Peter Bayer, de CEO van Visa Cash App RB, was logischerwijs niet te spreken over de frustraties die tijdens de race in Bahrein ontstonden toen het team de coureurs vroeg van positie te wisselen. De Oostenrijker gaf na afloop van de race echter toe dat de het team de fout waarschijnlijk te danken had aan de gekozen strategie, want volgens Bayer werkte die niet altijd in het voordeel van beide coureurs. Toch zat er volgens de CEO meer achter dan via de beelden duidelijk werd voor de kijker thuis.
De eerste race van het nieuwe seizoen was nog niet afgelopen of de eerste frustraties kwamen al opborrelen. Tsunoda reed al langere tijd vlak achter Kevin Magnussen, maar de Japanner kwam de lastig in te halen Deen maar niet voorbij. Het team besloot daarom in te grijpen en koos ervoor om Ricciardo, die achter het strijdende duo reed, de kans te geven de positie van Tsunoda over te nemen om zelf een poging te wagen Magnussen in te halen. Toch was niet iedereen het eens met die beslissing, want Tsunoda stak zijn ongenoegen niet onder stoelen of banken over de boordradio. Uiteindelijk slaagde Ricciardo er ook niet in om een geslaagde inhaalactie te verwezenlijken, en dat maakte de cirkel uiteindelijk rond.
Andere strategie had team orders kunnen voorkomen
Bayer gaf na afloop van de race toch wel aan dat het team misschien voor een iets andere aanpak had kunnen en moeten kiezen. In gesprek met Autosport.com legde de Oostenrijker de bandenkeuze van RB uit. ‘We wisten dat we, wat snelheid betreft, de top vijf teams niet konden bijbenen als ze zo goed zouden zijn als we dachten. Maar daardoor ontstond er voor ons wel een mogelijkheid toen Lance Stroll en Nico Hülkenberg elkaar tegenkwamen na de start. Vanaf dat moment had een tiende plek er echt wel ingezeten als we alles op de juiste manier uit hadden gevoerd.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Toch liep het allemaal net even iets anders bij RB, want volgens Bayer had het team meer op de strategische keuzes van Stroll moeten letten. ‘Als we dat gedaan hadden, hadden we in eerste instantie dat gevecht met Magnussen al kunnen voorkomen. Dan was die hele positiewissel ook overbodig geweest, al is het natuurlijk altijd makkelijk praten achteraf.’ Toen het Tsunoda echter niet lukte om een inhaalactie te laten slagen, koos het team ervoor om in te grijpen. Toch gebeurde dat volgens Bayer niet zonder overleg. ‘We hadden dat wel besproken van tevoren. We hadden Yuki al gewaarschuwd met de melding dat die wisseling eraan zat te komen als hij Magnussen niet in zou halen.’
Dat soort keuzes zijn normaal gesproken sowieso een risico, maar met een gepassioneerde én prikkelbare coureur achter het stuur wordt het er niet makkelijker op. Toch weet Bayer dat Tsunoda zo in elkaar zit, en daar heeft de CEO begrip voor. ‘Dat is gewoon normaal. We weten dat hij wat emotioneel is, maar hij is ook gewoon heel snel. Ik snap dat het waarschijnlijk niet makkelijk is om je plek af te staan als de adrenaline zo hoog oploopt en je denkt dat je het zelf wel kan.’ Toch gaf de data een ander sein af aan het team, en daardoor werd alsnog de beslissing gemaakt om de wissel in werking te zetten.
RB goed op weg volgens Bayer, maar concurrentie maakt het niet makkelijk
De frustratie bij Tsunoda eiste al snel een hoop aandacht op, maar daardoor sneeuwde een ander belangrijk feit ook onder: RB werd na de testdagen nog opgeschreven als kanshebber op punten en een vaste plek in de top tien, maar dat liep tijdens de GP van Bahrein toch wat anders. Toch moeten ze nog even geduld hebben volgens Bayer en even roeien met de riemen die ze hebben. ‘We moeten ons voor nu vooral richten op het finetunen van de balans van de auto, en dat zal interessant worden. Yuki klinkt daar namelijk heel tevreden over, maar Daniel mist nog wat aan de voorkant. Maar we hebben die afstelling al wel kunnen vinden voor hem.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Bayer ziet het glas liever halfvol en bekijkt de situatie daarom van de positieve kant. ‘We hebben dit weekend echt wel weer een hoop geleerd, en dat zullen we meenemen in het gevecht in Jeddah (Grand Prix van Saoedi-Arabië, red.).’ De CEO durfde ook al voorzichtige uitspraken te doen over de stand van zaken op de grid, al kwam ook hij tot dezelfde conclusie als ieder ander: ‘Het ligt allemaal heel dicht bij elkaar, want het verschilt vaak nog niet eens een tiende. Ik denk dat het een heel interessant jaar gaat worden, als we Max Verstappen maar wegdenken!’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties