Ralf Schumacher kritisch op de FIA: 'Je kan spreken van willekeur' Formule 1
Formule 1

Ralf Schumacher kritisch op de FIA: 'Je kan spreken van willekeur'

Ralf Schumacher kritisch op de FIA: 'Je kan spreken van willekeur'

Ralf Schumacher laat zijn licht schijnen op de verwarrende situatie tijdens de Japanse Grand Prix. Vanwege onduidelijkheid snapte niemand dat Max Verstappen wereldkampioen was geworden en volgens de Duitser kan de FIA daarvoor aangekeken worden.

Op zondag stond de FIA weer vol in het middelpunt. Bij de teams, coureurs, fans, en commentatoren was de verwarring groot rondom het aantal punten dat werd toegekend. Volgens Schumacher heeft het deels te maken met de reglementen. 'Als je daarnaar kijkt, zou je bijna kunnen vaststellen dat ze maar gewoon doen wat eigenlijk niet mag of dat er sprake is van willekeur', geeft hij aan bij Sky Sports F1.

Toch is dat volgens de Duitser niet het grootste probleem. 'De FIA kan de beslissing op elk moment nemen, maar dan kun je het in ieder geval laten zien, zodat mensen over de hele wereld het niet hoeven uit te rekenen', vertelt de oud Formule 1-coureur.

'Zoals het zondag ging, was niet goed'

Volgens Schumacher had er al eerder gezegd moeten worden dat de wedstrijd voor volledige punten werd gereden. 'Dan was het mogelijk geweest om ermee om te gaan. Maar zoals het zondag uiteindelijk ging, was niet goed', vertelt hij kritisch.

Hij benadrukt dat het niet alleen de fans waren die niet wisten wat er precies gebeurde, maar ook Red Bull Racing. 'Voor alle betrokkenen, inclusief het team zelf, was het tot het einde toe onbegrijpelijk waarom Verstappen wereldkampioen werd. Hij en de verantwoordelijken rond Christian Horner en Dr. Helmut Marko waren zelf verrast', geeft Schumacher aan.

'Pirelli zou een betere regenband moeten bouwen'

Behalve dat de regen ervoor zorgde dat de race een hele tijd stillag, heeft het ook kritiek opgewekt over de banden. 'Sebastian Vettel klaagde na de race vooral over de regenbanden. Als coureur ben je genoodzaakt om naar de intermediates te gaan, omdat de regenband zelf zo slecht is dat je simpelweg te veel tijd verliest', zo vertelt Schumacher.

'Dit heeft dan weer als nadeel dat je als coureur op pad moet in omstandigheden waar aquaplaning nog een risico is. Dan gebeuren er ongelukken. Pirelli zou moeten proberen een betere regenband te bouwen. Het verschil zou niet meer zo groot moeten zijn', eindigt een kritische Schumacher.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws