Alex Brundle, commentator en analist bij F1TV, vindt dat Lewis Hamilton zich goed staande hield in de Grand Prix van China. Het valt de Brit wel op dat zijn landgenoot het hoofd snel laat hangen als niet alles naar wens gaat, maar Brundle verwacht dat Hamilton weer terug zal slaan. Ook landgenoot Lando Norris mocht op complimenten rekenen.
Hamilton kende in de Chinese sprintrace nog zijn voorlopige hoogtepunt van het seizoen. De Mercedes-coureur startte en finishte als tweede, na de leiding bij de start overgenomen te hebben van Norris. Later op de zaterdag ging het in de kwalificatie mis dankzij een fout in Q1. Vanaf een achttiende startplek werkte Hamilton zich op naar een negende plek. Die positie is niet nieuw voor Hamilton: bij zijn laatste drie finishes kwam hij als negende over de streep, en ook in het kampioenschap staat hij negende.
Teamgenoot George Russell eindigde als zesde, maar toch vond Brundle dat Hamilton tevreden mocht zijn met P9. 'Dat was een geweldige prestatie', is het opvallende oordeel. 'Hij begon natuurlijk achteraan met de zachte banden, en had het aan het begin heel lastig met de auto, maar hij werd steeds sterker en sterker. Aan het einde van de race was zijn snelheid best goed', aldus de zoon van Martin Brundle, eveneens commentator en daarnaast een voormalige Formule 1-coureur.
Jantje lacht, jantje huilt
Hamilton was tijdens de Grand Prix veelvuldig te horen via de boordradio, en ook Brundle merkt op dat de zevenvoudig wereldkampioen extreme mood swings heeft. 'Het verschil in houding is bijna tastbaar bij Hamilton, ik denk dat hij dat het meeste heeft van alle coureurs in de Formule 1, tussen een goede en een slechte dag. Het is altijd geweldig om hem te zien als hij het idee heeft dat de auto goed is, maar dat is nu duidelijk nog niet het geval.'
Het gevoel bij de W15 ontbreeekt vooralsnog. 'Hij was nog steeds aan het vechten, vooral in de tweede helft van de race. Zijn instelling in de cockpit verandert ook in directe gevechten als de auto meewerkt. Zodra hij het gevoel heeft dat hij tractie heeft, begint hij weer aan te vallen. Tot nu toe lijkt hij vooral rond te zwemmen met een gebrek aan grip aan de achterkant bij de Mercedes.' Hamilton zelf weet het vooral aan een verkeerde keuze qua afstelling.
'Net als vorig jaar hebben ze bij Mercedes het probleem dat ze een heel klein werkvenster hebben', weet Brundle. 'Ik denk dat die frustratie daar ook mee te maken heeft. Hij weet dat hij in theorie betere resultaten had kunnen pakken in de afgelopen races, maar in de praktijk is het zo goed als onhaalbaar, want de afstelling van de auto was niet in lijn met het ontwerp van de auto.'
Norris maakt indruk
Brundle stond ook stil bij de prestatie van zijn andere landgenoot. 'Hij kwam dankzij de Safety Car op de goede positie terecht, maar hij was daarna zó snel. Ik verwachtte daarna dat Sergio Pérez hem wel zou inhalen. Als je de snelheid van Max Verstappen in de hele Grand Prix zag, verwachtte ik dat Pérez snel in de versnellingsbak van Norris zou hangen, maar Lando reed als een bezetene om hem op afstand te houden. Uiteindelijk hield hij zelfs veel marge over. De McLaren verbeterde gedurende het weekend qua raceprestaties. De sprintkwalificatie was ook al niet bepaald slecht', geeft Brundle aan over de poleposition van Norris voor de korte race.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties