De Grote Prijs van Toscane is voor het laatst in 2020 op 13 september verreden. Het was de eerste keer dat de race georganiseerd werd en ging de boeken in als de negende GP van het jaar. De race werd verreden op het circuit van Mugello in het coronajaar.
De tekst gaat verder onder het nieuws.
Wie in januari 2020 had gezegd dat Mugello op de Formule 1-kalender zou staan van dat jaar, werd voor gek verklaard. Door de coronacrisis werden er echter tal van races afgelast en dus moest de Formule 1 op zoek naar vervangende circuits. Mugello stak al vroeg haar vinger op en werd zodoende op de kalender geplaatst om zodoende toch nog voldoende wedstrijden te hebben. Aangezien de Italiaanse Grand Prix al op Monza verreden werd, ging de race op Mugello de boeken in als de Grand Prix van Toscane, vernoemd naar de regio van dienst.
Mugello is vooral bekend van de MotoGP-races die daar elk jaar verreden worden. De baan valt op met haar enorm lange rechte stuk van 1,1 kilometer en haar vele lange, vloeiende bochten. 'Er is eigenlijk geen langzame bocht', zei Ferrari-teambaas Mattia Binotto over Mugello. Wie wil winnen op Mugello, moet van goede huizen komen. Een goede krachtbron is vereist, maar een bolide moet daarnaast ook over een uitstekend chassis beschikken om de lange, vloeiende bochten zo goed mogelijk door te komen.
(Afbeelding: Will Pittenger)
De race in Toscane is de boeken ingegaan als de race waarin meerdere auto's op elkaar klapten na de herstart van de eerste safetycar. In de eerste ronde waren meerdere bolides betrokken bij een crash, waaronder Max Verstappen en Pierre Gasly. Na de herstart werd het nog een stuk erger. Een groot deel van de coureurs achteraan het veld dachten dat de leiders al weer waren begonnen met racen, maar dat was niet zo. Hierdoor moesten coureurs in de ankers, maar voor sommigen was het al te laat. Kevin Magnussen, Carlos Sainz, Antonio Giovinazzi en Nicholas Latifi klapten bovenop elkaar, waardoor de rode vlag werd gezwaaid. Uiteindelijk wist Lewis Hamilton de race soeverein te winnen.