Vasseur wil begrijpen 'hoe Red Bull megagroot DRS-voordeel voor elkaar heeft gekregen' Formule 1
Formule 1

Vasseur wil begrijpen 'hoe Red Bull megagroot DRS-voordeel voor elkaar heeft gekregen'

Vasseur wil begrijpen 'hoe Red Bull megagroot DRS-voordeel voor elkaar heeft gekregen'

Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur merkt op dat Red Bull Racing een supergroot DRS-effect heef en vraagt zich af hoe ze dat voor elkaar gekregen heeft. Dat had de Oostenrijkse renstal in 2022 ook al, maar de Fransman geeft aan dat Ferrari had verwacht dat iets meer te kunnen compenseren in 2023. Hoe dan ook denkt Vasseur dat het gat in 2022 groter was. Het staat in ieder geval vast dat Red Bull iets anders en iets veel beters doet.

Ferrari geeft toe dat ze dit jaar verwachtte de achterstand op Red Bull een beetje meer te compenseren, maar dat werd belemmerd door het 'megagrote' DRS-voordeel van haar rivaal Red Bull. Toen de twee teams in het eerste deel van het voorgaande seizoen aan elkaar gewaagd waren, werd duidelijk dat de auto van Red Bull veel krachtiger was dan die van Ferrari betreffende de snelheid op rechte stukken. Hoewel er andere redenen waren waarom Ferrari's titelstrijd implodeerde, was er een belangrijke ontwikkelingsprioriteit voor 2023 om de bolide sneller te maken op de rechte stukken.

Dat is in redelijke mate gelukt, waardoor Ferrari in de eerste drie races van 2022 van middelmatige tot lage snelheidscijfers is gestegen richting de top. Dit jaar heeft Ferrari één van de snelste auto's op de rechte stukken in met name Bahrein en Saoedi-Arabië, zo meldt The Race. Maar Red Bull blijft een lastige rivaal, en haar indrukwekkende aerodynamische efficiëntie, vaak vereenvoudigd tot gewoon een groot voordeel terwijl het DRS-systeem actief is, heeft de winst die Ferrari verwachtte te behalen, beperkt.

'Red Bull heeft een megagroot DRS-effect. Groter dan alle anderen. En we moeten begrijpen hoe ze zoiets voor elkaar hebben gekregen', stelt Vasseur bij The Race. F1Maximaal heeft al geanalyseerd waar dat voordeel van Red Bull vandaan komt. 'We hadden verwacht iets meer te kunnen compenseren, maar het gat was vorig jaar groter', houdt de Fransman vol. 'We hebben de ruimte om te verbeteren op dit gebied. Ze (Red Bull, red.) doen iets anders en ze doen zeker iets beters.'

Ferrari boekt wel progressie: 'Maar we moeten nog steeds verbeteren'

De bewering van Vasseur is door The Race onder de loep genomen. Cijfers van de speed trap kunnen misleidend zijn omdat ze alleen een snelheid op een bepaald punt van de baan weergeven - ze laten niet zien hoe snel een auto de eindsnelheid heeft bereikt en op sommige banen geven ze ook niet het snelste punt van het circuit weer. In Melbourne zijn de snelheden bijvoorbeeld iets hoger aan het einde van de twee DRS-zones in het midden van de ronde dan bij het meetpunt net voor bocht één. Maar aangezien de meetpunten worden vergeleken, zijn de cijfers van de speed trap van enige waarde. En de cijfers ondersteunen de bewering van Vasseur dat het voordeel van Red Bull kleiner is dan vorig jaar - in ieder geval vergeleken met Ferrari.

Ferrari was in Bahrein 0.9 kilometer per uur sneller op het rechte stuk dan Red Bull, waar ze vorig jaar nog 6.6 kilometer per uur langzamer was. In Saoedi-Arabië verbeterde de Scuderia haar achterstand met drie kilometer per uur, daar had ze alsnog een achterstand van vijf kilometer per uur op de RB19. In Australië was Ferrari op de rechte stukken 8.5 kilometer per uur langzamer, dat was in 2023 5.4 kilometer. Dus inderdaad, wat Vasseur zegt klopt wel. Die cijfers geven echter weer hoeveel dichterbij Ferrari kwam. 'We moeten hoe dan ook nog steeds verbeteren', sluit Vasseur af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws