De eerste Grand Prix van het jaar is nooit makkelijk voor de coureurs en teams, en daardoor ontstaat er vaak de nodige frustratie over de boordradio. Tijdens de Grand Prix van Bahrein was er eigenlijk maar één coureur die zonder pardon de rust kon bewaren, en dat was winnaar Max Verstappen. Over vrijwel iedere andere boordradio was het spanning en sensatie, en dat zorgde uiteindelijk voor een spektakel op de baan. F1Maximaal zet de leukste boordradio’s van de Grand Prix van Bahrein op een rijtje.
Bij de start ontstonden er, tot grote opluchting van alle teams en coureurs, geen grote spins of ongelukken. Lance Stroll en Nico Hülkenberg raakten elkaar wel bij het uitkomen van de eerste bocht, en dat liep voor de Duitse coureur toch minder goed af. ‘Ik heb schade aan mijn voorvleugel!’ klonk het over de boordradio. Gelukkig kon alles tijdens een pitstop gerepareerd worden, al kon het team van Haas een goed resultaat wel weer in de prullenbak gooien.
Bij Ferrari ontstonden er echter problemen van een hele andere categorie, want Charles Leclerc kreeg het alsmaar moeilijker achter het stuur van de SF-24. ‘Ik kan mijn voorbanden niet weerhouden van blokkeren,’ benadrukte hij over de boordradio. Na afloop van de race bleek dat het ging over oververhitting van één van zijn remmen, maar de Monegask had tijdens de race al wel door dat het menens was. 'Ik kan niet vechten op deze manier, het is hartstikke gevaarlijk zo!’ Uiteindelijk kon Leclerc de race tot een goed einde brengen door zijn Ferrari-bolide als vierde over de eindstreep te sturen, maar het waren twee spannende uren voor de coureur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Frustratie aan de ene kant, rust aan de andere
Terwijl Leclerc hard aan het werk was om zijn auto fatsoenlijk op de baan te houden en de eindstreep te halen, leek Verstappen juist op het gemak zijn ronden te rijden. De Nederlander had na enkele ronden al een flinke voorsprong te pakken en wist deze gaandeweg de race nog verder uit te breiden, maar het leek er toch op alsof hij dat zelf niet doorhad. ‘Laat maar weten als je wil dat ik meer druk zet,’ zei hij over de boordradio tegen zijn ingenieur Gianpiero Lambiase. Hij kreeg echter een wel heel bijzondere reactie terug: ‘Max, de tweede sectortijd van Russell vormde geen partij voor die van jou.’ Het was dus geen geheim dat Verstappen goed in zijn vel zat en dat hij zich prettig voelde in de auto.
Bij andere coureurs was dat echter niet het geval, want daar gingen constant kleine dingen mis. Zo moest Sergio Pérez zijn ingenieur aan een wel hele belangrijke taak herinneren: ‘Je praat echt heel zacht, man. Je moet echt harder praten, je moet schreeuwen!’ Lewis Hamilton meldde niet veel later een ander probleem, al was dat toch van een andere aard. ‘Mijn stoel is kapot,’ klonk het over de radio van de zevenvoudig wereldkampioen. Daar moest Mercedes dus nog even naar kijken, terwijl er bij het team van Williams ook werk aan de winkel was. ‘Mijn dashboard werkt totaal niet door dat scherm wat ik hier heb,’ klonk het over de boordradio van Alexander Albon. De Williams-coureur had nog wat moeite met zijn nieuwe stuur.
Paniek bij Visa Cash App RB dankzij teamorders
Toch ontstond het meest memorabele moment aan het adres van Visa Cash App RB, want daar ontstond nogal wat ophef toen het team aankondigde dat de beide heren van positie moesten wisselen. Yuki Tsunoda reed aan de staart van Kevin Magnussen, maar volgens het team duurde dat allemaal te lang. Daardoor kreeg Daniel Ricciardo de kans om te proberen de Deen in te halen, al was Tsunoda het daar totaal niet mee eens. ‘Je maakt toch een grapje hè?' De altijd gepassioneerde en soms zelfs opgefokte Japanner stak zijn frustratie ook dit keer niet onder stoelen en banken, terwijl Ricciardo zoals altijd rustig reageerde. ‘Ja, ik hoef hier niet echt iets over te zeggen denk ik.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Maar de echte genadeklap moest nog komen voor Tsunoda, want Ricciardo moest nog laten zien dat hij er wél in zou slagen die inhaalactie tot een goed einde te brengen. De eerste sneer kwam vlak na de positiewissel al: ‘Dankjewel hè, jongens. Ik waardeer dit heel erg.’ Niet lang daarna viel het de Japanse coureur echter op dat de wissel nog weinig effect had, en dat zorgde al helemaal voor frustratie. ‘Hij moet echt sneller rijden, man!’ Zijn ingenieur klonk echter luid en duidelijk: ‘Ik begrijp je, Yuki. Doe maar gewoon je best.’ Met dat antwoord nam de Japanner echter geen genoegen, en dus dikte hij de situatie nog maar eens aan. ‘Hij is gewoon echt niet snel genoeg!’ De situatie kreeg na afloop van de race logischerwijs nog een staartje, maar tijdens de race kon Tsunoda zijn gedachten er in ieder geval nog even bijhouden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties