Crashes, safetycars en rode vlaggen: GP Australië 2023 niet in de buurt van eerdere chaotische editie Formule 1
Formule 1

Crashes, safetycars en rode vlaggen: GP Australië 2023 niet in de buurt van eerdere chaotische editie

Crashes, safetycars en rode vlaggen: GP Australië 2023 niet in de buurt van eerdere chaotische editie

De Grand Prix van Australië telde maar liefst acht uitvallers. Volgens de meeste coureurs was een deel van de uitvalbeurten makkelijk te voorkomen door geen rode vlag te zwaaien na de crash van Kevin Magnussen. Met nog twee ronden op de klok en een nieuwe start was er ineens nog veel te winnen en te verliezen voor de coureurs, wat dus voor een hoop chaos zorgde. Dat maakt de laatste editie van de race Down Under dan ook één van de Grands Prix met de meeste uitvalbeurten in de recente Formule 1-geschiedenis, maar zeker niet het hoogste aantal uitvallers die Albert Park ooit zag.

Coureurs die vaststonden in de grindbak, zware crashes, een motor die plofte en meerdere rode vlaggen; niets bleef de Formule 1-fan bespaard tijdens de Grand Prix van Australië. In de eerste ronde was het al direct raak voor Charles Leclerc die in aanraking kwam met de bolide van Lance Stroll. De Monegask gaf na afloop van de race toe dat Stroll geen schuld had in het incident, maar het feit dat de coureur vast stond in het grind betekende wel zijn tweede uitvalbeurt van het seizoen. In de zesde ronde was het Alexander Albon die zijn race moest staken na een flinke klap. Een ongedwongen fout die zwaar genoeg was om de eerste rode vlag van het seizoen en de race te zwaaien.

Het volgende slachtoffer van de chaos in Melbourne was George Russell, die zijn Mercedes-auto voor het eerst in zijn tijd bij de Duitse renstal moest parkeren vanwege technisch malheur. De echte katalysator van de chaos was Magnussen, die na een ongedwongen fout voor de tweede rode vlag zorgde. Bij de herstart schoten overal coureurs van de baan en waren het vooral de Alpines, Nyck de Vries, Logan Sargeant en Carlos Sainz die baalden. Laatstgenoemde niet door het feit dat hij zijn race moest staken, maar omdat hij een tijdstraf kreeg waardoor hij uit de punten kukelde. De Grand Prix van Australië van 2023 was dus een memorabele race en voor de meesten om de verkeerde redenen.

De spin van Fernando Alonso was nog maar het begin van de chaos bij de tweede herstart. (Foto: ProShots)
De spin van Fernando Alonso was nog maar het begin van de chaos bij de tweede herstart. (Foto: ProShots)

Slechts één race in afgelopen tien jaar met meer uitvallers

In de recente geschiedenis van de Formule 1 komt het relatief gezien niet vaak meer voor dat een flink deel van de coureurs uitvalt. De meeste DNFs lagen vaak aan de gebrekkige betrouwbaarheid van de Formule 1-bolides, maar dit is in de afgelopen jaren natuurlijk alleen maar beter geworden. Waar in de eerste jaren van de sport nog wel eens meer dan 75 procent van het veld uitviel vanwege autoproblemen, beperkt dat zich nu vaak tot ongeveer twee coureurs per race. Crashes waren en zullen altijd een onderdeel blijven van de autosport; dat liet de Grand Prix van Australië ook maar weer eens blijken.

De Grand Prix van Oostenrijk van 2020 was dan op verschillende manieren dan ook een grote uitzondering op de huidige tendens in de Formule 1. Het was redelijk uitzonderlijk geworden dat een race meer dan vijf uitvallers zag en vaak lag het aantal zelfs lager. Tijdens de eerste race van het 2020-seizoen vielen er negen coureurs uit en er kwam geen crash aan te pas. Het waren vooral de motoren die de geest gaven, maar er waren ook enkele vreemde incidenten op de baan. Zo verloor Kimi Räikkönen zonder enige aanleiding ineens een wiel en begaf de voorwielophanging van Daniil Kvyat het ook zonder contact met een andere auto. De Haas-coureurs vielen uit door kapotte remmen, terwijl Max Verstappen, Albon, Stroll, Russell en Daniel Ricciardo door motorproblemen hun race moesten staken.

Acht uitvallers uitzonderlijk, maar in recente verleden wel voorgekomen

De afgelopen Grand Prix van Australië telde dus de meeste uitvallers in één race sinds 2020, toen er nog een race was waarbij acht coureurs de finish niet haalden. Het 2020-seizoen stond daardoor ook wel bekend als een incidentrijk seizoen, waarin er veel zware crashes waren. Zo ook tijdens de Grand Prix van Toscane, die werd gehouden op het circuit van Mugello. In het eerste coronajaar week de Formule 1 meermaals uit naar circuits waar nog niet eerder, of juist een geruime tijd niet, op gereden was. Mugello was daar een voorbeeld van. De race zelf, met name met betrekking op de uitvalbeurten, is te vergelijken met de afgelopen race in Melbourne.

Op het circuit dat nabij Florence ligt, zorgde een herstart namelijk voor een hoop chaos. Ditmaal kwam alleen de safetycar naar buiten nadat Verstappen samen met Gasly en Kimi Räikkönen in de mangel kwam. De coureur van Red Bull Racing kwam prima van zijn lijn af, maar door een probleem met de krachtbron zakte hij steeds verder terug. Daar kwam hij de coureurs AlphaTauri en Alfa Romeo tegen. Gasly zat tussen Räikkönen en Romain Grosjean in en raakte de Fin vol. Hierdoor schoot de coureur van Alfa Romeo rechtdoor en nam hij Verstappen mee in de malaise. Uiteindelijk waren het de Nederlander en voormalig Red Bull-teamgenoot Gasly die de race moesten staken.

De safetycar werd naar buiten gestuurd door de wedstrijdleiding en het was aan Valtteri Bottas om het veld te leiden. De toenmalige coureur van Mercedes wachtte zo lang mogelijk met op het gas gaan en dat werd door de rijders achter in het veld niet volledig begrepen. Antonio Giovinazzi ging wel keihard op het gas en kwam op zijn pad Magnussen, Sainz en Nicholas Latifi tegen. Alle vier de coureurs lagen direct uit de race en de wedstrijdleiding kon niets anders dan de rode vlag zwaaien. Voor de herstart viel ook nog eens Ocon uit, want de Fransman had een remprobleem en het team van Renault kon de coureur niet door laten rijden in Toscane. De laatste uitvaller van de race was Stroll die door een klapband keihard in de muur belandde, waardoor er weer een rode vlag kwam.

GP Australië kent begin deze eeuw veel slachtoffers

Om terug te komen op de Grand Prix van Australië; het Albert Park Street Circuit heeft al meerdere indrukwekkende incidenten gezien. Denk daarbij aan de zware crash van Alonso in 2016. In het begin van deze eeuw ging het tweemaal heel erg mis voor de coureurs in Melbourne. In 2000 haalden maar liefst twaalf coureurs de eindstreep niet op het stratencircuit. Één van deze coureurs, Eddie Irvine, had zichzelf te danken aan het feit dat hij uitviel, aangezien hij door een ongedwongen fout van het asfalt schoot. De overige coureurs hadden allemaal te maken met technische of mechanische problemen, waaronder ook Jos Verstappen. Mika Salo haalde de eindstreep wel, maar werd door een probleem met het bodywork gediskwalificeerd.

In 2002 werd het nog wat gekker, ondanks dat hetzelfde aantal coureurs de finishvlag niet zag vallen vanuit hun auto. Voor acht van de twaalf coureurs was de race al over voordat deze eigenlijk zo goed als onderweg was. Vooraan was het Ralf Schumacher die door de lucht vloog na een crash met Rubens Barrichello. Achter de kopgroep was er nog meer chaos ontstaan. Zes coureurs stonden stil op of naast het circuit na een waar accordeoneffect van incidenten. Giancarlo Fisichella raakte de Sauber-auto's van Nick Heidfeld en Felipe Massa, waarbij ook Jenson Button, Olivier Panis en Allan McNish betrokken raakten.

De Grand Prix van Australië van 2023 zal dus de boeken ingaan als één van de races met de meeste uitvallers in de afgelopen vijf jaar. Gezien de geschiedenis van de Formule 1 zal het record van de meeste uitvalbeurten in een race niet snel worden verbroken. Ondanks dat de race natuurlijk een chaotische herstart kende, zullen de Australische fans zich de crash van 2002 nog heel goed kunnen heugen. Vergeleken met 2002 is de herstart van de afgelopen race ook niet eens zo heel erg chaotisch, al zullen de uitgevallen coureurs daar niet veel aan hebben.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws