Analyse | Albon presteerde in een mindere auto net zo goed als Pérez naast Verstappen Formule 1
Formule 1

Analyse | Albon presteerde in een mindere auto net zo goed als Pérez naast Verstappen

Analyse | Albon presteerde in een mindere auto net zo goed als Pérez naast Verstappen

Alexander Albon verkondigde een tijdje geleden dat hij dichter bij Max Verstappen stond toen zij teamgenoten waren in 2020 dan vanaf 2021 het geval was met Sergio Pérez. De Britse Thai gaf daarbij aan dat hij bij Red Bull Racing reed toen de auto nog niet zo vaak in staat was om een race te winnen en het veld dichter bij elkaar zat. Nu Red Bull de dominante auto heeft, is het voor Albon duidelijk dat Pérez een slechtere teamgenoot is. F1Maximaal zoekt uit of Albon gelijk heeft.

Albon stapte halverwege het 2019-seizoen in bij Red Bull om Pierre Gasly te vervangen. Terwijl de Britse Thai imponeerde bij zijn debuut, lukte het ook hem niet om het hoofd boven water te houden naast Verstappen. Echter denkt Albon niet dat Pérez het op dit moment beter aan het doen is. Naar het idee van de Williams-coureur waren de verschillen tussen hemzelf en Verstappen in 2019 - 2020 kleiner dan in 2021, terwijl Red Bull toen wel een racewinnende auto had.

Onlangs heeft F1Maximaal al een analyse gedaan betreffende de verschillen tussen Verstappen en Pérez in 2023. Dit jaar kwam de Mexicaan in de kwalificatie gemiddeld acht tienden te kort, en op de racedagen finishte hij zo’n twintig seconden later dan Verstappen. ‘Meestal finishte Max als derde of vierde (in 2019 - 2020, red.). Ik was dan wellicht drie tienden langzamer in sommige races, maar dan kwam ik als elfde of als twaalfde over de streep, en ik kreeg daar zoveel kritiek voor’, zei Albon in de High Performance-podcast.

‘Mensen zouden het niet zozeer als een slecht jaar moeten beoordelen. In retrospectief deed ik het beter dan zijn huidige teamgenoot en de teamgenoot die hij daarvoor had. In 2021 finishte de auto bijna elke race eerste of tweede. Lewis en Max vochten voor de titel, en Checo was derde, vierde of vijfde. Maar de kloof met Max was in de meeste gevallen groter dan toen ik teamgenoot was van Max.’ Goed, dan gaan we dat eens onder de loep nemen om te kijken of Albon gelijk heeft.

Albon en Pérez vs. Verstappen in de kwalificaties

Zonder een goede startpositie is het voorafgaand aan de race al bijna wel gegarandeerd dat je dan ver achter Verstappen eindigt. Daar is Pérez in 2023 een paar keer achter gekomen doordat hij tegenvallende zaterdagen kende en moeizame inhaalraces op zondag. Laten we eerst eens naar de kwalificaties kijken. Hiervoor nemen we voor Albon het jaar 2020 en voor Pérez het jaar 2021. Aangezien het 2020-seizoen er qua races compleet anders uitzag vanwege de pandemie, worden beide coureurs in een andere tabel behandeld.

Tekst gaat verder onder de tabel.

Vergelijking tussen Verstappen en Albon betreffende de kwalificaties van het 2020-seizoen. (Tabel: F1Maximaal 2023)
Vergelijking tussen Verstappen en Albon betreffende de kwalificaties van het 2020-seizoen. (Tabel: F1Maximaal 2023)

Uit deze tabel valt dus te concluderen dat Albon drie uitschieters kende: één in Groot-Brittannië, één in Hongarije en eentje tijdens de Grand Prix van Rusland. Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Turkije regende het, waardoor de tijden niet helemaal representatief zijn. Voor de rest van de kwalificaties bleef Albon over het algemeen binnen de vijf à zes tienden van Verstappen. Tijdens de Grand Prix van Italië was het verschil het kleinst. Uiteindelijk was het gemiddelde verschil zo’n zeven tienden.

Tekst gaat verder onder de tabel.

Vergelijking tussen Verstappen en Pérez betreffende de kwalificaties van het 2021-seizoen. (Tabel: F1Maximaal 2023)
Vergelijking tussen Verstappen en Pérez betreffende de kwalificaties van het 2021-seizoen. (Tabel: F1Maximaal 2023)

* Vanwege een gridstraf startte Verstappen achteraan en dus heeft hij geen getimede ronde gedaan tijdens de kwalificatie.

Na het berekenen van het gemiddelde verschil tussen Verstappen en Pérez blijkt dat de Mexicaan een fractie sneller was dan Albon in de kwalificaties in 2021. Het verschil is zo’n vijf honderdsten, wat dus niet heel veel is. Daarbij valt wel op dat Albon consistenter op vijf á zes tienden van Verstappen kwalificeerde dan Pérez. De 33-jarige kende meer uitschieters richting de negen tienden en de seconde dan Albon, maar hij kende ook weer uitschieters naar beneden, want Pérez kwalificeerde acht keer binnen de vier tienden van Verstappen.

Albon kwalificeerde drie keer buiten de seconde van zijn teamgenoot, en Pérez deed dat ook drie keer. Hierbij moet wel rekening gehouden worden dat er in 2020 op banen geracet werd waar de coureurs in 2021 niet kwamen. Dit kan een voordeel hebben opgeleverd voor Pérez, die dus op bekend terrein kwam in zijn debuutjaar bij Red Bull, terwijl Albon aan een nieuwe auto moest wennen op nieuwe circuits.

Albon en Pérez vs. Verstappen in de races

Aangezien Albon zei dat hij er in de race ook dichterbij zat dan Pérez, gaan we ook uitrekenen hoeveel later beide heren over de streep kwamen dan Verstappen. In 2021 waren er echter vijf races meer en stonden een aantal circuits die in 2020 invielen niet meer op de kalender. Voor de onderstaande tabel met het gemiddelde verschil met Verstappen in de races, hebben we de Grands Prix genomen die zowel in 2020 als in 2021 op de kalender stonden, waardoor de coureurs dus vergeleken worden op circuits waarop ze allebei hebben geracet.

Tekst gaat verder onder de tabel.

Gemiddelde verschillen tussen Verstappen en Albon en Verstappen en Pérez in de races van 2020 en 2021. (Tabel: F1Maximaal 2023)
Gemiddelde verschillen tussen Verstappen en Albon en Verstappen en Pérez in de races van 2020 en 2021. (Tabel: F1Maximaal 2023)

* Bij deze races vielen één van de twee coureurs uit waardoor een vergelijking maken niet mogelijk is.

In de races waarin zowel in 2020 als 2021 is geracet, kwam Albon iets meer dan veertig seconden later dan Verstappen over de streep, Pérez iets meer dan 41 seconden. Het verschil is wat dat betreft dus ook zeer klein. Bij Albon valt het op dat hij twee keer een ronde later dan Verstappen was, maar bij de andere races vaker binnen de dertig seconden van Verstappen eindigde.

Pérez zijn gemiddelde is iets hoger omdat hij alleen tijdens de Grands Prix van Portugal en Turkije binnen de dertig seconden van Verstappen eindigde. Albon deed het het best in Turkije, toen was het verschil minder dan twee seconden. Ook in Bahrein en tijdens de Grand Prix van Stiermarken finishte hij binnen de elf seconden van Verstappen. Pérez' 'beste race' in deze tabel zou dan de Grand Prix van Portugal zijn, daar kwam hij iets meer dan tien seconden later dan Verstappen over de streep.

Pérez op honderd punten meer achterstand dan Albon

Wat Albon ook benoemde, was dat het verschil tussen hem en Verstappen kleiner zou zijn, terwijl hij dan lager finishte dan Pérez in 2021. In de onderstaande tabel hebben we de overige statistieken meegenomen. We gaan dus ook kijken naar de gemiddelde eindposities, kwalificatieposities en punten per race van beide coureurs.

Tekst gaat verder onder de tabel.

Overige statistieken van Albon en Pérez vergeleken. (Tabel: F1Maximaal 2023)
Overige statistieken van Albon en Pérez vergeleken. (Tabel: F1Maximaal 2023)

Hierbij is het natuurlijk belangrijk om rekening te houden met het feit dat er in 2021 vijf races meer werden verreden dan in 2020. In 2021 introduceerde de Formule 1 ook de sprintraces, maar hierin heeft Pérez geen punten gescoord, dus die 190 punten heeft hij tijdens de Grands Prix op zondag verzameld. Albon eindigde op de zevende positie in het kampioenschap en had 109 punten minder dan Verstappen in 2020, terwijl Pérez meer dan tweehonderd punten minder had gescoord dan Verstappen in 2021.

Verstappen werd in 2020 derde in het kampioenschap, en in 2021 eerste. Het verschil is in beide jaren dus drie plekken met zijn teamgenoot. Qua gemiddelde punten per race scoort de Mexicaan dus iets beter dan Albon. Qua gemiddelde eindposities en kwalificatieposities is het verschil één plek. Pérez scoorde daarentegen wel vijf podiums, inclusief een zege, en Albon twee, zonder zege.

Wat valt er te concluderen?

Om het op een rijtje te zetten: Albon was een fractie langzamer in de kwalificaties dan Pérez was ten opzichte van Verstappen en een fractie sneller in de races. Op alle overige vlakken scoort Albon eigenlijk net iets minder dan Pérez. Wat Albon echter zei over dat de auto in 2020 nog niet in staat was om races te winnen, maar in 2021 wel, bevat wel een kern van waarheid. In 2021 finishte Verstappen bijna altijd op P1 of P2, terwijl dat in 2020 nog niet het geval was. Met andere woorden: de bolide van 2021 had meer potentie.

Als we het zo gaan bekijken, dan heeft Albon absoluut geen slecht 2020-seizoen gehad. In een mindere auto, waarin hij zich vaak niet comfortabel voelde, scoorde hij min of meer gelijk aan de Mexicaan, die in 2021 een kampioenschapswinnende auto tot zijn beschikking had. Pérez scoorde in 2021 205.5 punten minder dan Verstappen, terwijl dat gat tussen Albon en Verstappen de helft minder was.

De conclusie die al lang geleden was getrokken, was dat teamgenoot zijn van Verstappen een hels karwei is. De auto mocht in 2020 dan wel niet zo goed zijn als de auto in 2021, 2022 en 2023 was, maar alsnog wist Verstappen er dingen mee te doen die zijn teamgenoot niet kon. Hij haalde in 2020 al het maximale uit een mindere auto, en toen die auto in 2021 beter begon te worden, verlegde hij de grenzen opnieuw. Dan maakt het niet uit wie hij naast zich heeft, want keer op keer zullen die verschillen groot zijn. Dat heeft Albon bewezen in 2020, Pérez in 2021, 2022, en absoluut in 2023. Dan komt opnieuw de vraag: is Red Bull dan te lief voor Pérez? Wellicht ja, wellicht nee. Het gat met Albon was in 2020 in principe net zo groot, maar Albon won geen races en pakte amper podiums, terwijl Pérez dat wel deed (in 2021 althans).

Pérez stond in 2022 elf keer op het podium, waarvan hij twee keer de champagnefles van de overwinning aan zijn lippen mocht zetten. De Mexicaan eindigde als derde in het kampioenschap. Het gat met Verstappen was alsnog 149 punten, maar hij scoorde genoeg om Red Bull aan de constructeurstitel te helpen. De auto lijkt dus een ontzettend grote rol te spelen op dit gebied, want zowel 2022 als in 2023 maakte de auto het voor Pérez (ook) mogelijk om te winnen en punten te scoren. Wat Albon zei, klopt in zekere zin dus wel: in een mindere auto presteerde hij ongeveer gelijk aan Pérez, die een betere auto had. Het roept in ieder geval de vraag op of Albon het in de RB19 beter had gedaan dan Pérez.

Poll

Zou Albon sterker presteren dan Pérez naast Verstappen?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws