Street Circuit heeft al veel safety car-situaties gekend in het verleden nadat coureurs elkaar in de muur duwden. Ook in 2022 kwam een dergelijk voorval voor nadat Nicholas Latifi vergeten was om goed in zijn spiegels te kijken. Zhou Guanyu probeerde de Williams-coureur in te halen voor bocht 5, maar Latifi zag de Chinese coureur niet. Latifi drukte Zhou de muur in, waardoor beide rijders schade opliepen en hun race moesten staken. Alfa Romeo moest €130.000 neertellen, terwijl de rekening bij Williams €230.000 bedroeg.
Albon, Hamilton en Tsunoda maken dezelfde fout
Gedurende de Grand Prix van Singapore werd het asfalt steeds droger. Hierdoor verschoof het rempunt telkens met een paar meter en dat was voor sommige coureurs af en toe moeilijk in te schatten. Eerst was het Alexander Albon die rechtdoor schoot en zijn voorvleugel beschadigde. De Thaise coureur had verwacht dat hij door kon gaan, maar in de pitstraat werd duidelijk dat hij zijn race moest staken. Even later was het Lewis Hamilton die zijn rempunt verkeerd inschatte. De zevenvoudig wereldkampioen beschadigde ook zijn voorvleugel. Hierdoor was de rekening bij zowel Williams als Mercedes €125.000.
In Singapore konden de coureurs op een gegeven moment overstappen op de slicks. De meeste rijders besloten de mediums onder hun bolide te laten monteren. Toen Yuki Tsunoda eenmaal de pits was uit gereden met de mediums onder zijn AlphaTauri-auto ging het al heel erg snel mis voor de coureur. De Japanner remde, net als Albon en Hamilton, te laat en kon daardoor de bocht niet meer halen. Tsunoda klapte keihard de muur in op dezelfde plek als de Mercedes-rijder. Waar Hamilton alleen zijn voorvleugel hoefde te vervangen, was de race voor Tsunoda direct voorbij. AlphaTauri kreeg daardoor een rekening van €375.000.
Russell verpest races van Bottas en Schumacher
George Russell kende een teleurstellend weekend in Singapore. De coureur van Mercedes moest vanuit de pitstraat starten nadat zijn renstal verschillende dingen aan de auto had veranderd na een minder resultaat in de kwalificatie. In de race ging het niet veel beter voor de Brit. Eerst verremde Russell zich in gevecht met Valtteri Bottas. De W13 schoot rechtdoor, waardoor hij de voorvleugel van Bottas aantikte. Hierdoor moest de meervoudig racewinnaar naar de pitstraat om zijn vleugel te vervangen. De beschadigde vleugel leverde Alfa Romeo een rekening van €125.000 op.
Verderop in de race ging het opnieuw mis voor Russell. Mercedes had besloten om haar coureur vroeg op de slicks te zetten, maar deze keuze bleek niet juist te zijn. Richting het einde van de Grand Prix was Russell in gevecht met Mick Schumacher om de veertiende plek. Russell maakte opnieuw een fout en knalde tegen de bolide van de Duitser aan. Schumacher moest zijn weg naar de pits zien te vinden met een lekke band, maar hij liep voor de rest geen schade op. Russell dook ook de pits in, want hij moest zijn voorvleugel laten vervangen. Hierdoor incasseerde Mercedes nog een rekening van €125.000.
Opnieuw torenhoge rekening Schumacher
Een week later was het wel raak voor Schumacher, die met een zware crash aan het einde van de eerste vrije training op Suzuka zijn koppositie in het Brokkenpiloten-klassement verstevigde. Aan het einde van de eerste sector had de Haas-coureur last van aquaplaning en schoot hij op hoge snelheid de baan af. Toen de coureur eenmaal tot stilstand was gekomen, werd duidelijk hoeveel schade zijn bolide had opgelopen. De positie van Schumacher bij Haas is al wankel en een rekening van €1.355.000 zal de Amerikaanse renstal niet op een positieve manier overtuigen.
Also read
Verstappen pleit voor verandering bij Pirelli: 'We hebben betere banden nodig'
Massa gelooft uitspraken Verstappen niet: 'Hij kan makkelijk de allerbeste worden'
Gasly vangt troep op na crash Sainz
Het was nat op de vrijdag in Suzuka en hetzelfde gold voor de race op zondag. Waar de Grand Prix van Singapore met enige vertraging kon starten, besloot de wedstrijdleiding dat de race in Japan op de geplande starttijd kon beginnen. Dat leverde echter wel enkele hachelijke momenten op en uiteindelijk was het Carlos Sainz die in de eerste ronde er keihard af schoot. De coureur van Ferrari was daardoor medeverantwoordelijk voor de rode vlag die werd gezwaaid. Daarnaast kostte de crash van Sainz het team van Ferrari €582.000.
Pierre Gasly was een ongelukkige passant na de crash van Sainz. Waar Hamilton de brokstukken nog kon ontwijken, vond de Fransman ineens een reclamebord op zijn voorvleugel. De coureur kon in eerste instantie zelf niet zien wat het was, aangezien de weersomstandigheden zo slecht waren. Het reclamebord leverde de AlphaTauri-bolide echter wel veel schade op. Zowel de voorvleugel als de vloer waren niet meer in optimale staat na het incident. Voor de Italiaanse renstal betekende dat er een rekening op de deurmat kwam van €350.000.
Benieuwd hoe het brokkenpiloten-kampioenschap precies werkt? Lees het op deze pagina.
Coureursstand F1-brokkenpiloten
Coureur | Totaal opgelopen schade | Gesneuvelde onderdelen |
1. Mick Schumacher | €4.627.000 (+ €1.355.000) | 5x voorvleugel, 7x remtrommeldeflector, 1x monocoque, 7x voorwielophanging, 12x wiel, 5x sidepod, 5x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 5x vloer, 1x versnellingsbak, 11x remmen |
2. Nicholas Latifi | €3.297.000 (+ €230.000) | 6x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 3x voorwielophanging, 8x wiel, 3x sidepod, 4x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 3x vloer, 1x versnellingsbak, 6x remmen |
3. Zhou Guanyu | €2.934.000 (+ €130.000) | 4x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 1x monocoque, 4x voorwielophanging, 5x wiel, 4x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 2x vloer, 4x remmen |
4. Lewis Hamilton | €2.442.000 (+ €125.000) | 2x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 1x monocoque, voorwielophanging, 2x wiel, 1x sidepod, 4x vloer, 1x remmen |
5. Carlos Sainz | €2.422.000 (+ €582.000) | 4x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 5x wiel, 3x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 4x vloer, 4x remmen |
6. Sebastian Vettel | €2.229.000 | 4x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 3x achtervleugel, 6x vloer, 2x remmen |
7. Esteban Ocon | €1.935.000 | 2x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 1x monocoque, 2x voorwielophanging, 4x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 2x vloer, 3x remmen |
8. Lance Stroll | €1.452.000 (+ €5.000) | 4x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 4x voorwielophanging, 6x wiel, 1x sidepod, 1x vloer, 2x remmen |
9. George Russell | €1.337.000 (€125.000) | 2x voorvleugel, 4x wiel, 2x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x vloer, 1x versnellingsbak, 2x remmen |
10. Alexander Albon | €1.200.000 (+ €125.000) | 5x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 3x voorwielophanging, 4x wiel, 1x vloer, 2x remmen |
11. Pierre Gasly | €1.115.000 (+ €350.000) | 4x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 1x wiel, 2x vloer, 1x remmen |
12. Fernando Alonso | €1.095.000 | 2x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 1x wiel, 1x sidepod, 2x vloer, 1x remmen |
13. Yuki Tsunoda | €1.075.000 (+ €375.000) | 2x voorvleugel, 4x voorwielophanging, 1x sidepod, 1x vloer, 1x wiel |
14. Sergio Pérez | €1.022.000 | 3x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x vloer |
15. Daniel Ricciardo | €740.000 | 1x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x vloer, 2x remmen |
16. Charles Leclerc | €625.000 | 4x voorvleugel, 1x voorwielophanging |
17. Lando Norris | €605.000 | 4x voorvleugel, 1x voorwielophanging |
18. Valtteri Bottas | €442.000 (+ €125.000) | 2x voorvleugel, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel |
19. Kevin Magnussen | €375.000 (+ €125.000) | 3x voorvleugel |
20. Max Verstappen | €225.000 | 1x vloer |
Constructeursstand F1-brokkenpiloten
1. Haas | €5.022.000 (+ €1.480.000) |
2. Williams | €4.622.000 (+ €355.000) |
3. Mercedes | €3.779.000 (+ €250.000) |
4. Aston Martin | €3.659.000 (+ €5.000) |
5. Alfa Romeo | €3.376.000 (+ €255.000) |
6. Ferrari | €3.047.000 (+ €582.000) |
7. Alpine | €3.030.000 |
8. AlphaTauri | €2.190.000 (+ €725.000) |
9. McLaren | €1.345.000 |
10. Red Bull Racing | €1.247.000 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties