Kevin Magnussen is het niet eens met de zwart-oranje vlag die hij tijdens de race te zien kreeg. Dankzij een aanvaring met Max Verstappen in de eerste ronde van de Grand Prix in Singapore kwam de linker wing endplate los te zitten. Na zeven rondes te hebben gereden met de schade aan zijn voorvleugel werd dan ook verteld dat hij moest binnenkomen.
Magnussen geeft aan verbaasd te zijn om de vlag. 'Het team vertelde me dat het om een kleine beschadiging ging. Het was de endplate, waarvan we aan de FIA hebben verteld dat deze vastgebonden zit aan de rest van de vleugel', vertelt de Deen, geciteerd door Motorsport.com. Dit is namelijk niet de eerste keer dat de coureur dit overkomt, want precies hetzelfde gebeurde twee keer eerder dit seizoen.
Magnussen: 'Het was overdreven om de zwart-oranje vlag te geven'
In Hongarije moest de coureur ook al vroeg in de race binnenkomen door een losse endplate na contact met Daniel Ricciardo in de openingsronde. Een aantal races daarvoor moest Magnussen ook al vroeg binnenkomen, nadat Esteban Ocon op de boordradio klaagde over een loshangend onderdeel bij de Haas-coureur.
De frustratie komt vooral doordat de 29-jarige coureur het idee heeft dat de FIA niet luistert naar de Amerikaanse renstal. 'De FIA hoort te weten dat de endplate vastzit aan de voorvleugel, zij hebben immers de regels opgesteld. Dat onderdeel komt er niet zomaar vanaf. Er is dan ook geen reden tot paniek, het onderdeel flapperde niet eens. Het was overdreven om me de zwart-oranje vlag te geven', eindigt Magnussen die het duidelijk niet eens was met de beslissing.
Steiner: 'Mensen moeten zich dat realiseren, we zijn niet dom'
Ook de teambaas van de Amerikaanse renstal, Günther Steiner, heeft al voor het weekend in Singapore van zich laten horen. 'In twaalf jaar tijd is er nooit een zwart-oranje vlag gebruikt. Een jaar later zijn we ineens tweemaal de dupe geworden van een dergelijke vlag', geeft de Italiaan geïrriteerd aan. 'Ze hebben deze regel net verzonnen of ergens gevonden, maar ze gebruiken hem maar al te graag.'
De teambaas sluit zich aan bij het gevoel van Magnussen, namelijk dat er niet naar het team geluisterd wordt. 'Er was geen risico op het verliezen van de onderdelen. We hebben ze uitgelegd dat we inspraak willen hebben hierover, want we zouden nooit een auto onveilig door laten rijden. Mensen moeten zich dat realiseren, we zijn niet dom. We weten dat op de manier waarop de vleugel is ontworpen, dat het onderdeel niet zomaar weg kan vliegen. Als het onveilig is, dan halen we hem zelf naar binnen. Ik denk dat onze mensen meer bekwaam zijn om daar een oordeel over te geven dan de FIA.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties