De start van het 2024-seizoen ging niet van een leien dakje voor het team van McLaren. Toch wist het team zich te herpakken en behoort het inmiddels tot de top. In het constructeurskampioenschap bezet het de tweede plaats en in het rijderskampioenschap loopt Lando Norris slechts 78 punten achter op koploper Max Verstappen. Tegelijkertijd wordt het team nog met enige regelmaat op een fout betrapt. Het excuus dat McLaren daarvoor gebruikt, gelooft strategieanalist Bernie Collins niet.
Beide McLaren-coureurs hebben dit seizoen de eerste raceoverwinning uit hun carrière verwezenlijkt. In Miami was het Norris die in een volledig geüpdatete MCL38 als eerste over de finishlijn kwam. Net voor de zomerstop lukte het Oscar Piastri om in Hongarije de race naar zijn hand te zetten.
Toch had het team meer raceoverwinningen hebben kunnen behalen. Zo lukte het Lewis Hamilton door middel van een undercut om Norris op het circuit van Silverstone te beroven van de overwinning. McLaren liet als excuus voor de fouten die het maakt onlangs weten nog steeds te moeten wennen aan het winnen van races. Maar als het aan Collins ligt, gaat dat excuus niet op.
Geen verschil ongeacht positie
Het is de eerste keer in lange tijd dat het team van McLaren weer daadwerkelijk tot de top behoort. Dat het team zegt daaraan te moeten wennen, vindt Collins er eigenlijk niet toe doen. 'Strategie in het middenveld is net zo uitdagend als de strategie vooraan. Wellicht is niet iedereen het daarmee eens, maar het is nog altijd zo dat je voor iedere positie en ieder punt moet vechten. In het verleden is McLaren heel goed geweest in strategie', vertelt Collins in de James Allen on F1-podcast.
Volgens Collins zou het team gaandeweg het gedrag van haar concurrenten moeten leren anticiperen. 'De mensen tegen wie het opneemt veranderen. Dus of je nou een team in het middenveld bent of een team onderaan, je neemt het tegen bepaalde teams op en je leert gaandeweg hoe zij reageren en hoe agressief zij kunnen zijn.'
Zelf is Collins strateeg geweest voor het team van Force India/Aston Martin. 'Zodra je als team hogerop komt, neem je het tegen anderen op en natuurlijk verandert het niveau waarop je presteert. Iedere race analyseerde ik elk besluit dat alle anderen hadden genomen. Op een gegeven moment had ik goed door waarom Red Bull bepaalde besluiten nam en waarom Mercedes bepaalde dingen deed', vertelt ze. Volgens haar moet dat ook van McLaren verwacht worden. 'Ik twijfel er niet aan dat McLaren hetzelfde doet. Zodra je hogerop komt, is dit namelijk waar je altijd op hebt gewacht. Het hele team heeft gewacht op een kans als deze.'
Volledig klaargestoomd zijn
Collins benadrukt dat regelmaat belangrijk is als het gaat om strategie. 'Het is altijd makkelijk om de auto's op twee verschillende strategieën te zetten. Het is gewoon het makkelijkst om verschillende dingen te doen en zo het best mogelijke resultaat proberen te garanderen. Maar als je dat regelmatig doet, vergeet je hoe een goede strateeg te zijn. Je moet er eigenlijk zeker van zijn dat wanneer de auto goed gaat presteren, je je als team in de best mogelijke positie bevindt. Dat zou ook het geval voor McLaren moeten zijn, vind ik.'
De strategieanalist vermoedt dat men bij McLaren nog niet het volle vertrouwen in elkaar heeft. 'Als je nagaat wat er op Silverstone gebeurde... Hamilton werd al heel vroeg door de pitmuur opgedragen om naar binnen te komen en hij weigerde dat te doen. Hij weigerde dat te doen vanwege zijn kennis en zijn ervaring. (Dat vertrouwen, red.) moet McLaren ook opbouwen, want daar moet het team wel naartoe gaan', sluit Collins af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties