Het komt wel vaker voor dat een team wisselvallige resultaten neerzet in de Formule 1, maar Mercedes maakt het volgens Karun Chandhok wel heel bont de afgelopen tijd. Eerder dit seizoen wist Mercedes nog drie Grands Prix te winnen, maar nu lijkt de performance zelfs per sessie te verschillen. De Sky Sports-presentator vindt het maar merkwaardig hoe de Zilverpijlen snelheid net zo snel verliezen als dat ze het vinden.
Nadat het team in 2021 een felle titelstrijd voerde met Max Verstappen, zakte het de jaren erna af. In 2022 werd enkel de race op Interlagos gewonnen, door George Russell. In 2023 gingen de zeges vrijwel allemaal naar Red Bull Racing. Enkel Ferrari pikte er nog eentje mee. In 2024 leek het in eerste instantie beter te gaan, maar dat bleek uiteindelijk tijdelijk. Het lijkt erop dat de regels die Red Bull Racing naar haar hand wist te zetten, Mercedes juist heeft doen knakken. De nieuwe regelgeving van 2026 komt voor Mercedes als geroepen.
Lewis Hamilton klaagt na vrijwel elke sessie over zijn bolide, die hem de ene keer zonder problemen in de top tien helpt en waarmee hij de andere keer gedurende een volledige sessie in gevecht is. Waar de drie laatste Grands Prix voor de zomerstop allemaal gewonnen werden door de Duitse renstal, wist er sindsdien maar één podium te worden bemachtigd. Dit kwam nota bene ook nog door de grote crash van Carlos Sainz en Sergio Pérez in Azerbeidzjan.
Mercedes komt met tijdelijke oplossingen
Chandhok, zelf ooit voor korte tijd Formule 1-coureur en nu vooral presentator, ziet de Zilverpijlen worstelen. ‘Het is zeer lastig om de situatie waarin ze zitten te lezen’, zegt de Indiër tegen Betway. Het team deed wel eens uitspraken die suggereerden dat ze een oplossing hadden voor bepaalde problemen, maar Chandhok merkt op dat dit niet consistent is. ‘Ik krijg het idee dat ze de afgelopen jaren op meerdere gelegenheden zeiden dat ze bepaalde problemen eindelijk begrepen en dat ze met oplossingen zouden komen’, aldus de presentator. ‘Een voorbeeld hiervan is de voorvleugel. Die gaf wat performance en toen kwam er een tijdelijke verbetering die je terugzag in de resultaten’, aldus de Indiër. Onder andere Canada, Spanje en Silverstone waren er volgens hem voorbeelden van. ‘De auto zag er goed en competitief uit.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Na die tijdelijke opleving heeft Chandhok maar weinig goede resultaten meer gezien. Eerst leken er vier competitieve teams te zijn, maar inmiddels hebben McLaren, Ferrari en Red Bull Racing allemaal hun voorsprong op Mercedes uitgebreid in het constructeurskampioenschap. ‘Het is daarna weer verdwenen en nu zijn ze weer het vierde team’, moet de Indiër daarom vaststellen. Hij ziet dat het sinds de ingang van de ground effect-regels al het geval is. ‘Op basis van hun recente vorm moet je wel vaststellen dat ze nu het vierde team zijn’, benadrukt hij nogmaals.
Vraagtekens voor 2025
Chandhok vraagt zich af wat de Zilverpijlen zullen beslissen voor het 2025-seizoen. Veel teams hebben al aangegeven door te bouwen op de auto van 2024, omdat het weinig zin heeft opnieuw te beginnen met de nieuwe regelgeving van 2026 in het vooruitzicht. ‘Zullen ze nu weer teruggaan naar de rekentafel om een volledig nieuwe bolide te bouwen voor 2025, waarmee ze vooruitlopen op de nieuwe reglementen van het jaar erna?’ vraagt hij zich af. De vraag stellen is hem beantwoorden. ‘Ik denk het niet. Wellicht is hun aandacht al volledig gericht op 2026 om dan de beste auto onder het nieuwe reglement te bouwen’, sluit Chandhok af met een voor hem realistischer scenario.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties