Peter Windsor gebruikte het woord 'perfect' meerdere malen om de sprintrace van Max Verstappen te omschrijven. Hoewel de Nederlander geen fan is van de korte races, geldt hij wel als de absolute sprintkoning, en die status maakte hij ook in China weer dubbel en dwars waar, nadat hij vanaf de vierde plek dominant won.
De analist besteedde op zijn YouTube-kanaal ruimschoots aandacht aan de korte race in Shanghai, die al vroeg in de Nederlandse ochtend plaatsvond. Daarbij leek ook de polesitter nog niet helemaal wakker te zijn. 'Lando Norris reageerde vrij langzaam op het doven van de startlichten bij de sprintrace, dus zijn voorsprong was al na tien meter verdwenen', ziet de 72-jarige. 'Lewis Hamilton had wel een goede start, en ze gingen dus zij aan zij richting de eerste bocht. Je kan het Lando niet kwalijk nemen dat hij aan de buitenkant naast Hamilton mee probeerde te gaan. Hij dacht dat hij voor de volgende linkerbocht aan de binnenkant kon zitten als hij aan de buitenkant kon blijven zitten.'
Norris verdwijnt snel aan de kop van het veld
Norris werd de grote verliezer bij de start. 'Ik kan me wel in hem verplaatsen, nadat hij de poleposition had gepakt en de leiding al zo snel weer moest inleveren', voegt de Brit toe. 'Na twee derde van die lange rechterbocht had hij niet meer genoeg grip, en kwam hij naast het circuit terecht. Hij had best wel geluk dat hij rond de zesde plek, naast Charles Leclerc weer terug het asfalt op kon komen. Dat had slechter kunnen uitpakken, maar zijn kansen waren na enkele seconden al verdwenen.'
'Voor Hamilton was het ideaal, want hij leidde de sprintrace', vervolgt Windsor. 'Iedereen reed op de mediumbanden, behalve George Russell, die op de zachte banden reed na een slechte kwalificatie op de elfde plek. Mercedes doet dat wel vaker, dat ze een alternatieve strategie proberen en kijken wat er gebeurt. Lewis zag er vooraan goed uit, en ook Fernando Alonso profiteerde van het moment met Lando Norris, en pakte de tweede plek. Hij hield Hamilton in het begin bij, en was snel op het rechte stuk, maar kon zelfs met DRS Hamilton niet aanvallen. Hamilton kwam beheerst en relaxed over, en reed langzaam weg bij Alonso.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Sluipmoordenaar Verstappen
'Op de onheilspellende derde plek reed een Max Verstappen in de Red Bull', lacht Windsor. 'Hij zag er heel kalm uit, en raakte de kerbstones niet eens aan. Hij lette vroeg in de race goed op de banden, en had Carlos Sainz achter zich, die in de beginfase erg agressief was, en zo voor Sergio Pérez bleef met leuke acties buitenom. Dat is typisch voor de Sainz die we recentelijk gezien hebben, met gecontroleerde agressie. Daarachter volgden Pérez en Leclerc, die Norris achter zich had gehouden.'
Verstappen hield zich opvallend lang gedeisd, merkt Windsor op. 'De race nam vorm aan toen Alonso zijn banden zag verslechteren. Verstappen zat tot dat moment te cruisen, en mensen vroegen zich af: wauw, gaat Verstappen derde eindigen? Heeft hij een probleem? Ik moet wel zeggen dat hij in de sprintkwalificatie een haperende motor had. Ze hebben 's nachts ook nog de spark plug in de power unit vervangen, dat hoor je niet meer vaak.'
Red Bull Racing loste het probleem bij de Limburger voor de sprintrace op. 'De auto deed het nu wel goed, al had hij in de eerste ronden problemen met de batterij, maar dat wisten ze op te lossen na wat communicatie over de radio en het aanpassen van wat instellingen. Verstappen dichtte het gat op Alonso, en zoals hij zo vaak doet, kwam hij bij het rechte stuk binnen DRS-afstand, en aan het einde van het stuk had hij de tweede plek te pakken', analyseert Windsor.
Mercedes met een zinloos bericht
Verstappen kwam daarna pas echt op gang. 'Hamilton had tegen die tijd een voorsprong van zo'n drie seconden, en zag er nog vrij goed uit, maar gaf al door dat hij grip verloor in de langzamere bochten. Het was een kwestie van ronden voordat Max hem bijgehaald had. Verstappen lette zo goed op zijn banden, en had ook meer downforce, en kon dus beter zijn banden managen, en had een grotere sweet spot.'
'Verstappen zat snel achter Lewis, en er kwam nog een belachelijke boordradio van Mercedes: Max zit achter je, Lewis. Ja, dat kon Hamilton ook wel zien', lacht Windsor. 'Dat moet wel een van de meest zinloze boordradio's ooit zijn', aldus de Brit, die het hele seizoen al kritisch is op Mercedes. 'Verstappen verloor geen tijd achter Hamilton, en haalde hem aan de binnenkant voor de haarspeldbocht in. Hij moest daar wel behoorlijk laat voor remmen, en ook Hamilton remde laat. Ze blokkeerden hun wielen allebei niet, al deed Hamilton dat een ronde eerder wel. Hamilton probeerde het Verstappen nog lastig te maken, maar Max deed het prachtig, en liep daarna uit.'
Perfectie benaderd
Windsor sluit af met een samenvatting van de race van Verstappen, waarbij hij het woord 'perfect' meermaals van stalt haalt. 'Verstappen won de sprintrace dus, en liep uit met een auto die perfect in vorm was, met een perfecte balans en hij gebruikte zijn banden ook perfect. Hij beoordeelde de race ook perfect, en maakte zich vroeg in de race niet al te druk, zoals zo vaak. Het was een dik verdiende zege voor Verstappen, en Hamilton was dolgelukkig met de tweede plek, en versloeg alle anderen.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties