Winkelman feliciteert McLaren met flexi-wings: 'Dat ze het bedachten en ermee wegkwamen' Formule 1
Formule 1

Winkelman feliciteert McLaren met flexi-wings: 'Dat ze het bedachten en ermee wegkwamen'

Winkelman feliciteert McLaren met flexi-wings: 'Dat ze het bedachten en ermee wegkwamen'

In 2024 was er veel te doen om de flexi-wings van McLaren, welke het team een voordeel zouden geven in de vorm van een mini-DRS. In 2025 veranderen deze regels, maar dat betekent zeker niet dat McLaren daar nadeel van zal ondervinden. Frans Verschuur en Rick Winkelman benadrukken dat de flexi-wings McLaren enkel voordeel gaven op bepaalde circuits en het team ook zonder deze truc competitief is.

De flexibele vleugels hebben de Britse renstal zeker geholpen, maar zij niet de enige reden dat McLaren begon te presteren. ‘Natuurlijk is McLaren goed’, benadrukt Verschuur in de podcast F1 aan Tafel van Grand Prix Radio. ‘Erna waren ze ook nog goed’, vult hij aan. De teambaas maakt duidelijk dat Lando Norris en Oscar Piastri zeker niet overal de vruchten konden plukken van de flexi-wings. ‘Flexi-wings doen het alleen op lange rechte stukken. Bakoe en Monza zijn circuits waar het echt helpt’, noemt hij twee voorbeelden. ‘Op circuits als Zandvoort niet’, brengt hij ertegenin.

Winkelman sluit zich volledig aan bij de woorden van Verschuur. ‘Het hangt af van de aard van het circuit’, beaamt hij. ‘Op circuits met hele lange rechte stukken heeft het ze zeker wel geholpen’, wijst ook hij naar circuits zoals dat in Azerbeidzjan en Italië. Overigens won McLaren niet in Monza en belandde Norris in Bakoe naast het podium. ‘Maar gefeliciteerd aan McLaren, dat ze het bedacht hebben en ermee wegkwamen’, moet de commentator toegeven dat het team het slim gespeeld heeft.

Altijd zoeken naar de grens van wat mag

Verschuur kan wel genieten van trucjes zoals die van McLaren. ‘Dat is het mooie aan de autosport’, is de Nederlander van mening. Ook in het verleden werden er wel eens loopholes gevonden die voor voordeel zorgden. ‘Dat heeft Ferrari ook gedaan met brandstof toen’, noemt hij een voorbeeld. ‘Dat vind ik gewoon heel slim en mooi voor de sport’, is Verschuur positief over het hebben kunnen vinden van zo’n voordeel.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

ferrari charles leclerc mclaren oscar piastri mercedes george russell pirelli azerbeidzjan zondag 2024 2
In Azerbeidzjan had McLaren naar verluidt veel profijt van de flexi-wings en won Piastri de race.

De commentator van onder andere NASCAR benadrukt dat McLaren met de flexi-wings wel op het randje zat. ‘De grenzen van wat mag’, noemt hij het. Hij kan de Britse renstal dan ook geen ongelijk geven dat ze er gebruik van maakten. ‘Zolang het niet bestraft wordt, mag er dus heel veel’, stelt Winkelman vast. In 2025 worden de regels veranderd en moeten teams op zoek naar een nieuw trucje. ‘Pas als het bestraft wordt, of de regels worden veranderd, zoals nu, dan moet je een stapje terugzetten en ga je iets anders bedenken wat de grenzen van de regels net overschrijdt’, voorspelt de journalist alvast.

Formule 1 vergt veel meer eigen ontwikkeling 

Winkelman is regelmatig te zien bij het Ziggo Sport Race Café, waar hij over andere raceklassen spreekt. Zaken als die van de flexi-wings komen daar beduidend minder vaak voor, merkt hij. ‘Bij veel andere raceklassen wordt gebruik gemaakt van standaard materiaal’, is de simpele reden daarachter. De Formule 1 heeft uiteraard regels waaraan moet worden voldoen, maar de teams moeten ook veel zelf uitzoeken bij het bouwen van de bolides. ‘De Formule 1 is de klasse waar het meeste door de teams zelf wordt ontwikkeld, daarom is het ook zo duur’, meent de analist.

Dat andere raceklassen zelf minder te ontwikkelen hebben betekent overigens niet dat er helemaal niet gezocht wordt naar loopholes en foefjes om de tegenstanders mee te kunnen verslaan. Desondanks is het niet te vergelijken met de schaal waarop er in de koningsklasse van het formule-racen ontwikkelingen plaatsvinden ‘Andere klassen hebben vaak bodywork-onderdelen die door de organisatie worden aangeleverd’, legt Winkelman uit. ‘Ze moeten daar dan wel mee stoeien, maar de onderdelen op zich zijn standaard’, wijst hij op het grote verschil met de Formule 1.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws