De FIA voert in Spa controles uit voor flexi-wings en dit is waarom Formule 1
Formule 1

De FIA voert in Spa controles uit voor flexi-wings en dit is waarom

De FIA voert in Spa controles uit voor flexi-wings en dit is waarom

De FIA wil op Spa-Francorchamps tijdens het Grand Prix-weekend van België inzicht krijgen in de flexibiliteit van de voorvleugels. Hiervoor moesten alle teams de vleugels voorzien van markeringen. Voorlopig dreigen er geen straffen. De FIA kondigde voorafgaand aan het weekend in Hongarije al aan dat het bestuursorgaan onderzoek wilde doen naar de flexi-wings. Wat houdt dit onderzoek in?

De kwestie betreffende flexibele onderdelen op de Formule 1-bolides is niet nieuw. De teams maken slim gebruik van de elasticiteit van bepaalde materialen om een voordeel op de baan te behalen. Eigenlijk zijn bewegende aerodynamische onderdelen niet toegestaan. Daarom proberen de regelgevers, de FIA dus, dit telkens aan banden te leggen. Het succes is echter beperkt. De FIA-experts kunnen de auto's namelijk alleen checken als ze stilstaan in Parc Fermé en in de garages. Hierbij worden de vleugels verzwaard met gewichten en de verbuiging gemeten.

Wie binnen de toleranties blijft, hoeft geen straf te vrezen. Hoe de vleugels buigen op de baan, onder compleet andere omstandigheden, is natuurlijk een ander verhaal. De ingenieurs van de teams hebben de laatste tijd nieuwe trucjes gevonden om het reglement te omzeilen. In een technische richtlijn die FIA-directeur Nikolas Tombazis naar alle teams heeft gestuurd, werd medegedeeld dat het bestuursorgaan tijdens de vrije trainingen op vrijdag in België bepaalde videobeelden op zal nemen om te analyseren wat sommige voorvleugels doen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De FIA voert in Spa controles uit voor flexi-wings en dit is waarom
De voorvleugels van de teams onder de loep.

Red Bull verdacht McLaren en Ferrari van flexi-wings

Het Duitse Auto, Motor und Sport wist in juni te melden dat Red Bull Racing haar concurrenten McLaren en Ferrari verdacht van het gebruiken van flexi-wings die de toegestane waarden van flexibiliteit overschrijden. De Oostenrijkse renstal ervoer meer competitie van vooral McLaren tijdens de Grands Prix van Miami en Imola en merkte op dat dat wellicht wel eens kon komen door de flexi-wing. De FIA besloot echter niet in te grijpen. Hetzelfde gold voor de meldingen over de flexi-wing van Mercedes. Eind juni zag het bestuursorgaan niet de noodzaak om de dingen bij de Duitse renstal verder te analyseren.

Nadat er meer klachten kwamen van meerdere teams, besloot de FIA de flexi-wings wel grondiger onder de loep te nemen. Het is de FIA niet ontgaan dat de teams de mazen in de wet proberen te zoeken. Daarom willen de 'scheidsrechters' nu extra maatregelen nemen. Eerst willen ze een indruk krijgen van hoe groot het probleem eigenlijk is, en dat betekent dat ze moeten zien te achterhalen hoe ver de vleugels doorbuigen tijdens het rijden. De FIA geeft aan dat ze dat wil doen door middel van het beeldmateriaal van de camera's die de FIA aan de teams levert.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De FIA voert in Spa controles uit voor flexi-wings en dit is waarom
Red Bull verdacht McLaren van het gebruikmaken van de flexi-wing.

FIA-sjabloon op de voorvleugel

Naast de camera's, die ook een zijaanzicht bieden, heeft de FIA ook een sjabloon uitgedeeld aan de teams. Op donderdag was in de pitstraat al te zien hoe de monteurs volgens de aanwijzingen van het bestuursorgaan de referentiepunten aan de binnenkant van de end plates aanbrachten. Deze punten vergemakkelijken de evaluatie van de videogegevens. De tests zullen na België ook op andere circuits worden verricht. Hierbij worden niet alle auto's tegelijkertijd onderzocht. De FIA selecteert per weekend een groep bolides, en de teams weten daarbij niet of de onboard-camera's op hun auto's op dat moment actief zijn of niet.

Wat zijn de voordelen van een flexi-wing?

De teams kunnen verschillende voordelen behalen door flexibelere vleugels te hebben dan is toegestaan. Flexi-wings verbeteren de aerodynamische efficiëntie van de bolide: bij lage snelheden kan de vleugel meer downforce genereren, wat de grip en bochtsnelheid verbetert. Bij hoge snelheden kan de vleugel platter worden om de drag te verminderen, waardoor de topsnelheid verbetert. Bovendien helpt zo'n vleugel met de aerodynamische load, wat de bandenslijtage kan verminderen. Ook helpt de flexibiliteit van de vleugels om de balans van de auto te verbeteren. Voor de teams dus genoeg redenen om de reglementen te omzeilen, voor de FIA genoeg redenen om er extra onderzoek naar te doen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws