Crash Van Kalmthout als voorbeeld: ''Formule 1 moet halo inruilen voor aeroscreen' Formule 1
Formule 1

Crash Van Kalmthout als voorbeeld: ''Formule 1 moet halo inruilen voor aeroscreen'

Crash Van Kalmthout als voorbeeld: ''Formule 1 moet halo inruilen voor aeroscreen'

Marcus Ericsson raadt de Formule 1 aan de halo zo snel mogelijk in te ruilen voor de aeroscreen, het cockpitbescherming die de IndyCar gebruikt. De Zweed is actief in die klasse en is te spreken over de aeroscreen.

Ericsson is één van de weinige coureurs die heeft gereden met zowel een halo als met een aeroscreen. Zijn voorkeur gaat duidelijk uit naar het laatstgenoemde beschermingsmiddel, dat volgens hem 'een grote stap vooruit' ten opzichte van de halo is.

Waar de halo meer een ring rondom de cockpit van een auto is, is de aeroscreen, zoals de naam al doet vermoeden, een scherm die de coureur in de cockpit beschermt. 'Het is een soort halo-structuur met een extra scherm', vat Ericsson het kort samen tegenover The Race.

'Het is een stap vooruit ten opzichte van de halo. Ik denk dat de Formule 1 en andere Europese raceklasses in de toekomst ook die kant opgaan', zegt de Zweed, die tussen 2014 en 2018 actief was in de koningsklasse van de autosport. 'De halo beschermt goed tegen grote brokstukken, maar beschermt minder tegen kleiner puin dan de aeroscreen', legt hij uit.

Aeroscreen redt Van Kalmthout

Ericsson verwijst daarbij naar de crash van Rinus van Kalmthout vorige week op de Iowa Speedway. De Nederlander kwam in botsing met Colton Herta, wiens bolide over die van Van Kalmthout heenvloog. Daarbij raakte de wagen de aeroscreen van de negentienjarige coureur. 'Het laat duidelijk zien dat de IndyCar er goed aan gedaan heeft de aeroscreen te introduceren.' (foto: Instagram van Rinus van Kalmthout)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws